Hoe leer ik mijn pony halsstrekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blesje_Love

Hoe leer ik mijn pony halsstrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:31

Heej
Hier zijn misschien al meer topics van, maar ik heb niet gekeken. Sorry hiervoor.
Maar ik vroeg me af hoe ik mijn pony kan leren halsstrekken. Ik rijd nu L1 dressuur met haar maar dat halsstrekken gaat nog niet zo goed. Elke keer als ze het moet doen, zakt ze maar heel iets en gaat ze steeds harder draven, om haar weer terug te krijgen moet ik dan weer me teugels op maat maken en zo blijven we bezig Clown . In stap gaat het nu wel aardig maar in draf niet. In stap heb ik ook een tijd nodig voordat ze het doet, en in de proef moet het in 1 grote volte lukken. Ik haal hier nu steeds een 5 of lager voor. Maarja we hebben geduld, hebben jullie misschien tips hoe ik dit voor elkaar moet krijgen? Vork xx

Yonne

Re: Hoe leer ik mijn pony halsstrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:37

Ik zou gewoon heel veel oefenen.
Op een volte gaan rijden en je binnenteugel lekker losjes laten hangen en je buitenteugel ook niet te strak (maar die moet je wel wat meer in contact houden omdat je met deze teigel stuurt en eventueel met een enkel kneepje haar nog wat terug kan rijden als ze wil gaan rennen) zodra dr hoofdje naar beneden gaat niet meteen de teugels verder losgooien maar alleen mee laten glijden. Dus wil ze met dr neusje verder naar beneden dan pas meer teugel geven. Als je dr goed met je been naar je hand rijd moet ze in principe je hand gewoon volgen.
Verder inhouden hoeft niet alleen met je teugels. Maak jezelf eens wat zwaarder ga iets langzamer lichtrijden en niet meteen naar die teugels grijpen. Ook belangrijk: gaat het goed uitgebreid belonen en met iets anders verder gaan. Succes!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:55

Belangrijkste is dat je je contact met de mond lijft houden, en vanuit je pony aanleuning houdt.
Zorg dus dat je met een normale hoofd/halshouding een lichte druk hebt met de mond. Vervolgens ga je wat geven met je hand, door je hand naar voren te doen. De reactie die je wilt is dat je pony het hoofd wat laat zakken en je aanleuning terug is. Dat beloon je (met stem), vanuit daar ga je weer een beetje geven, pony zoekt de aanleuning weer op etc.
Geef in eerste instantie alleen je hand iets mee naar voren, da's makkelijker dan steeds je teugels langer maken. Zodra je pony ver genoeg zakt maak je natuurlijk wel je teugels langer.

Zakt de pony niet, pak de je teugels weer zo op maat dat je contact hebt (dat hoeft niet altijd helemaal kort te zijn), wacht tot je pony weer aanleuning geeft....en begin opnieuw.

Oefen eerst in stap, en oefen steeds weer even tot je hoofd/hals kan laten zakken tot minstens kniehoogte, of tot bij wijze van spreken graashoogte Haha!
Als je consequent oefent kan je ze echt heel ver laten zakken.

Doordat je gewoon contact hebt met de teugel heb je ook meer controle over het tempo.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:17

Hoe heb je de nageeflijkheid voor elkaar? Ik neem aan dat ze wel netjes aan de teugel kan lopen of niet? Wat doe jij precies als je gaat halsstrekken? Wat ik altijd doe met halsstrekken is dat ik hem met een halve ophouding iets dieper vraag, dan doe ik mijn hand iets naar voren en om laag, maar wel het contact onderhouden! Als het goed is volgt je paard jou hand, dan laat ik de teugels heel langzaam door mijn hand glijden, zonder het contact ve verliezen, ook als hij met zijn neus op kniehoogte of lager is! Als hij iets om hoog komt maak ik weer een halve ophouding en geef vervolgens zelf ook na, zodat mijn paard mijn hand weer naar beneden volgt. Het klinkt waarschijnlijk makkelijker dan dat het is. Die van mij ging eerst ook wat harder lopen, maar zodra hij dat deed, maakte ik een overgang naar stap, pakte de boel weer bij elkaar en probeerde het nog een keer.
Ik ga dus grotendeels met Kelly_ann mee.
Succes!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:14

Dat was bij mijn vorige paardje ook het problem, zij liep namelijk niet aan de teugel.
Misschien kan je hem sowieso bij je probleem dat hij te hard gaat proberen met je zit en je stemhulpen te corrigeren.
Succes! Knipoog

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:55

als je eerst je teugels op normaale maat houd en je hand een beetje meer naar voren steekt, zou je paard je hand moeten willen volgen. oefen dit de hele tijd en je paard krijgt het zo onder de knie! Lachen maar gooi je teugels nooit in 1 keer los want dan denkt je paard ook van: jaa, wat moet ik daar nu mee. omdat je de hulpen niet goed aangeeft Knipoog

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 09:20

Nee maar dat doe ik eigenlijk nooit Clown want dan ben ik haar gelijk kwijt Haha!