Richtlijnen voor de lengte van de beugelriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inma

Richtlijnen voor de lengte van de beugelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:31

Hoi, zoals de vraag hierboven al zegt:
Is er een richtlijn voor hoe lang je beugelriem moet zijn voor de dressuurruiters.
Dus hoe moet je been liggen wil de lengte goed zijn van de riem. Ik weet dat je hak onder je heup moet zitten (zie plaatje), maar dan. Wat doet je knie? Hoever moet deze ongeveer gebogen zijn? Of gaat dit gewoon altijd op gevoel van de ruiter zelf, afhankelijk van hoever de hak uitgedrukt kan worden?
Afbeelding www.zitcompetitie.nl

dolor

Re: Richtlijnen voor de lengte van de beugelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:01

gaat er natuurlijk een beetje om wat je zelf lekker vindt zitten. de een vindt korter wat beter, terwijl de ander liever lang zit. dus het gaat voordeel op het gevoel af.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:09

Ja, dat dacht ik dus ook. Maar ik vroeg me of daar nu nog een soort van vuistregel voor was.
Net zoals bijvoorbeeld 2 vingers moeten onder de neusriem kunnen of er moet een handbreedte voor de singel kunnen liggen. Zoiets...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:12

Ooit is mij verteld dat je het kan meten door je vingers op de haak van beugelriemen (onder het rokje op je zadel) en dan moet de beugel tot onder je oksels komen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:13

Ik dacht (Schiet me niet af als het verkeerd is Knipoog ) dat de onderkant van je stijgbeugel gelijk moet komen met je enkel wanneer je je benen gestrekt laat afhangen.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:13

Vroeger heb ik geleerd, let wel ik praat over 1970 dat ik, voor ik op de pony stapte, de beugelriem af meette hand uiteinde beugelriem en de beugel tot onder de oksel.
en als je ging zitten kon je bepalen hoe of wat.
Jonge ingereden paarden rijdt ik 1 tot 2 gaatjes korter.... maar een ieder vindt het verschillend...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:14

patsur schreef:
Ooit is mij verteld dat je het kan meten door je vingers op de haak van beugelriemen (onder het rokje op je zadel) en dan moet de beugel tot onder je oksels komen.

Ja, die ken ik ook. Maar dat is een grovere schatting en ervan uitgaande dat je armen en benen in verhouding zijn Tong uitsteken

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:16

ze hebben mij ook geleerd dat je het tot aan je oksels moet meten maar ik doe ze dan automatisch 2 gaatjes langer.
ik heb ontzettend lange benen dus ik vind dat het in mijn verhouding niet klopt.
het is gewoon wat je zelf het prettigst vind.
ze zeggen ook wel dat de onderkant van de beugel tegen je enkel moet komen als je erop zit.
er zijn zoveel maniertjes.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:18

Dat van die benen afhangen en de hoogte van de beugel kon ik nog niet.
Lengte van je arm (tot in oksel) wordt geloof ik door de meeste ruiters gebruikt.
Maar is er ook een regel voor als je daadwerkelijk in de beugel zit. Van dan moet je knie zus en zo liggen ten opzichte van ....

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:21

als je je beugels uit doet moeten ze volgens mij ter hoogte van je enkels hangen. en je knie mag niet verder uitsteken dan het zweetblad.

citroentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:31

Zazoo schreef:
als je je beugels uit doet moeten ze volgens mij ter hoogte van je enkels hangen. en je knie mag niet verder uitsteken dan het zweetblad.

Zo heb ik het ook geleerd Tong uitsteken

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:34

Ik ook Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:34

Zazoo schreef:

dit is de basis regel op de manege en geld voor vzh zadels.
de richtlijn voor een dressuurzadel [en je een onhafhankelijke zit hebt] is dat als je been los hangt de beugel net boven de bal van de voet hangt [ik draag hem zelfs nog iets lager] zodat als je je tenen omhoog zou doen je de beugel al aan zou kunnen doen.
let wel,dit is een richtlijn.
iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.

Horses__xD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:50

citroentj schreef:
Zazoo schreef:

Zo heb ik het ook geleerd Tong uitsteken

ik ook Tong uitsteken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:18

Zazoo schreef:

Zo heb ik het idd ook, maar dan wel 1 of 2 langer. Aangezien ik (bijna) nieuwe leren laarzen heb heb ik de beugels langer dan als ik bv met jodphurs rij Lachen

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:42

patsur schreef:

Zo heb ik het indd ook geleerd. Ja
Alleen zijn mijn benen behoorlijk kort, dus moet ik ze vaak al 1 of 2 gaatjes korter doen.

