paard wil altijd door mijn hand lopen wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveHorses13

paard wil altijd door mijn hand lopen wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:13

Ik rij dus een paardje en het wil altijd door mijn hand lopen ik weet niet meer echt wat ik moet doen kun je me helpen?
daagX Cool

Evelijn

Re: paard wil altijd door mijn hand lopen wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:45

Je geeft niet echt veel informatie over hoe het eraan toe gaat dus dan is het ook moeilijk om advies te geven. Het is handiger als je uitlegt wat voor paard het is (manege, verzorg, eigen), welke momenten je er het meest last van hebt enzo.
Anders wordt helpen wel erg lastig.

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 16:18

Het is een verzorgpaard. In stap gaat alles goed,in draf wil ze altijd gaan weglopen dan kan ik haar bijna nooit inhouden en in galop valt het meestal wel mee maar het probleem zit bij de draf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:25

En wat doe jij precies als het tempo te groot wordt? Beschrijf jouw acties en de reacties van het paard daarop eens?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:46

Op tijd ontspannen!
Ik neem aan dat je tegen gaat houden als ie door je hand loopt?! op t moment dat ie terug komt, gelijk 2 handen naar voor steken! Dan beloon je overduidelijk het terug komen en kun je na een tijdje gewoon je hand openen en blijft ie bij je. zorg dat je goed aanvoelt wanneer je moet ontspannen!

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 11:49

ja als ik dan laat ontspannen loopt ze weer direct weg ze loopt dan altijd met haar neus naar voren om nog meer te kunnen weglopen. Ik ga dan gewoon eventjes naar stap als de spanning te groot word

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:57

Reageert ze op bijvoorbeeld rustig of ho? Het is een handig hulpmiddel. Iedere keer als ze te snel gaat rustig ho zeggen. Reageert ze niet direct op halt zetten. Na een paar keer krijgt ze het door en dan kan je met je stem je verzorgpony rustiger laten lopen. Dan kan je als je dit onder de knie heb het meer met je zit proberen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:03

Als je haar in de draf niet in de hand kan houden zou ik eerst gaan werken aan het terugrijden.
Als je van de stap naar de draf gaan eigelijk meteen weer een overgang naar de stap rijden. Dit een aantal keer herhalen en de stukken draf steeds wat langer maken. Zo verder werken totdat je haar steeds beter in de hand kan rijden. Van daaruit zal je steeds langere stukken in de rust kunnen draven.
Dit zal niet in 1x klaar zijn, maar iedere keer met rijden hieraan werken.

Succes.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:10

loveHorses13 schreef:
ja als ik dan laat ontspannen loopt ze weer direct weg ze loopt dan altijd met haar neus naar voren om nog meer te kunnen weglopen. Ik ga dan gewoon eventjes naar stap als de spanning te groot word

Dat geeft niet. De aanhouder wint. Het kan ook niet anders dat ze meteen weer weg loopt, dat is ze gewend. Door je handen overdreven naar voor te steken beloon je het 'goede' gedrag op dat moment. En ja, het zal de eerste paar weken wel zo zijn dat ze meteen weer wegloopt. Maar naar mate je dat langer hebt gedaan zal ze steeds langer rustig blijven lopen en zul jij steeds iets minder 'overdreven' hoeven belonen.

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 14:59

Op dit moment kan ik niet rijden met haar ze heeft een blaar aan haar hoef en ze staat al een week of twee stil. Kzal eerst weer haar conditie moeten opbouwen en dan zal ik jullie hulp even uitproberen danku voor de reacties!

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:47

zeker niet aan je teugels trekken als ze door de hand wil, meestal paarden die drammerig zijn van voor, laat ik even los en rij ik lekker vooruit en ga dan terugrijden, door op m'n achterwerk te gaan zitten, gewicht gebruiken, been ertegen leggen en terug laten komen, zodat het heetste er af is.. als ze terugkomt op een hulp van de teugel even je handen ontspannen, zodat de druk minderd, dit werkt als een soort beloning, hoe minder snel zij gaat hoe minder druk er op de teugels komt, en altijd gewoon op je benen blijven rijden, hoe snel ze ook gaan,veel succes Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:22

Aha een bekend probleem! Dit heeft mijn paard ook een hele tijd gedaan en heb toen als advies gekregen (had toen nog les nu tijdelijk even niet) om het paard gewoon stil te zetten tot het ontspant dus dat je de teugels los kan laten en je pony gewoon blijft staan. Doet ze dat, dan zet je ze meteen weer in de draf, loopt ze dan weer onder je weg begin je weer overnieuw. Werk je ook meteen aan het scherp maken op de hulpen Knipoog En ohja probeer in de draf ook ritme te houden. suc7!

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 17:48

suc7!:p oke dankje khoop dat het lukt en dat ik eindelijk eens een superrit op haar heb! Heb ik al gehad maar als ik er weer op reed dan liep ze weer weg dus ben keer benieuwd!