Opeens stond ik ernaast!! iemand tips tegen een schrikreackt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

Opeens stond ik ernaast!! iemand tips tegen een schrikreackt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 11:59

Hallo,,
Even mijn probleem uitlegen. Ik rijd mestal op Pipo,, een dressuur paardje die niet kan springen,, hij heeft in grote wedstrijden gezeten voor hij bij ons in de manege kwam. Maar hij schrikt van alles! Van een hondje dat langs de piste loopt, een camion die passeert, van een tractor aan het werk in een wij naast de piste. Ik was dus lekker aan het rijden terwijl die tractor daar dus werkte op het land. En opeens (zonder dat hij een andere beweging deed ,, waarvan ik het kon aanvoelen) sprong hij op naar binnen toe. En ik lag al op z’n nek,, en hij deed die naar beneden dus heb ik me maar laten zaken. Stond er opeens naast Tong uitsteken

Maar wat moet ik doen als hij nog zoiets doet? Want hij schrikt erg veel
Alvast bedankt!

Ineke2

Re: Opeens stond ik ernaast!! iemand tips tegen een schrikreackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:14

Ik maak uit je berichtje op dat het paardje nogal kijkerig is, naar alles kijkt wat in of net buiten de piste gebeurd en daarop reageert met een schrikreactie.

Dat moet jij voor zijn. Zet het paard aan het werk, rijd veel overgangen en figuren, zeker geen heel rondje over de hoefslag. Steeds als je 3 passen op de hoefslag bent weer afwenden voor een figuur.

Op deze manier laat je het paard op jouw letten en heeft hij geen tijd meer om op dingen die om hem heen gebeuren te letten.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 12:16

Ineke2 schreef:
Ik maak uit je berichtje op dat het paardje nogal kijkerig is, naar alles kijkt wat in of net buiten de piste gebeurd en daarop reageert met een schrikreactie.

Dat moet jij voor zijn. Zet het paard aan het werk, rijd veel overgangen en figuren, zeker geen heel rondje over de hoefslag. Steeds als je 3 passen op de hoefslag bent weer afwenden voor een figuur.

Op deze manier laat je het paard op jouw letten en heeft hij geen tijd meer om op dingen die om hem heen gebeuren te letten.

Dank je!
Maar er is een probleempje,, ik zit op les Nagelbijten / Gniffelen en moeten dus doen wat de lesgever zegt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:28

Vraag dan aan de lesgever wat je het beste kunt doen daar tegen. Als het een goede is zal hij/zij ook zeggen bezighouden en daarvoor aanwijzingen geven. Rijden jullie in een groepsles? Achter elkaar aan?

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 12:40

Ineke2 schreef:
Vraag dan aan de lesgever wat je het beste kunt doen daar tegen. Als het een goede is zal hij/zij ook zeggen bezighouden en daarvoor aanwijzingen geven. Rijden jullie in een groepsles? Achter elkaar aan?

Ja,, ik rijd nog bij de kleintje. Maar mag normaal bij de groten (savons). Maar omdat ik dan niet mag van mama. kan het niet

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:46

Je zou kunnen vragen of jij steeds als je dicht op je voorganger zit af mag wenden. Dan kun je tussendoor tempowisselingen doen (van arbeidsdraf naar middendraf en weer terug en zo ook in stap en galop)
En dan zit je weer achter een voorganger, weer afwenden etc...

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 13:45

Ineke2 schreef:
Je zou kunnen vragen of jij steeds als je dicht op je voorganger zit af mag wenden. Dan kun je tussendoor tempowisselingen doen (van arbeidsdraf naar middendraf en weer terug en zo ook in stap en galop)
En dan zit je weer achter een voorganger, weer afwenden etc...

Ow zo! leuk! erg bedankt! Haha!