Me paard gaat staken, zomaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wereldhummel

Me paard gaat staken, zomaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 21:47

Hey hey
nou mijn paard is ook lekker aan het puberen zeg,
ze heeft zich de laatste week wat nieuws uitgevogeld,
als je iets niet wil wat baasje vraagt, dan ga je op de noodrem,
steiger je en draai je je meteen om, om je daarna zo sterk mogelijk te maken.

En ik kan je vertellen dat ze sterk is Nagelbijten / Gniffelen
Ze doet dit dus alleen als we alleen aan het rijden zijn, in de wei
In de bak doet ze dit totaal niet,
en Buiten alleen als ze was eng vind

En tik met de zweep geven heeft geen zin, gaat ze stressen en dan kan ik haar helemaal niet houden.
Ik kan haar gewoonweg niet meer sturen.

En het ging net zo lekker, zaterdag onze eerste wedstrijd,
( wat nu dus echt in de soep gaat lopen Bloos )

Heeft iemand tips, ook voor me wedstrijd?
want dit is echt niet leuk,,

wereldhummel

Re: Me paard gaat staken, zomaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:03

Oja even ter aanvulling, ze is een 5 jarige Friese merrie,
heb hara nu een aantal maandjes,
haar enkel zadelmak gekregen,

het kan nergens aan liggen, zadel is nagekeken, tanden zijn nagekeken, fysiotherapeuth heeft haar helemaal nagezocht

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:07

Halstertouwtje om haar nek doen en zodra ze niet luisterd, daar zachtjes extra druk op geven zodat dat afleid van waar ze mee bezig was, afleiding van afleiding doet wonderen. Ook stemcommando zoals (mijn wedstrijdtrucje) sissen als ze stout is. Dat zien ze niet en dat kan de jury ook niet afrekenen.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:09

Oke bedankt! Ga het morgen meteen even proberen, met het halstertouw,
en met de stem kan ik ook wel proberen, praat nu ook wel, maar gewoon een vast geluidje

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:46

andere tip is ook concequent koppiger volhouden in jou wil als zij, al ben je uren aan t sissen of wat je ook probeerd. en geluidje ook als je ernaast loopt doen als ze stout is of staakt zeg maar. ze is vast heel schattig en lief(ditty ook) maar soms moet je gewoon volhouden in jou wil is wet!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:49

Ja weet het, maar vind het zo moeilijk om het 'gevecht' ( om het zomaar te noemen) aan te gaan, omdat het gewoon nergens aan ligt,
rijd zo vaak in de wei, met anderen is er niks aan de hand.

En ze maakt zich dan echt zo sterk, dan kan ik echt bijna niks,
terwijl dit gewoon echt aanstellerietes is
Laatst bijgewerkt door wereldhummel op 24-05-07 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:51

een paard gaat niet zomaar staken... mischien is er nog een andere oorzaak? doet ze het bij iemand anders ook? of is er een rijtecnisch probleem? Tip: Homeophaat..? er zijn tal van oorzaken..

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:53

Zoals hierboven gezegd alles is nagekeken wat maar nagekeken kan worden,
en heus niet door de eerste de beste hoor,
wel raar dat ze het niet doet als er andere paarden bij zijn.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:56

verandering, ookal is het maar een waterbak die ergends anders staat, kan al genoeg doen. dus streep wel eerst af wat het niet kan zijn. je zegt dat ze gezond is, en idd 5 jarige kunnen puberen...en ook gewoon consequent blijven. het is niet vechten, je leert haar een levensles, dat ze jou dus ook wel eens gelijk moet geven... dat is bij ditty er niet goed ingegaan merk ik van voor dat ik haar had. je moet haar geen pijn doen maar leren op zachte maar volhardende wijze dat jij ook iets kan willen.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 23:02

Afwisseling hebben we genoeg,
doe nooit meer als hetzelfde ding 2 dagen,
buitenritten, longeren, dressuren, met balkjes, stapmolen, weidegang alleen, en met anderen, waterbak alles doe ik wel.

Ik wil haar ook absoluut geen pijn doen, vind het al heel naar als ik een keer boos ben geweesd, met een stemverheffing

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:08

stem doet geen pijn, vandaar zie mijn tip over sisgeluidje. Als ditty niet harder wil lopen zit ik vaak de hele tijd TopTop te zeggen. Kost bij een oud paard langer als bij jong dier, maar ze doet het wel. Ik heb 3 straffen, 1: sis 2: ela (normale toon) 3: knip ik met mn vingers(klik) of rijdend NEE. daarna komt rijtechnisch tik op mn laars met zweep, en werkt dat niet, eu dan knijp ik mn ogen dicht en deel wel een tik uit...(met een rotgevoel) maar met stem doe je haar geen pijn, hoe hard je ook een schreeuw geeft.
Ditty bruld soms gewoon terug....

