Blijven doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quantas

Blijven doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:40

hoi!

Ik oefen nu al ongeveer 9 maanden op het doorzitten, en nog wil het niet lukken! Clown Ik doe alles wat mijn instructrice zegt; hakken naar beneden, rug recht, bekken kantelen,... maar niets helpt. Ik dacht dat jullie misschien tips voor me zouden hebben! laat ze maar komen! alvast bedankt!

xxx Pling

November

Re: Blijven doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:42

en keer zonder beugels oefenen..dan MOET je wel doorzitten

rian_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:43

Rijd je altijd op hetzelfde paard? Sommige paarden zitten namelijk gewoon niet lekker en doorzitten is dan zowat onmogelijk!
Als je op meerdere paarden rijdt: bij mij helt het altijd om iets naar achteren te gaan zitten, benen lang maken en verder lekker ontspannen!
Veel succes!

Quantas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:44

Sandra_Horse schreef:

heb ik ook al gedaan, dan lukt het me wel, maar met de beugels ... vergeet het maar Verdrietig

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:44

tips voor doorzitten niet echt.
het ligt er maar net aan op welk paard vind ik altijd. de een zit heerlijk door (zoals pellie Haha! ) en de ander belabberd.
zitten blijven op je kont, en hakken naar beneden helpt wel het beste. je zwaar maken.
je kunt ook proberen om eens zonder zadel te gaan rijden en goed op je zit te gaan letten. zonder zadel of zonder beugels. dit heeft mij wel veel geholpen.
wie weet zeg ik iets doms Clown maar het is maar een idee Knipoog

Shetjjee__x

op paarden/pony's die wat 'stijver' zijn kan ik ook niet doorzitten.. want dan 'vlieg' je laat maar zeggen echt uit 't zadel..
maar als ze lekker snel enzo gaan.. dan kan ik wel goed blijven doorzitten..
dus rijd je op paarden/pony's die wat 'stijver' zijn dus je wat meer uit het zadel 'vliegt'? Gaaaap Knipoog

Tessa de Biinky-Stiinky Lover Bloos

AnnemiekvM

Bovenbeen losjes houden en kuit er ietsjes aan.

bietjuhh

al gooit je paard hoog op, je beugels gaatje korter dan leer je wel door zitten Lachen
zo heb je meer steun en is het doorzitten makkelijker suc6
Laatst bijgewerkt door bietjuhh op 21-05-07 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Quantas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:45

rian_en_ik schreef:
Rijd je altijd op hetzelfde paard? Sommige paarden zitten namelijk gewoon niet lekker en doorzitten is dan zowat onmogelijk!
Als je op meerdere paarden rijdt: bij mij helt het altijd om iets naar achteren te gaan zitten, benen lang maken en verder lekker ontspannen!
Veel succes!

neen, ik rijd op 3 verschillende, bij de grootste (Quantas) en de kleinste (Jasmin) lukt het iets beter (maar het trekt nog altijd op niks), en bij de middelste (Elliot) lukt het al helemaal niet

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:25

bietjuhh schreef:
al gooit je paard hoog op, je beugels gaatje korter dan leer je wel door zitten Lachen
zo heb je meer steun en is het doorzitten makkelijker suc6

En toch is het belangrijk om echt te gaan zitten, zonder te gaan staan/ te veel leunen op je beugels. Daardoor ga je stuiteren.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:51

als je hakken blijft uit... dan niet zo doet iemand die ik het ken altijd voor dr wedstrijd en dan op dr wedstrijd kan ze lekker met dr lange beugels doorzitte

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:38

Je paard moet natuurlijk ook ontspannen lopen, en zo goed mogelijk aan de teugel. Anders is zijn rug te gespannen en dan lukt het zeker niet. Ik moet altijd heel goed inrijden, veel tempowisselingen maken, veel voltes rijden, van groot naar klein en terug. En daarna ga ik voorzichtig proberen, op een rustig draftempo door te gaan zitten. Soms gaat ze te hard in draf en dan moet ik er weer mee stoppen, want dan zet ze haar rug vast. Dus weer terug naar stap, rustig drafje en ontspannen zitten. Bij sommige paarden in het gewoon moeilijker. Succes.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:44

