stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shatje

stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 15:10

hallo
als ik met mijn pony een buitenrit ga maken dan wil ze op het zandpad heen en ook wel weer trug mar als ik dan nog een keer wil begint ze te stijgeren
heeft iemand een oplossing

stuur dan een berichtje naar me toe
groetjess alvast bedankt

dolor

Re: stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:00

je moet niet meer terug gaan. voor haar is dat richting huis en als je nog een keer de andere kant op gaat, heeft zij zoiets van, dag, zoek het lekker uit, we zijn toch op weg naar huis. dus gewoon door rijden en niet steeds heen en weer. steigeren is namelijk ook erg gevaarlijk, dus je kan het beter voorkomen, dan dat je het moet oplossen of er tegen in moet gaan.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:31

Hier ben ik het mee eens.
Je paard denk op dat moment al dat hij naar huis gaat dus het is niet heel gek dat hij protesteerd.
Door rijden na het zandpad en dan terug of gewoon na het zandpad terug naar huis.
Dat is wel de veiligste oplossing

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:13

Het is misschien veiliger gewoon naar huis door te rijden omdat je pony dat graag wil, maar uiteindelijk ben jij degene die bepaalt waar je heen gaat. Dat steigeren is idd gevaarlijk, zoals dolor al zei, maar dat betekent niet dat je dingen moet gaan laten. Je pony mag gewoon niet steigeren. Doet ze het ook als je met een groep weggaat? Of ga je altijd alleen. En hoe ga je dan het zandpad af: gewoon lekker stappen of in volle galop?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:19

Malin schreef:
Het is misschien veiliger gewoon naar huis door te rijden omdat je pony dat graag wil, maar uiteindelijk ben jij degene die bepaalt waar je heen gaat. Dat steigeren is idd gevaarlijk, zoals dolor al zei, maar dat betekent niet dat je dingen moet gaan laten. Je pony mag gewoon niet steigeren. Doet ze het ook als je met een groep weggaat? Of ga je altijd alleen. En hoe ga je dan het zandpad af: gewoon lekker stappen of in volle galop?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zou juist terugrijden en het nog een keer proberen (je zal maar een keer wat vergeten zijn, dan moet je toch ook terug! En dan is het makkelijk als je pony gewoon met je mee gaat als je weer op pad gaat). Als hij gaat stijgeren, vooral niét gaan hangen, maar vooruit blijven drijven. Als je hem weer terugrijdt krijgt hij zijn zin en blijft hij het doen om zijn zin te krijgen. Jij blijft de baas.

Rockstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:45

Vaak werkt bij steigerende paarden ook een tik met de vlakke hand tussen de oren geven terwijl het stijgerd.. Meeste paarden schrikken en denken dan dat ze dr hoofd hebben gestoten en doen het dan vaak niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:16

Ten eerste: Hoofdletters en punten zijn niet zoveel moeite.
En ten tweede: ik ben het eens met Malin !

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:36

Rockstar schreef:
Vaak werkt bij steigerende paarden ook een tik met de vlakke hand tussen de oren geven terwijl het stijgerd.. Meeste paarden schrikken en denken dan dat ze dr hoofd hebben gestoten en doen het dan vaak niet meer

Kan helpen, maar is ook link...als je het te vaak doet wordt je paard hardstikke kopschuw. En daar wordt je niet echt vrolijk van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:52

op de kop tikken vind ik persoonlijk ook een afradertje

war je wel heel erg op moet letten is dta je de pony flink voorwaarts houd
dan word steigeren al heel wat moeilijker
en een tik mag je best uitdelen , ik zou alleen niet tussen de oren tikken ...
een tik op zijn kont om hem voorwaarts te krijgen , of net achter je been zie ik meer heil in

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:50

dolor schreef:
je moet niet meer terug gaan. voor haar is dat richting huis en als je nog een keer de andere kant op gaat, heeft zij zoiets van, dag, zoek het lekker uit, we zijn toch op weg naar huis. dus gewoon door rijden en niet steeds heen en weer. steigeren is namelijk ook erg gevaarlijk, dus je kan het beter voorkomen, dan dat je het moet oplossen of er tegen in moet gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens Lachen
Steigeren is gevaarlijk voor jou en je paard.
Is er geen ander zandpad waar je kan rijden in plaats van omkeren?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:03

goed voorwaarts rijden als je dit 1 x pikt woord het stees erger en heb je straks niks meer te vertellen
ik zou dit abslouut niet toelaten.

mijn paard had er ook een handje aan maar hij deed het terwijl ik nog niet de straat uit was gewoon enkel omdat het daar eng was of omdat hij het niet wilde.

Ik heb door die zure appel gebeten en ben er tegenin gegaan
en heb hem ook afgestraft ik heb hem letterlijk naar voren getrapt Bloos sorry maar ik laat me niet op de kop zitten omda HIJ NIET wil

dat staat niet in mijn woordenboek

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:06

Ik weet niet of ik het zo eens ben met gewoon niuet meer langsrijden omdat dit veilig is: Ik vind dat het eraan ligt hoeveel jij al kan.. Kan jij makkelijk omgaan met een steigerende pony?-->Dan vind ik dat je je pony duidelijk moet maken dat je er niet van gedient ben , en duidelijk belonen als hij/zij het wel een keertje goed doet.
Maar als je nou van jezelf weet dat je nog niet zo lang/goed rijd en niet zeker ben dat je je pony onder controle heb zou ik ook voor de veiligheid kiezen en dit pad vermijden..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:22

ik ben het trouwens ook met lott_abc eens. als je genoeg ervaring hebt met steigeren, kun je het aanpakken. bedenk wel, je bent wel op de weg en je kan hierbij ook andere mensen in gevaar brengen. maar als je niet genoeg ervaring hebt, moet je er niet aan beginnen.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:04

Wat ook belangrijk is, de rust in je paard te houden. Want snel willen terug racen etc. kan een paard (extra) druk van worden, en daardoor ook feller reageren.