Pony loopt op de voorhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiza

Pony loopt op de voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:58

Ik heb een vraag!

Mijn verzorg/berijdpony Mila loopt te veel op de voorhand.
Ze loopt wel goed aan het been en loopt gewoon goed door.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Gr. Liza

Zijn er ook nog speciale dingen/oefeningen die ik kan doen om dit
te verbeteren?

Dapnik

Re: Pony loopt op de voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:03

Mijn haflinger doet dat ook.
Veel overgangen rijden.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:14

ja idd.. veel overgangen rijden en schijnovergangen! en versta je precies onder doorlopen. want vaak is het dan meer rennen in plaats van een gedragen draf. misschien rijd je juist wel te hard maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen vanaf de comp.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:01

Het gaat er niet om dat je pony snel loopt maar dat ze dr passen afmaakt. Als ze bijvoorbeeld keihard stapt zal ze heel veel kleine pasjes maken en het is juist te bedoeling dat ze met haar achterbenen ruime passen maakt, ze eronder zet. Dus rijd veel overgangen en schijnovergangen. Geef bij iedere pas been (bij sommige paarden werkt het beter als je links-rechts-links enz. been geeft en dan aan de kant waar het achterbeen op dat moment ondertreed) en houd haar van voor iedere pas wat tegen zodat ze niet gaat rennen. Dan bedoel ik helemal niet trekken ofzo maar gewoon lichtjes in de teugel knijpen. (de verbindingen bij een paard zitten kruislings dus drijft je linkerbeen knijp je zachtjes in je rechter teugel)

Veel succes ermee!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:01

Wat bij mijn paard goed helpt, zijn inderdaad veel tempowisselingen rijden Lachen.

muk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:56

wat bij mijn oude verzorgpony goed werkte was bijv. heel langzaam gaan draven (bijna stappen) en een zacht tikje met de zweep op de kont. ik voelde dan gelijk de achterhand er beter bij komen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:08

probeer veel nep overgangen te maken. doe alsof je gaat draven maar ga niet draven.
ook voltes maken en oppeens de andere kant op gaan is goed voor het been gebruik.

ook GOED zen achterhand er onder rijden is 1 van de hoofdzaken.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:24

Yonne schreef:
Geef bij iedere pas been (bij sommige paarden werkt het beter als je links-rechts-links enz. been geeft en dan aan de kant waar het achterbeen op dat moment ondertreed) en houd haar van voor iedere pas wat tegen zodat ze niet gaat rennen. Dan bedoel ik helemal niet trekken ofzo maar gewoon lichtjes in de teugel knijpen. (de verbindingen bij een paard zitten kruislings dus drijft je linkerbeen knijp je zachtjes in je rechter teugel)

Ik vind deze manier van rijden erg onrustig.

Wat bij mijn paard helpt is inderdaad veel overgangen, schijnovergangen rijden. Van voren wel goed opvangen, en zelf ga ik wat meer terugzitten in het zadel als ik merk dat ze voorover gaat vallen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 06:35

Zelf goed rechtop zitten en kijken! en doen alsof je een berg op rijdt. Wanneer jij al de goede houding aan neemt zal het makkelijker worden voor je paard.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 07:01

Zoals al eerder is genoemd (Schijn)overgangen maken. Rijd je paard van de draf terug naar de stap, stap enkele passen en rijd dat weer een vlotte overgang naar de draf. Hiermee bevorder je niet alleen het lopen op de achterhand maar werk je ook aan de reactiesnelheid op jouw been.

Ook een boel schakelen werkt positief mits dit goed gereden word. Zo kun je vanuit een nette ontspannen draf even een pittige middendraf meenemen op de lange zijde.
Dit kun je ook doen vanuit een kleine volte, zo word je paard alleen maar meer geprikkeld om de achterhand erbij te houden.

Verder wil ik je aanraden om hetzelfde probleem te bespreken met je instructrice. Vanaf het forum word gereageerd op het probleem zelf, we zien echter niet wat de reactie van de pony is op wat jij doet en wat dus wel en niet effect heeft.

Veel succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 07:04

en hoe werkt dit aan de longe? ook alleen veel overgangen?

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 07:08

ikenindi schreef:
en hoe werkt dit aan de longe? ook alleen veel overgangen?

