Help!! Tips voor overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forget

Help!! Tips voor overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:10

Ik heb een heel leuk jong paardje, maar het rijden valt mij zwaar. Ik heb aantal pony's/paarden gereden tot de klasse Z. Ik ben er een aantal jaren mee gestopt en heb nu weer een eigen paard. Het is een groot en lang paard. Ze is totaal niet flegmatiek en is loperig. Het rijden gaat steeds beter, maar de overgangen blijven moeilijk. Ik moet haar over de rug laten lopen om een goede overgang te kunnen rijden, maar dat krijg ik niet vaak voor elkaar. Hebben jullie nog tips? Mijn training bestaat uit veel volte's openen en sluiten. Ik probeer overgangen te rijden, maar deze gaan nog niet. Op het moment dat ik een overgang rijd sluit ik mijn handen en ga diep zitten, zij gooit dan haar hoofd de lucht in. Zij is zo sterk dat je haar niet tegen kunt houden en dat heeft uberhaupt totaal geen zin. Ik geef been en dan komt ze wel weer naar beneden. Ze wil wel hh maar dan staat ze uit elkaar en de kop de lucht in. Persoonlijk denk ik dat ik te laat reageer op haar, waardoor ze net de ruimte krijgt om het voor zichzelf makkelijker te maken. Aangezien het een jong paard is is het misschien verstandig om haar niet zo gesloten te rijden? Haar aanleuning is natuurlijk ook niet constant en dat geeft een onrustig beeld. Wie o wie heeft hier ook ervaring mee? Oh ja, ik heb het over een jong paard, maar hij is al vijf en ong. 1,5 jaar onder het zadel. In het 1e jaar is ze niet intensief bereden.
Alvast bedankt.

Alicia2u

Re: Help!! Tips voor overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:24

Mijn paard was ook zo onstabiel tijdens de overgangen; zijn aanleuning was onrustig (dat ligt aan mij), maar ook verloor hij zijn balans soms of probeerde een van zijn achterbenen te ontlasten. Mijn instructrice heeft me toen aanbevolen veel overgangen te rijden van draf naar stap en andersom, maar dan wel te blijven lichtrijden. Zo kun je beter voelen waar het mis gaat en sneller inwerken met je been om dit te corrigeren. Ook omdat het, zoals jij zelf al zei, niet zo gesloten is, is het ook wat makkelijker voor je paard.
Ik heb er goede resultaten mee bereikt. Ik heb een 5-jarig paard wat een half jaar onder het zadel is.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:31

Probeer niet zwaar te gaan zitten dat kan een jong paard vaak niet aan, laat je vaak ook nog niet zitten. pas de eerste stappas zitten gaan. Probeer je overgangen op een volte te rijden waardoor er maar 1 kant van het lichaam meer belast wordt in de overgang, en voor de overgang iets meer stelling door vragen zodat ze makkelijker laag kan blijven

Rockstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:41

Misschien is het verstandig om eerst een half uurtje te longeren zodat het meeste energie eruit is.
Vaak zijn ze dan wat meer ontspannen en beter te rijden.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:19

Rockstar schreef:
Misschien is het verstandig om eerst een half uurtje te longeren zodat het meeste energie eruit is.
Vaak zijn ze dan wat meer ontspannen en beter te rijden.

Dat vind ik dus geen oplossing, op den duur kweek je zo alleen maar meer conditie.

Wellicht ben je inderdaad wat laat met je reactie, zoals je zelf al aangeeft.
Ik herken dat, heb er zelf ook last van, mijn paard is me altijd 'voor'.
Overgangen op de volte zijn vaak wat gemakkelijker, verder niet al te veel voorbereiden; natuurlijk niet te abrupt willen terugnemen maar niet 10 meter zwaar gaan zitten, rustig meer druk nemen, 'hoo' gaan roepen etc, zo geef je paard meer kans om er onderuit te komen.
Overigens ben ik wel voor 't principe 'liever 1 goeie dan 10 slechte' dus al doe je 10 meter over een GOEDE overgang, vind ik dat persoonlijk beter dan dat je paard binnen 2 meter uit elkaar valt.

Succes. Lachen

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 10:33

Bedankt allemaal. Het is en blijft moeilijk. Gelukkig zit er steeds wel een verbetering in, maar zeker nog niet voldoende. Als er iets spannends gebeurdt of er lopen mensen langs de bak is ze ook snel afgeleid. Dit betekent ook dat ze nog niet goed genoeg aan het been is. Het is wel een uitdaging en het zal vast wel gaan lukken. Ik heb vanavond privé les na een hele lange tijd. Ik ben benieuwd wat zij zal zeggen van onze voortgang.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:45

klinkt als een nog wat nvolwassen paard kwa psyche(snel afgeleid etc waardoor het gelijk weer uit elkaar valt )
denk dat je sowieso het werk afwisselend moet proberen te houden en idd niet te lange sessies

probeer de zithulpen ook zo licht mogelijk te houden
dus met minimale hulpen , zoveel mogelijk resultaat
zo verstoor je de houding van het paard zelf minimaal ...

loswerken met de longe zodat je als je er op stapt niet te lang hoeft los te rijden zodta je meer tijd in effectief trainen kan stoppen

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:54

Ik heb ook een jong paardje wat nog niet zo lang onder het zadel is. Ik denk dat je overgangen niet moet maken door diep te gaan zitten. Ik kan met mijn paardje mooie overgangen maken van draf naar stap door steeds langzamer te gaan lichtrijden (waarbij je steeds iets minder uit het zadel komt) terwijl je een lichte ophouding maakt met je buitenteugel. Je gaat pas zitten als je paard stapt. Je krijgt hierdoor een mooie rustige en gecontroleerde overgang naar stap zonder dat hij uitelkaar valt of zijn hoofd omhoog zal doen. Verder veel geduld, paard bezighouden zodat hij niet teveel wordt afgeleid door andere dingen om hem heen. Succes!

groetjes

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 08:52

hoi hoi

Ik heb les gehad en het ging super!! We hadden al wel vooruitgang geboekt, maar ze kwam met een aantal handigheidjes. Ik moest meer gaan rijden en me de teugels niet uit de handen laten trekken. Hierdoor hield ik de teugels soms te strak/star vast. Nu moet ik meer kneden in de overgangen om haar niet de kans te geven om het bit vast te pakken. Contra stelling op de volte om de schouders meer los te maken en meer te prikkelen voor het been. De overgangen gingen nu ook veel beter en ik moest inderdaad minder zwaar zitten! In de galop moest ik ervoor zorgen dat ze niet bovenin bleef lopen, want anders komt te snel op de voorhand. Dit moest ik met ophoudingen doen, maar dat was voor mij en voor haar nog best moeilijk. Ze was op een gegeven moment zo super licht en gevoelig voor het been , dat ik dacht eindelijk....... dit heb ik echt gemist. Achteraf had ik veel eerder weer les moeten nemen.