voor het been maken... werkt nog niet zo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

voor het been maken... werkt nog niet zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 15:27

ik rij tijdelijk een jong paardje, 4 jaar en nog behoorlijk groen. wel heel netjes beleerd en opzich wel makkelijk te rijden.
alleen plakt ze nog wel eens aan je been of geeft ze gewoon geen reactie.
dit dacht ik op te lossen op de manier hoe ik het altijd doe:
me neme een zweepje erbij, ik geef been (normale hoeveelheid been voor aandraven) en als ik dan geen reactie krijg krijgt ze een tik en laat ik haar even gaan alvorens het opnieuw te proberen.
eigenlijk alle paarden die ik heb gereden reageerden hier heel goed op, na een aantal keer letten ze al veel meer op.

deze gaat wel ietsje meer opletten, maar is het na een rondje geloof ik alweer vergeten. ik probeer zoveel mogelijk overgangen te rijden en schakel ook af en toe wel wat (vind ze nog erg moeilijk) maar ze blijft lui voor mijn been en ze reageert ook niet echt goed op het bijtikken met het zweepje.

hoe op te lossen? heb er een hekel aan als ik elke pas moet drijven...

Anoniem

Re: voor het been maken... werkt nog niet zo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:35

Moet je ook zeker niet doen. Zorg dat je snel genoeg bent met je volgende corrigerende actie. Niet doorlopen is direct tik erbij.

De een leert nou eenmaal sneller dan de ander.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:42

Misschien helpt het om het eerst eens te oefenen in stap en dan vooral op je zit. Ze moet dan zodra jij je bekken kantelt vlot gaan stappen en dan laat je haar weer in een gewon tempo lopen. Dit bouw je dan uit naar de draf. Lichte druk met de kuit, wanneer ze er niet op reageerd nog even iets overtuigender zijn, bij geen reactie drijven + tikje achter de kuit. En wat het belangrijkste is: bij de kleinste reactie goed belonen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:53

Ik denk dat het zou werken als je meer met fases zou werken, elke keer weer bij fase 1 beginnen:
Fase 1: lichte kuitsruk
Fase 2: Zwaardere kuitdruk
Fase 3: Zwaardere kuitdruk in combinatie met tikje van de zweep
Fase 4 en verder: zwaardere kuitdruk met steeds harder tikje van de zweep.

Deze fases volgen elkaar vrij snel op, maar als je steeds weer bij fase 1 begint, zal je paard snel leren dat het veel fijner is om gelijk op fase 1 of 2 te reageren dan op fase 4. Dit heeft wel even tijd nodig, maar werkt uiteindelijk bij ieder paard mits het consequent en met beleid wordt toegepast. Elke reactie in de juiste richting die het paard geeft moet onmiddelijk gevolgd worden door beloning. Bv. als het paard niet aandraaft maar alleen sneller gaat stappen, is dat ook een positieve reactie op de drijvende hulp en die moet beloond worden! Is het paard wat meer bekend met dit systeem, dan is de reactie niet voldoende en kun je nog een hulp geven tot het paard gaat draven, maar als je die vlottere stap in het begin niet beloond en je gaat door met de hulpen, dan denkt het paard 'oh, blijkbaar moest ik niet voorwaarts. Laat ik iets anders proberen.'

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 16:09

Alicia: ik ben niet van plan om zwaardere kuitdruk te gaan geven... ze moet gewoon reageren om lichte druk. zo simpel is dat.

darkshines: bekken kantelen is bij ons juist de hulp voor langzamer gaan, dus dat ga ik ook niet proberen Knipoog

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:13

Misschien iemand vragen die je vanaf de grond kan helpen. Jij geeft been en bij geen reactie geeft degene op de grond met een longeerzweep een tik. Wel lastig, want je zult dit goed moeten afspreken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 16:17

egnie schreef:
Misschien iemand vragen die je vanaf de grond kan helpen. Jij geeft been en bij geen reactie geeft degene op de grond met een longeerzweep een tik. Wel lastig, want je zult dit goed moeten afspreken.

is te proberen... maar waarom zal dat beter helpen dan de tikken die ik geef met mijn dressuurzweep?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:30

LiSSy schreef:
Alicia: ik ben niet van plan om zwaardere kuitdruk te gaan geven... ze moet gewoon reageren om lichte druk. zo simpel is dat.

darkshines: bekken kantelen is bij ons juist de hulp voor langzamer gaan, dus dat ga ik ook niet proberen Knipoog

Je begrijpt dan niet helemaal wat ik bedoel: je begint namelijk altijd bij die lichte druk, no matter what. Bij sommige paarden moet je in het begin echter even doorduwen. Bovendien kan een lichte kuitdruk direct gevolgd door een tik van de zweep, als in jouw ogen reactie uitblijft, een schrikreactie oproepen in plaats van een voorwaartse reactie (een paard dat schrikt gaat wel naar voren, maar heeft totaal geen impuls). Uiteindelijk zal je paard toch leren te reageren op die lichte druk, omdat dat ALTIJD je eerste hulp is die je geeft.