Opzich word een paard aan de longe sowieso al gestimuleerd om zijn achterhand meer te gebruiken. Met name het binnenachterbeen word meer belast door het constande lopen op een volte.

Ik weet niet zeker of dit ook voor het longeren geld, maar het maken van een boel overgangen kan volgens mij nooit kwaad. Knipoog

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:58

Om te beginnen lopen alle paarden van nature op de voorhand. 3/5 van hun gewicht is op de voorhand, 2/5 op de achterhand. Als je daar dan nog een ruiter op zet, komt dus het grootste gedeelte van het gewicht op de voorhand terecht. Het is aan de ruiter je paard zo te trainen dat deze meer gewicht op de achterhand gaat dragen. Het is dus eigenlijk een probleem waar iedere ruiter wel mee te maken krijgt.

Je moet dus je paard gaan trainen en zijn achterhand sterker gaan maken. Dit kun je heel goed doen door veel tempowisselingen te rijden, overgangen en schijnovergangen te rijden, op voltes tempowisselingen te maken, je eigen houding zodanig onder controle hebben dat je met gewichtshulpen de achterhand meer kunt gaan activeren. Het allerbelangrijkste is om met regelmaat les te nemen, zeker als deze materie nog nieuw is voor je.

Veel succes!

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:38

Veel overgangen rijden, en je paard goed van achteren naar voren rijden. hij hoeft dus niet persee direct aan de teugel, eerst goed voorwaards zodat zn achterhand omhoog komt zeg maar.

Twinkling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:39

het helpt idd om veel overgangen te maken aan de longe kan dit ook, misschien moet je het buiten ook eens proberen.. Succes

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:19

Nobody_ schreef:
Veel overgangen rijden, en je paard goed van achteren naar voren rijden. hij hoeft dus niet persee direct aan de teugel, eerst goed voorwaards zodat zn achterhand omhoog komt zeg maar.

Als de achterhand er goed bij is, loopt ze toch juist meer met haar kont naar beneden?

Olandalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:31

Ik heb dit probleem ook een beetje met mijn pony, maar veel overgangen rijden, voltes verkleinen en weer vergroten enzo (zo moet ik het vn mijn instructicee en vader doen:)) helpen wel. En aan de longe idem. Je kan hem misschien eens een pessoa omdoen tijdens het longeren ? groetjes en veel succes

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:42

toen ik nog op de manege reed had ik dat ook bij een pony
bij mij heeft het toen geholpen om elk rondje minimaal 3 overgangen te rijden,klinkt misschien beetje raar maar helpt wel.
ook heb ik weleens gehoord dat het helpt om een keer te gaan springen maar dat kan ook niet waar zijn hoor,je kan het allicht uitproberen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:44

Balkjes draven werkt ontzettend goed... (tenminste bij die van mij, aangezien ze nu vooral op de achterhand loopt en niet meer op de voorhand).

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:28

je moet inderdaat veel overgangen rijden en probeer je teugels niet te kort te houden maar juist lang wel zodat je contact houd met zij mond natuurlijk.
wat ook heel goed is, is longeren met een dubbele longeerlijn hierbij gaat 1 lijn achter zijn kont langs zodat hij zijn achterbenen er goed bij moet houden, je moet alleen wel weten hoe je met een dubbele longeelijn moet longeren anders werkt het niet goed.

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:16

inderdaad veel overgangen rijden en veel verzamelen en middendraf. maar kijk bij de middendraf, stap, galop wel uit dat de pony niet van de achterhand af gaat als je dit voelt gelijk verzamelen.
succes

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:03

Veel overgangen en tempowisselingen rijden om die achterhand er actief onder te krijgen!
Allereerst moet je pony natuurlijk wel goed voor het been zijn, anders lukt dat niet. Erg consequent wezen dus met drijven. Been = reactie!
Verder kan je ook dijkjes op draven, waardoor de achterhand goed gebruikt moet worden. En overgangen van stap-galop willen ook wel eens helpen!
Succes.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:05

Veel overgangen rijden en over balkjes draven.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:23

je kan m ook paar keer longeren met pessoa

Robijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:40

zorgen dat je haar veel van achteren laat lopen, dus goed de achterhand erbij. Goed zitten in het zadel (mits ze ontspannen aan de teuegel loopt) en dan goed drijven, maar wel ervoor zorgen dat je het voor kunt verwerken.