Overgang van galop naar draf... Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Overgang van galop naar draf... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 10:06

Ben tegenwoordig druk bezig met de overgangen, die waren zo ongeveer slecht Haha!

Draf - stap
stap - draf
stap - galop
draf - galop

Gaat allemaal aardig, gaat lekker en gaat goed, steeds beter.

Alleen van de galop terug rijden is werkelijk een drama. En dat is niet alleen op dit paard, dus het ligt weer eens aan mij Knipoog Haha!
Iemand tips om uit de galop een gang terug te rijden?

Hij valt terug in draf, en maakt zijn passen niet af.
Ik weet ook niet hoe het voelt als hij de overgang wel goed zou doen zeg maar.

Nagelbijten / Gniffelen

dolor

Re: Overgang van galop naar draf... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:43

als je terug naar de draf gaat betekend dat niet dat je gewoon moet stoppen met drijven, dan vallen ze terug. je moet er aan blijven rijden. dus rustig terug rijden met je buitenteugel en zit, maar wel je benen erbij houden, dus lichte druk houden, zodat je paard niet terug valt. en voor de rest veel oefenen en les nemen, als je dat nog niet hebt. je instructuer/instructrice ziet het namelijk en kan zien wat je fout doet en dat tegen je zeggen. voor ons achter de computer is dat toch een stuk moeilijker. we kunnen wel tips geven, maar dat is ook niet alles.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:40

Herkenbaar, nog meer tips,... ik lees even mee

pedro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:53

ik denk idd hetzelfde als dolor.. flink benen erbij

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:06

@ dolor, ik heb les zat Clown Alleen zijn we hier nog niet mee bezig geweest, paard is pas een maandje van mij, en ik heb in de les m'n handen vol aan hem. Maar ik dacht om zelf even te oefenen. Tuurlijk vraag ik 't m'n juffie ook wel. Maar misschien wat andere tips en ervaringen?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:00

oke, maar ik schreef ook: als je nog geen les hebt. maar goed. voor de rest ben ik even door mijn tips heen, maar als ik nog wat bedenk, zal ik het even melden.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:39

Wat ik zelf altijd doen is iets op de buitenkant gaan zitten, een kleine ophouding met me buiten teugel geef, wat dieper gaan zitten en daarbij uitademen en ontspannen houden. Hierbij blijven me benen wel lichte druk houden zodat je een voorwaartse overgang houdt. Als ze niet reageert herhaal ik het tot het ons wel lukt Lachen!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:13

Je lang maken, maar wel been eraan houden zodat hij toch actief blijft. Verder veel oefenen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:25

patsur schreef:
Je lang maken, maar wel been eraan houden zodat hij toch actief blijft. Verder veel oefenen.

En 1 keer op je buiten beugel drukken tijdens de sprong.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 08:55

Oké ik ga het proberen hihi, thanks Lachen

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:13

Probeer het eens op alleen je stem en iets je hand naar je toe halen. Als de hulp terug klein is hou je meer activiteit.
Blijven drijven (voorwaarts) terwijl je terug wil is tegenstrijdig. Minimaliseer je hulp terug als ie in draf valt en rij gelijk na de overgang weer naar voren in draf. succes1

Lindavdwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:17

Wanneer ik terug rijd van galop naar draf, zorg ik altijd eerst dat ik mijn paard wat verzamel in de galop. Dus wat terugnemen, maar nog net niet in draf zitten. Probeer dat verzamelde even vast te houden en van daaruit terugnemen naar de draf. Bij het terugnemen wel goed je been eraan houden, zodat je meteen een lekkere, actieve draf hebt.
Dat je een goede overgang hebt gereden kun je merken doordat je paard in hetzelfde 'ritme' blijft lopen.
Succes!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:53

Idd actief blijven rijden. Waarschijnlijk ga jij diep zitten en laat je je paard als ware in draf vallen. Dat diep zitten is prima, maar je moet wel je been eraan houden, zodat het een actieve overgang blijft. Dus vanuit een actieve galop naar een actieve draf gaan.
Verder denk ik dat je gewoon veel moet oefenen, dan lukt 't heus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:55

ook ik wilde de tip gevenb, ga eens iets meer naar buiten zitten en dan de overgan maken Ja
Ook de overgang op je zit en buitenteugel

Uiteraard been erbij houden Ja

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:00

Idd. zoals rk zegt, zo moet het van mijn instructrice ook..
Maar ik heb het voordeel of nadeel net hoe dat je het ziet, dat ik geen slechte overgang van galop naar draf kan hebben, dat klapt op mijn knieën (die onwijs slecht zijn).
Dus zijn we heel hard aan het oefenen om die overgang netjes te laten verlopen..

Heeft er iemand trouwens een filmpje van een (bijna) perfecte overgang? Want ik weet nog steeds niet hoe dat eruit ziet (met de benen van het paard enzo..)