EDIT: Bij sommige paarden moet je gewoon even wachten, daarom niet gelijk die tik erachteraan. Vandaag van Chris Irwin geleerd :p

X_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:03

Zelf heb ik ook te maken met een iets of wat lui paard. Samen met mijn instructrice hebben we voor ons de beste oplossing gevonden. Misschien kan het je helpen.

Zodra je voelt dat je paardje ook maar iets langzamer gaat geef je een lichte kuitdruk waarop het paard normaal netjes de drang naar voren zou moeten krijgen. Als dit niet het geval is, geef je hem met je kuiten (eventueel sporen als je die al hebt) lichte snelle tikjes achter elkaar. Dit is veel efficienter als het geven van een schop of een tik. De kleine poedersuiker voelen raar, waardoor je een reactie naar voren krijgt. In het begin mag je hem goed naar voren "tikken" en het beestje mag pas terug wanneer jij zegt dat hij terug mag. Bij deze oefening is het dan ook handig als je overgangen van halt/stap/draf maakt, of van die zogenaamde schijnovergangen. Dat het net lijkt of je je paard een overgang wil laten maken, maar dat je hem dan net voor de overgang weer ruim maar voren "tikt".

Bij mij hielp het goed hoor, dus ik hoop dat je er iets aan hebt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:18

ja maar dan ga je dus weer meer been geven en dat wil ik dus niet. dan stompen ze volgens mij alleen maar meer af op je been

met sporen rij ik niet, dat is bij deze niet nodig en ik wil haar eerst voor mijn been hebben.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:35

Een paard stompt af op je been als je drijft wanneer het niet nodig is, niet omdat je meer druk geeft na de eerste hulp.
X_Kay heeft het over tikjes, dat is ook wat ik bedoel met die fases, je geeft ongeveer 4 hulpen op 2 seconden. Die halve seconden is voor je paard lang genoeg om te reageren. X_Kay werkt op dezelfde manier die ik eerder heb uitgelegd.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:10

Wanneer iemand vanaf de grond je helpt zullen dat toch als "anders" ervaren althans dat is mijn mening. Vandaag op deze manier gereden en aan het eind had ik een paard wat op mijn gedachte bij wijze spreken voorwaarts ging.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:56

ik ken het mijn hengst is nu ook 4 en was erg lui voor het been.
ik geef licht been geen reactie dan schop ik hem met beide benen even naar voren. daar schrikken ze even van. dan rustig doorrijden en als het nodig is weer licht been, geen reactie nog een keer flink de benen aanleggen.
kijk een paard voelt een vlieg zitten dus ik wil niet teveel met me benen doen.
door deze manier blijven ze allert, hij wacht af wanneer ik weer flink drijf dus gaat zelf het tempo aannemen omdat hij niet weet wanneer ik het weer ga doen.
zo blijft hij netjes in tempo lopen
hij blijft zeer allert en goed aan het been.
dit heb ik maar een paar x hoeven doen en hij is netjes voorwaarts en goed aan me been nu. succes

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:09

De snelheid van je beenhulp is belangrijk. En een keer bij te weinig reactie een paar snelle beenhulpen geven in de tijd dat je er normaal 1 hulp geeft zal hem niet afstompen maar wel degelijk sneller maken. Je moet het alleen niet elke keer doen, maar dat zou geen gezicht en geen doen zijn. Succes in ieder geval

SMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:25

veeeel overgangen rijden maar dat is al gezegd Clown

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 16:02

SMY schreef:
veeeel overgangen rijden maar dat is al gezegd Clown

als je kan lezen zie je ook dat ik dat allang doe Knipoog

X_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:04

Alicia2u schreef:
X_Kay heeft het over tikjes, dat is ook wat ik bedoel met die fases, je geeft ongeveer 4 hulpen op 2 seconden. Die halve seconden is voor je paard lang genoeg om te reageren. X_Kay werkt op dezelfde manier die ik eerder heb uitgelegd.

Dit zou gewoon de beste manier moeten zijn, zonder dat je het idee hebt dat je je paard afstompt.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:08

ik heb precies het zelfde ..
en heb het al redelijk goed op gelost
ik deed 1 keer licht aandrijven nog 1 x en anders gewoon een kriebeltje en nu is ze bij mij echt super aan het been !
alleen het lichtrijden nog niet .
Ook het overgangen maken helpt erg..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:51

Ik weet niet hoor, maar je wilt niks proberen 'want het paard moet gewoon luisteren' Clown Ging het maar zo makkelijk, haha. Ik zou de tip van Alicia2u opvolgen. Dit is een goede tip die 9 van de 10 keer prima werkt. Succes!