Hoe 'leer' je een pony achteruit lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Hoe 'leer' je een pony achteruit lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 07:34

Tsja, dat is dus mijn vraag.

Ik heb deze maand een manegepony geleasd en hij vertikt het om OHZ achteruit te lopen. Vork In zijn stal en aan de hand gaat het allemaal prima, dus hij kan het wel.

Het probleem is, dat hij met teveel been naar voren gaat lopen duwen. En geloof me, hij is sterk. Schijnheilig
Maar als je minder been geeft en vooral met je teugels probeert te rijden, dan negeert hij je.

Mijn instructrice heeft hem woensdag een keer flink stevig bij zijn hoofd gepakt en hij werd me toch druk. Helemaal schudden met zijn kop om die hand weg te krijgen en rondjes draaien om maar onder het achteruit lopen uit te komen. Gelukkig liet zij niet los en deed hij twee pasjes achterwaarts. Lachen Tweede keer toen hij haar zag, liep hij spontaan 5 passen achteruit. Vork

De derde keer moest ik het zelf proberen, door even zijn borst aan te raken met mijn zweepje. Hij deed een pasje terug! *LOL* Maar... Daarna weer niet meer. De oefening zit er nog lang niet goed genoeg in..

Ik kan er dus elke dag mee oefenen, maar wat zijn de handigste oefeningen daarvoor?

Valiente

Re: Hoe 'leer' je een pony achteruit lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:40

Misschien snapt je paard je bedoeling gewoon niet?
Wanneer jij hulpen geeft om voorwaarts te gaan en hem met je teugels tegenhoud weet je paard niet wat hij moet.

Probeer daarom met het achteruitlopen eerst met een commando te werken. Hiermee begin je vanaf de grond; Elke keer wanneer jij van je paard verwacht dat hij achteruit gaat gebruik je een commando. Al heel snel zal je paard dat commando koppelen aan de oefening en achteruit lopen wanneer jij dat van hem vraagt.
Onder het zadel werk je door met ditzelfde commando. De eerste keren is het handig om iemand te hebben die voor het paard staat. Terwijl jij de hulpen voor het achteruitlopen geeft en het commando benoemd kan deze het paard begrenzen en een handje helpen waar het nodig is.
Zodra je paard een stapje achteruit gaat beloon je hem, op deze manier werk je naar het nodige aantal stappen achterwaarts toe.

Veel succes, Knipoog

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:16

Vanaf de grond is het misschien makkelijker om aan te leren. De meeste denken bij kuitdruk dat ze voorwaarts moeten ipv achterwaarts.

Valiente, geeft wel een goede uitleg Ja

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:19

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:19

een gelijkaardig topic is pas geweest, het staat nog niet "ver"!
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 02-06-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:20

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:22

fiekhe schreef:
Steffie89 schreef:
viewtopic.php?f=8&t=779433

Hier heb je misschien ook wat aan Knipoog
inderdaad
heb toch even getemd, want dit lijkt echt zo hard op het andere Knipoog

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 19:55

Ja klopt, sorry voor de onoplettendheid en bedankt voor het temmen. Lachen

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:20

eej,
Misschien is het een idee (je moet wel geduld hebben) om eerst aan de hand te oefenen (je zei dat hij dat kon).
je kunt het paard aan een halstertouw pakken en elke keer als je acheruit gaat 'terug' zeggen (en steeds opnieuw tot dat hij weer stil mag staan of aanstappen). Als je dat 2 weken (ong.) elke dag doet zal hij een link leggen tussen achteruit lopen en 'terug'. Daarna ga je het met rijden doen. elke keer als je teruguit wilt zeg je 'terug'. Doet je paard het dan nog niet? Dan kan (bijv.) je instructrice een zweepje pakken en die voor zijn borst houden. Dan moet hij teruguit.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt!
-xxx- Lieke

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:27

Als het dan nog evt niet lukt. Probeer dan met hindernispalen een U vorm te maken waar het paard net tussen kan. Dus een soort okser alleen dan met aan het eind weer een balk. Zodat hij zich niet om kan draaien.
Blijf erop zitten en geef de hulpen om achterwaarts te gaan. Laat iemand anders van voren gewoon rustig aan de borst te drukken.
Let op! 1 à 2 pasjes is op het begin al genoeg. Als je het paard eenmaal zover hebt dat het bang word voor het achterwaarts kun je het vergeten. Goed belonen heel belangrijk.
Succes! Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:39

Ik zet deze op slot Lachen. Het andere topic is inderdaad heel recent en ook heel toepasselijk Lachen.

Nog veel plezier deze maand met je huurpony Appelflapje Lachen.