Aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josetjuh_18

Aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 12:44

wie kan mij uitleggen hoe ik een paard een de teugel moet rijden? en mij opmerkingen geven over hoe ik rijd ik heb foto's toegevoegd.
heel erg bedankt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keukenkast

Re: Aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:45

josetjuh_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:12

oke maar ik wou ook gewoon nog wat dingen over mijn manier van rijden zeg maar opmerkingen wat ik moet veranderen enzo

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:14

Opmerkingen vanachter de comp maken is erg moeilijk. Het lijkt of je de teugels (tea0 strak houdt. Die zou ik eerst eens wat losser laten

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:26

Inderdaad zijn opmerkingen vanachter de computer niet gemakkelijk. Je kunt beter advies vragen aan een deskundige/instructrice die jou verder zou kunnen helpen, omdat die het 'probleem' direct zou kunnen aanpakken.

Toch lijkt op het eerste gezicht dat je sowieso aan je houding moet werken, het lijkt erop dat je het paard naar beneden wil duwen. Schouders naar achteren, neutralere beenhouding, handen wat hoger, armen anders langs je lichaam..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:10

Wat mij opvalt aan je foto's, is dat je inderdaad wat te weinig met je benen lijkt te doen en teveel met je handen. Ik zie het ook aan je paardje, met halthouden staan zijn voorbenen niet recht onder zijn lijf, maar scheef, dit betekent dat je van voren te sterk hebt tegengehouden met halthouden. Halthouden doe je vooral met je zit, door te stoppen met het meebewegen met je paard (je billen wat samenknijpen) en je bovenlichaam wat achteroer te doen. Eventueel kun je je knieen ook nog tegen het zadel aan draaien en licht drukken, als ie niet wil stoppen. Geen tegenstrijdige hulpen geven. Dus eerst kuit geven en daarna pas een ophouding, niet tegelijk doen.

Ook kun je je onderbenen wat meer naar achteren houden, denk ook aan je binnenhand, niet terugwerken. En als je stelling vraagt, dan kan dat niet zonder een hulp met je binnenbeen en een controlerende buitenteugel.

Nouja, meer haal ik er niet uit zo 1-2-3. ALs ik het mis heb, moet je het maar zeggen hoor, het blijven toch foto's..
Als je je paard echt goed aan de teugel wilt hebben, dan moet je onder begeleiding gaan recht richten. Je gaat dan vooral met je benen en zit aan het werk en uiteindelijk zal je paardje dan bijna als vanzelf aan de teugel gaan lopen, als resultaat van het recht gericht zijn.

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:48

blijf vragen en niet dwingen. als je vraagt en je paard reageert niet mag je wat strenger vragen met je hand. zodra je paard luistert belonen met je stem en je vingers ontspannen.

SMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:26

er is toch al een topic over aan de teugel rijden,misschien kan je daar eens kijken Clown

Love_Merarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:58

er staat ja dat ze ook graag opmerkingen wil over hoe ze zelf rijd enzo?

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:28

we kunnen het je uitleggen maar in de eerste plaats moet je het ook zelf voelen en juist weten wanneer je wat moet gaan doen.

Voorbereiding om je paard nageeflijk te laten lopen:
- 1ste plaats is je paard ontspannen laten lopen, dan komt je paard haast vanzelf naar beneden, hij gaat zelf je hand gaan opzoeken. Hoe doe je dat dan? Correct rijden met je benen en zit, voorwaarts neerwaarts en je zal zien dat je paard je hand volgt wanneer hij ontspannen is en over zijn rug loopt.
- teugels opnemen, je paard blijft nageeflijk, dwz dat ie in die ontspanning blijft.

Nageeflijk blijven:

Je moet je paard na het opnemen van de teugels, teugels op maat, moet je paard van je binnenbeen naar je buitenteugel rijden en je binnen teugel dient enkel om de nageeflijkheid te onderhouden, vergeet vooral niet na te geven wanneer je paard nageeflijk is.

Hoe weet je nu of je paard echt nageeflijk is en ontspannen loopt:

- doordat je paard zich niet verzet met zijn hoofd
- omdat je makkelijk op je paard kan doorzitten
- kan een wending maken zonder dat zijn houding veranderd en geen tempo verlies is.
- scherp staat aan de hulpen.

Dit is basis van de dressuur, je kan niet verder gaan als jij en je paard dit niet goed begrijpen en kunnen lopen.
Buitenteugel en binnenbeen zijn efficient om mooi dressuur te laten zien. Niet makkelijk om toe te passen, bij de één niet te veel en de andere al weer wat meer om de hulpen toe te passen. Voel uw paard en neem les van profs die zo rijden op deze manier. Het is de enige manier een andere bestaat niet. Zo heb ik dit deze week te horen gekregen van mijn leraar.