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:48

Wij deden altijd vingertoppen helemaal aan de bovenkant en dan moet het tot onder je oksel...

Net zoals hierboven dus Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:53

Wij deden altijd eerst ernaast van je vingertoppen tot je oksels kijken en dan erop gaan zitten en je been laten hangen. De beugel moet dan ongeveer tot je enkel komen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:26

citaat: Ooit is mij verteld dat je het kan meten door je vingers op de haak van beugelriemen (onder het rokje op je zadel) en dan moet de beugel tot onder je oksels komen.
citaat: Ik dacht (Schiet me niet af als het verkeerd is ) dat de onderkant van je stijgbeugel gelijk moet komen met je enkel wanneer je je benen gestrekt laat afhangen.

deze 2 zijn mij ook altijd verteld , en dan voor springen 2 gaatjes korter. Maar het 1e klopt lang niet altijd; bij mij al bv. niet want ik heb erg lange benen. 2e wil al vaker kloppen, maar al bij al zijn het maar "richtlijnen " en bestaat er geen vast truukje om de lengte van je beugels te bepalen Knipoog . Je moet zelf voelen wat het beste zit. Als je het niet zo goed weet kan je eens de ene keer kortere beugels doen en de andere keer eens wat langer, dat helpt ook vaak. Het hangt af van persoon tot persoon hoor; de ene rijdt liever met wat langere beugels, de andere rijdt haast op springmaat.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:34

MyWishMax schreef:
Wij deden altijd eerst ernaast van je vingertoppen tot je oksels kijken en dan erop gaan zitten en je been laten hangen. De beugel moet dan ongeveer tot je enkel komen

Dat doen wij op stal ook, als je er op zit kun je hem op de juiste lengte doen.
Maar mocht er iets gebeuren vlak nadat je bent opgestegen, zit je in elk geval met beugels die niet heel veel te lang of te kort zijn. Haha!

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:54

Ik heb het idd ook zo geleerd dat het onderste deel van je beugelriem tot je oksel moet komen, zo doe ik het ook meestal als ik opstap, maar dat zit vaak toch niet lekker (Heb erg lange benen en al helemaal tov mijn armen Tong uitsteken )
Ik doe het meestal dat als ik erop zit, laat ik mn benen hangen en dan dat de beugel tot de wreef van mijn voet komt. Lachen
MAar dat is voor ieder verschillend denk ik Knipoog

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:03

vlekkie1 schreef:
Vroeger heb ik geleerd, let wel ik praat over 1970 dat ik, voor ik op de pony stapte, de beugelriem af meette hand uiteinde beugelriem en de beugel tot onder de oksel.
en als je ging zitten kon je bepalen hoe of wat.

Dit is mij ook geleerd.. en tot nu toe doet iedereen die ik ken het zelfde.. dus ik denk dat dat de goede manier is,... Knipoog

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:59

Nou, die methode heeft bij mij nog nooit een goede lengte opgeleverd. Dat is een ongeveer-lengte.

Wat je kunt doen, is op het paard gaan zitten met de beugels hangend naar beneden. Trek (zonder dat je je beugels in hebt) je tenen wat omhoog. De hoogte waarop de bal nu zit is de perfecte beugellengte voor een dressuurzadel.
Hangt de beugel lager, dan is ie te lang. Hangt ie hoger dan dat punt, dan is ie te kort.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:04

Venetia schreef:
Nou, die methode heeft bij mij nog nooit een goede lengte opgeleverd. Dat is een ongeveer-lengte.

Wat je kunt doen, is op het paard gaan zitten met de beugels hangend naar beneden. Trek (zonder dat je je beugels in hebt) je tenen wat omhoog. De hoogte waarop de bal nu zit is de perfecte beugellengte voor een dressuurzadel.
Hangt de beugel lager, dan is ie te lang. Hangt ie hoger dan dat punt, dan is ie te kort.

Dat ga ik morgen meteen proberen! Lachen
Goede tip

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:39

Dus dan ga je ervan uit dat je benen met beugels hetzelfde liggen langs het paard als zonder beugels?