help galop probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

help galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:00

Mijn tinker heeft erg veel moeite met galop onder het zadel in de bak. Ik weet dat tinkers sowieso daar vaak moeite mee hebben, maar het wordt tijd dat zat ze normaal gaat doen. Als ik ga rijden gaat alles lekker totdat ik de galop hulpen geef. Ze begint dan zijwaarts tegen mijn benen in te draaien, te bokken of zelfs te steigeren. Zodra ze draait stel ik haar eerst recht om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Steigeren probeer ik te voorkomen door haar voor los te laten, en dat lukt, maar door haar eigenwijsheid ben ik dan mijn stuur kwijt. Het bokken vind ik het minste erg eigenlijk, ook omdat het gedeeltelijk vaak vreugdebokjes zijn.
Ze is helemaal stronteigenwijs met galop als ze hengstig moet worden. Ze slaat dan ook met een been naar achteren met een piepschreeuw als ik haar een klein tikje geef.
Ik heb ook ondervonden dat het niets uitmaakt of je met of zonder zadel rijdt. Als ze in wei rent kan ze trouwens ook prima galoperen Boos!
En als we buiten aan het rijden zijn en mijn zusje rijdt voorop, gaat ze daar gewoon vrolijk in galop achteraan (meestal wel inclusief vreugdebokjes). Maar in de bak blijft het een drama. Ik probeer het zoveel mogelijk zonder zweep op te lossen, want ik hou er niet van om haar te slaan.

Heeft er iemand nog tips voor me??

dolor

Re: help galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:30

veel oefenen. vooral het aanspringen. gaat ze in galop, direct belonen en weer stoppen. na een kwartiertje nog een keer proberen. als ze niet in galop wil of gaat rustig blijven en niet boos worden. ik denk dat ze het in de bocht aanspringen moeilijk vind, omdat ze in de wei en tijdens een buitenrit wel galoppeerd. probeer eens op de lange zijde aan te springen, even kijken wat ze dan doet. als ze op de lange zijde aanspringt, stoppen voor de bocht, want dan vindt ze de bocht inderdaad moeilijk en zal ze waarschijnlijk in de bocht in draf vallen en dat wil je natuurlijk niet. dus gewoon een klein stukje op de lange zijde. als dit goed gaat en ze begrijpt het, kan je een klein stukje de bocht in gaan, niet helemaal, maar een klein stukje. dit breidt je dan steeds verder uit.

als je nog geen les hebt, ik zeg als, dan is het misschien handig om les te gaan nemen, want van achter een computer vertellen wat je moet doen is toch erg lastig, omdat ik niet kan zien wat ze doet en hoe ze reageerd.

veel succes

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:08

kan ook zijn dat ze je uittest... galop in de piste is moeilijk, hebben we geen zin in, dus gaan we een beetje tegenpruttelen...
je geeft zelf aan dat ze blijkbaar nogal eigenwijs is... en aan een eigenwijs paard kan je soms wel serieus werk hebben om die zonder morren wat te laten doen waar ze geen zin in hebben...

ik zou zeggen: geen onmogelijke eisen stellen, kleine stukjes ineens, maar wel voet bij stuk houden. als het tijd is voor een stukje galop, komt er ook een stukje galop! niet opgeven omdat je paard dreigt, want dan zal ze met zekerheid de volgende keer weer hetzelfde proberen en zo raak je in een vast patroon.
ook langer volhouden, maar uiteindelijk toch opgeven als het niet lijkt te lukken, zal niet werken, want dan wordt dat de nieuwe standaard vr je paard en zal ze elke keer tot dat punt doorgaan. en indien nodig er nog een schep bovenop doen, omdat het vorige keren ook gewerkt heeft door net iets langer/ harder te proberen.

ik wil niet zeggen dat je paard een monster is ofzo hè! aan de hand van wat je vertelt komt ze gewoon nogal dominant over en tov een dominant paard moet je echt je plaats goed aftekenen (en dat kan zeker ook zonder slaan ofzo). ze voelen het zo aan als je niet zonder pardon de leiding neemt en consequent bent...
Als je daarentegen een goede consequente leider wordt voor je paard zul je hun uitgesproken karaktertje steeds meer en meer gaan apprecieren!

Tis een kwestie van aan mekaar gewaagd te zijn...

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:52

lijkt op veel verzet.
ik zou eerst een fysiek probleem uitsluiten (lijkt op een rugprobleem) en daarna pas rijtechnisch het probleem aanpakken.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:54

Bovenstaand advies; niets aan toe te voegen Knipoog
Misschien wel handig om eerst rugproblemen ed uit te sluiten. (geeft altijd een geruster gevoel Knipoog)
Doet ze het overigens aan de longe wel?

Heel veel succes verder!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 08:21

Bedankt voor jullie tips, ik zal nu inderdaad ipv in de hoek het op de lange zijde proberen.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt kynshiri, ze is een eigenwijs monstertje onder het zadel!
Aan de longe heb ik nooit geprobeerd, ik ga altijd liever rijden dan longeren. Ik weet ook niet of ze longeren snapt/kent eigenlijk, maar dat zou ik eens kunnen proberen.
Ik weet van mijn dierenarts dat ze een type rug heeft die gevoelig is voor problemen vanwege de bolling die erin zit. Op zijn advies rijdt ik haar dus met een bontshabrak. Dat is prima volgens hem, en dat moet ik altijd blijven doen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:18

sja ik heb zelf 2 zo'n spoken staan hier... echt krengetjes om op te leren, maar ff doorbijten en nu zijn het lammetjes bij mij.
ik zeg dus wel 'bij mij'. zet der een ander op ent spelletje begint van voor af aan...
hou dat in gedachten voor moest je ooit anderen op je paard laten rijden Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:21

cremellogek schreef:
Bedankt voor jullie tips, ik zal nu inderdaad ipv in de hoek het op de lange zijde proberen.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt kynshiri, ze is een eigenwijs monstertje onder het zadel!
Aan de longe heb ik nooit geprobeerd, ik ga altijd liever rijden dan longeren. Ik weet ook niet of ze longeren snapt/kent eigenlijk, maar dat zou ik eens kunnen proberen.
Ik weet van mijn dierenarts dat ze een type rug heeft die gevoelig is voor problemen vanwege de bolling die erin zit. Op zijn advies rijdt ik haar dus met een bontshabrak. Dat is prima volgens hem, en dat moet ik altijd blijven doen.

Het kan juist wel helpen om aan de longe te oefenen! Onze merrie heeft ook moeite met goed galoperen onder het zadel, maar door veel te longeren verbetert het al heel erg. Dan leren ze onbelast goed aanspringen in galop en kun je zelf goed zien wat er gebeurt.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:30

Ha de Tinker boeven,ja al heb ik zelf geen Tinker dit probleem heb ik gezien bij Tinkers die ik ken!!Ik zou ook gaan longeren,en een meisje die ik ken met zo'n eigenwijs Tinker kereltje vroeg altijd of er iemand voor wilde gaan rijden.Ging het voorpaard in galop...hoppa dan wilde de Tinker echt niet achter blijven.Nu heeft ze met hem totaal geen problemen meer,en ja aleen in de galop!!Heel veel succes.. Pling Pling .