P.S. Ze is té slim om het bit met een snoepje aan te pakken!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
roest schreef:je duim in de mondhoek doen en de lagen masseren, kan even duren, maar uiteindelijk zal ze reageren met kauwbewegingen waardoor je het bit erin kan leggen.
vooral niet het bit erin willen 'dwingen'.

Mag dan misschien heel wazig klinken, maar ga jezelf eens wat opener opstellen naar je paard, en kijken wat ze probeert te zeggen...
Waarschijnlijk heeft hij nu gewoon ook meer rust in het rijden, en als hij nu een bit in zou 'moeten', zal hij het daar waarschijnlijk veel meer mee eens zijn..
minidasy schreef:Het nadeel is dat ze haar hoofd zodra je haar mondhoek aanraakt omhooggooit (dit doet ze trouwens niet als ik haar een wormenkuur/vitaminestoot geef - ???? raar hé!)
DeniseES schreef:Waarom zijn er altijd mensen die zeggen dat een paard iets mankeert :S Er zijn in dit geval zat paarden die het hoofdstel wel accepteren, maar het bit niet (vind je het logisch, zo'n koud ding dat ineens in je mond gestopt wordt... lijkt me ook geen prettige ervaring)
Maargoed, als je je hand (waarmee je niet het bit indoet) onder het hoofd langs naar de andere kant doet, en dan het hoofd aan de bovenkant vasthoud met je hele hand (is het nog te volgen?) en daarin je hoofdstel houdt, alles behalve het bit zeg maar. En dan me je vrije hand het bit in doet door met je duim in z'n mondhoek te doen, gaat hij ook kauwen en doet z'n mond open.
Het is natuurlijk altijd fijn (vooral 's winters) als je het bit een beetje 'voorverwarmt', je hebt ook speciale dingen daarvoor, maar of dat zo fijn is is een ander verhaal.
Succes
Myukii schreef:Ooit aan gedacht dat je pony je wel eens iets zou kunnen vertellen? Tja, ik weet niet hoor, maar ik heb (zeker in de afgelopen twee jaar) heel goed geleerd en meegemaakt dat paarden érg graag tegen je praten, en als jij niet netjes terugpraat, ze in ieder geval zeggen dat je het begríjpt, maar dat dit beter is, gaan ze schreeuwen..
En dat is in mijn ogen precies wat jouw paardje doetMag dan misschien heel wazig klinken, maar ga jezelf eens wat opener opstellen naar je paard, en kijken wat ze probeert te zeggen...
Ze wil gewoon niks in haar mond.. waarschijnlijk is ze met rijden ook wat gevoelig in haar mond?
Wil je niks aansmeren wat je niet wilt ofzo, maar misschien is bitloos wat? Ik ken (rijd) ook een paard wat vroeger heel erg tegen het bit was, wat nu bitloos gereden wordt, en dat gaat gewoon superWaarschijnlijk heeft hij nu gewoon ook meer rust in het rijden, en als hij nu een bit in zou 'moeten', zal hij het daar waarschijnlijk veel meer mee eens zijn..
En er bestaan zó veel verschillende bitloze optomingen (zie bokt wiki?) dat er vast wel een passende is, waar je ook gewoon lekker mee kan dressuren enzo.![]()
Mijn oude instructrice heeft nu een paard waar ze M1 of M2 mee rijdt, en die traint tussendoor ook bitloos.. Dus het kan allemaal gewoon wel, maar je moet het natuurlijk wel zelf willen.
Ik ben heel blij met zoveel "meedenkers". De tandarts is geweest en die heeft kiesjes gevijld, een paar haakjes weg, het viel allemaal nogal mee, het zag er "goed" uit.
...