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 23:11

Ja daar heb je gelijk in, ga het ook zeker proberen Ja

Stem doet idd geen pijn, maar ze doet er dan alles aan om je aandacht te krijgen als ze weet dat je 'boos' bent.
Dan gaat ze je kriebelen, trekt je aan je shirt trug als je uiteindelijk geen aandacht geeft.

Moet ik dit dan ook negeren?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:18

dat is op een vervelende manier sorry zeggen, idd kan je beter (hoe lief en leuk het ook is) niet lachen, geen aai maar doorgaan met wat jij wilde doen. ben je dan klaar, dan mag ze sorry zeggen op haar paardemanier, maar alleen wanneer jij haar die tijd geeft. ze mag het niet eisen. Dan krijg je net zo een sjago als ditty, die kan mij niet delen en als ik sta te praten hapt ze rond of speelt ze voor houdini boeienkonig...
je bent gewoon dan bezig met haar te leren samenwerken en te vertellen dat ze op haar beurt moet wachten, maar dat ze als ze luisterd ook zelf wat mag zeggen (of hoe je dat ziet)

als je boos bent, en ze gaat dat doen, boos volhouden en dus consequent je eigen houding en gedrag volhouden. zwak niet af omdat je het zielig vind, je begint aan haar les en je houd vol totdat ze jou ook snapt.

Ik heb ook op een paard gereden die als je boos werd, je kusjes ging geven zodat ik mn gedrag niet vol zou kunnen houden... heb gewoon ( hoe erg ik mezelf ook vond door zijn gedrag) volgehouden.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 23:21

Ja dat heb ik vandaag ook gedaan, ben gewoon doorgegaan net gedaan of ik het niet merkte/ zag.

En op een later tijdstip mocht en kreeg ze wel weer aandacht.
Het is wel lastig als je paard zo om aandacht vraagt, dan is het zo lastig om maar stug door te gaan.

Bednakt voor alle antwoorden en tips!
Hier kan ik heel veel mee,

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:24

als er nog iets is, vraag maar. ik rij 20 jaar nu, en weet een klein beetje doordat ik veel luister naar andere mensen. Weet zelf nooit alles natuurlijk, maar heb wel een prachtpaard om zulke dingen te leren.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:30

en hoe is het gegaan, lukt het een beetje?

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:53

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard!
In de bak laat ik er een kind mee wegrijden, maar zodra we naar buiten gaan.. Idd steigeren en omdraaien, en in een heel showerig opgekropt galopje terugrennen. Meestal hou ik hem dan natuurlijk tegen (Maar denk aan, grote briesende neusgaten, staart omhoog) Ik ben vaak net even wat koppiger als hij, en win het steeds vaker. Ik kan je eerlijk gezegd geen advied geven, maar gewoon net zolang je zin doordrijven...
Uiteindelijk doet de mijne het nu nog maar heel weinig.
Maar ik merk dat hij echt graag bij de groep wil zijn, als ik imand tegenkom op buitenrit, moet je hem vooral niet de andere kant op gaan sturen, dan ontploft ie!
Ik weet noet of geluidjes zouden helpen, ik geef altijd een schreeuw, en dan schrikt ie daar meestal ook van Clown Maargoed valt niet te proberen op wedstrijd Clown :p
Succes!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:08

ja het gaat steeds beter Ja
op de wedstrijd heeft ze zich voorbeeldig gedragen Ja

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:15

ik rijd er ook zo een. die is gaan puberen en heeft het bokken uitgevonden. helemaal fantasties. en ook het stijgeren vond ze geweldig. dan ging ik gewoon van hand veranderen, en dan was ik bijna bij H en HUP daar ging, met 2 voorbenen vol de lucht in. en daar zat ik dan. ook een keer toen ik naar een andere acoomodatie reed. die weg reden we toen bijna elke dag en we moesten 3 min. stappen langs een tij auto's af en ineens was de dag aangebroken dat mevrouw dacht: 'Hee das leuk' en ze stond rechtop op der achterbenen, tussen de auto's. ja ik kon niks doen dan zou ze vol tegen die auto's aanvliegen. maar dat is gelukkig voorbij, nu heeft ze weer iets nieuws: op de linkerhand op de volte of een wendig der hoofd kantelen en als het ware met haar binnen-voorbeen het hoofdstel eraf te halen.
(en nee ligt niet aant hoofdstel want dat zit goed, zadel ligt ook goed en alles) het zijn gewoon streken.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 07:52

wat ook welwil helpen wanneer ze steigert.
naar lings of naar rechts halen want als ze gebogen om je been is kan ze nooit de lucht in

en als ze dan weer staat weer naar voren gaan.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:22

Ja klopt, maar ze doet het uit het niks, heel onverwachts.
en als ze eenmaal bezig is, zit er geen stuur meer op Clown