Het licht ook aan de manier waarop je ademt. Je moet rrustig blijfen ademen. En dan niet door je longen maar door je buik zeg maar. (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Als je door je longen adenmt dan span je je rug weer aan en dan zit je dus niet meer. Maar heel veel mensen vergeten dit dus.

veel suc-6

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:49

Bedenk dat je 1000 kilo weegt!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:08

Quantas schreef:
Sandra_Horse schreef:

heb ik ook al gedaan, dan lukt het me wel, maar met de beugels ... vergeet het maar Verdrietig

Als het zonder beugels wel lukt maar met beugels niet betekent dat dat je te veel op je beugels steunt met rijden.
Je beugels zitten er meer voor er bij zeg maar, voor het makkelijke, maar niet als je hou vast.
Je benen ontspannen dus.
Misschien een idee om zitlessen te nemen?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:12

ik kan ook alleen maar op die van mij doorzitten met een heel rustig drafje.. gaat hij in arbeidsdraf dan lukt het me ook niet meer(maar ik heb zelf een afwijking)... gewoon een keertje zonder zadel aan de longeerlijn

Loutjelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:17

bietjuhh schreef:
als je hakken blijft uit... dan niet zo doet iemand die ik het ken altijd voor dr wedstrijd en dan op dr wedstrijd kan ze lekker met dr lange beugels doorzitte

???????

Ontspannen is denk ik de beste tip die ik je kan geven!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:20

ik kan je geen tips geven .
ik kan namelijk op ieder paard doorzitten behalve op die van mezelf ze beweegt heel ruim en soepel maar het lukt me niet .
Mij werd geadviseerd mijn broek met pattex vast te lijmen an het zadel Clown maar of dat nu de oplossing is denk ik niet .

Succes met oefenen .

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:34

Wat mij veel heeft geholpen;
Zonder beugels (desnoods zonder zadel)
Heeel zachtjes draven
Nét iets verder achterover zitten
Benen lang houden (even niks van de hakken aantrekken)
En..

Ontspan Cool

Succes

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:48

Dat het niet lekker zit komt meestal doordat je paard niet ontspannen genoeg loopt.
Dus je moet gewoon zorgen dat je echt heel veel voltes en figuren rijd .. en veeeeeel overgangen. Je paard moet ook nageven( hoeft dus niet perse aan de teugel maar dat hij als ie de ruimte krijgt zijn hoofd een beetje laat zakken is een teken van ontspanning). Maar het kan ook gewoon zijn dat de paarden waarop jij rijd ruime passen maken, dat maakt het ook moeilijker om te blijven zitten.
Maarja veel zonder beugels oefenen idd en dan ook veel figuren rijden niet allemaal maar rondjes in de bak hobbelen. Je moet je evenwicht kunnen houden als je figuren enzo rijd.

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:14

Ik ga soms het laatste half uur zonder beugels rijden. Dat is bijna hetzelfde als met beugels. Als het dan niet lukt met maar wel zonder, moet je zitten alsof je wel beugels hebt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:17

Als je een tijdje zonder beugels hebt gereden (wanneer het dus wel lukt) en vervolgens je voeten weer in de beugels steekt, voelen je beugels dan gewoon of juist heel erg kort aan? Als je echt super kort aanvoelen dan is het wellicht een idee om eens te proberen met langere beugels te rijden. Misschien dat het dan beter gaat.

Er is mij altijd verteld dat de beugel lengte die gewoon aanvoelt nadat je een half uur zonder beugels hebt gereden de juiste lengte is voor jou.

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:25

zonder beugels helpt bij mij idd ook het beste,
maar de ene keer lukt het ook beter dan de andere keer.
ligt eraan of je paard ontpannen is, maar ook vooral of je zelf ontspannen bent!

succes ermee!

SMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:25

eerst kleine stukjes en dan steeds langer volhouden Ja

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:29

Jaa ik denk ook zonder beugels, of hele lange beugels Knipoog
met hele lange beugels kan je ook heel moeilijk lichtrijden.. Lachen