zakken ipv verzamelen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

zakken ipv verzamelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 19:48

Beetje onduidelijke titel, zal het even toelichten.

Ten eerste, ik ben gewoon een fanatike dress ruiter die sportief-recreatief rijd. Geen wedstrijden dus maar wel hoger trainen steeds Lachen Onder begeleiding natuurlijk. We zitten nu op ± L2 nivo met trainingen

Ik ben al een poos bezig met het wat meer verzamelen van Sisco. Op een of andere manier ben ik nog niet tevreden met het resultaat. Nu ben ik bezig gegaan met longeertrainingen, voornamelijk pessoa eraan, maar dan laag over de rug enz.

Wat mij opvalt is dat hij niet verzameld ( = naar mijn idee *Miss klopt dat wel niet* dat hij zijn achterbenen minstens op de plek zet waar hij zijn voorbenen heeft gezet). Als ik erop zit voel ik hem zakken van achteren. Bij het longeren zie ik dat ie langzaam begint te zakken.

Nu heb ik toch mijn twijfels, klopt dit wel ?
Voorzover ik weet is er nooit aandacht aan verzamelen besteed, dus een hoge graad van verzameling zal het niet zijn. Naar mijn idee is zakken toch iets waarmee ik meer richting nivo anky zit te denken.

En nee, ik kom niet melden dat ik zo'n geweldige trainer zou zijn, met een geweldig paard onder me die alles doet wat ik zeg *tegenovergestelde eerder, een doorgeslagen manegeruiter met een bijna frikandel onder de kont* . Ook is het geen opgeschreven pennydroom ofzo. Ik hoef dus ook geen opmerkingen van penny ofzo mocht dit ergens mogelijk zijn.

Het punt waar ik het om vraag is dus of dit wel klopt... Heb niet zo veel verstand van verzamelen ( maar dat word steeds meer Knipoog ) en miss is zakken juist wel iets dat helemaal niet moet. Miss drukt ie weetikveel wat wel weg en zakt ie door iets anders. Geen idee dus. Naar mijn idee zit hij gewoon lekker in elkaar, geen super gebouwd paard, maar ook geen bouw waar ie last van krijgt/heeft.

Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden en wat jullie zouden doen. Miss meer voorwaards rijden ? Losser laten van voor ? Lager rijden enz.

*rijfoto heb ik (nog)niet, heb ik niet de fotograaf voor Clown

Lise81

Re: zakken ipv verzamelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:28

Misschien loopt je paard uit zichzelf erg ruim, wanneer je dan verzameld treden ze achterbenen alsnog in de afdruk van zijn voorbenen, omdat hij anders (gewoon in draf) bijvoorbeeld een hele hoef er over stapt. (?)

Zakken in de achterhand is goed, dat betekend dat hij daar meer op gaat dragen. Maar je moet zorgen dat je geen impuls verliest en dat je paard wel opgericht blijft lopen.
Kortere passen horen idd bij de verzameling en vooral omdat de gang in het algemeen meer verheven is. De beweging is meer opwaarts dan voorwaarts.

Denk dat het een kwestie is van veel schakelen, je paard actief houden of misschien wel iets anders.

Eigelijk is het moeilijk te zeggen zonder plaatje of filmpje. Heb je geen instructeur die je er mee kan helpen??

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 10:18

Bedankt voor je reactie.
Hij loopt idd erg ruim. Ik heb natuurlijk wel een instructeur, die heb ik er nooit veel overgehoord ofzo. Alleen maar af en toe; goed zo of meer been erbij enz.
In de les schakel ik niet super veel ofzo. Actief met zijn achterbeen vind ik nog meevallen. Hij tilt hem wel op maar komt ± 10/15 cm ermee boven de grond. Dat kan iig beter.

Ik zal eens kijken of een filmpje of foto te regelen valt Lachen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:00

10 tot 15 cm boven de grond is iig een heel eind; de meeste paarden halen dit niet. Verder is zoals hierboven staat schakelen idd belangrijk; het achterbeen moet vlug blijven - dus geen vertraagde zweefdraf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:37

Sisco4life schreef:
Wat mij opvalt is dat hij niet verzameld ( = naar mijn idee *Miss klopt dat wel niet* dat hij zijn achterbenen minstens op de plek zet waar hij zijn voorbenen heeft gezet). Als ik erop zit voel ik hem zakken van achteren. Bij het longeren zie ik dat ie langzaam begint te zakken.

Achterbeen in (of voorbij) de afdruk van het voorbeen heeft niets te maken met verzameling, wel met achterhandgebruik. Verzameling is als de gewrichten van de achterbenen meer buigen, dus meer gaan dragen in plaats van stuwen. Daar hoort zakken dus bij. Inderdaad wordt dan de beweging minder voorwaarts, dus zal het achterbeen minder ver naar voren komen. Piaffe is daarvan een heel duidelijk voorbeeld, het paard is zo sterk verzameld dat het achterbeen niet meer naar voren komt, dus nooit van z'n leven in de afdruk van de voorhoef zou kunnen komen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:50

Okay, dankje.
Das duidelijk ja Ja

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:36

Omdat dit geen medisch probleem betreft verplaats ik je topic naar RT.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:37

Dankje,
is idd niet medisch Clown Dacht dat ik het bij beweging had staan Pling sorry