Fries geschikt voor dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loadingstar

Fries geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 17:20

hi hi willen een aantal dressuur rijders die friezen rijden mij even helpen? Ik ben een merrie gaan kijken die zo vanuit de wei gewassen werd en vervolgens even los in de binnenbak waarna ze er een zadel op legden en in een uurtje reden...... ik was overbluft . Zei waarschijnlijk ook! ze was hartstikke braaf en liep netjes en stond stil... zo had ik er ook wel op gedurft. Mijn dilemma: Is zij wellicht te braaf om straks dressur met mij te gaan lopen?
of komt het allemaal wel goed? Anderen die ik zag gingen veel sneller lopen en snoven bij de eerste keer erg in de bak. help......

Carry

Re: Fries geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:10

Loadingstar schreef:
hi hi willen een aantal dressuur rijders die friezen rijden mij even helpen? Ik ben een merrie gaan kijken die zo vanuit de wei gewassen werd en vervolgens even los in de binnenbak waarna ze er een zadel op legden en in een uurtje reden...... ik was overbluft . Zei waarschijnlijk ook! ze was hartstikke braaf en liep netjes en stond stil... zo had ik er ook wel op gedurft. Mijn dilemma: Is zij wellicht te braaf om straks dressur met mij te gaan lopen?
of komt het allemaal wel goed? Anderen die ik zag gingen veel sneller lopen en snoven bij de eerste keer erg in de bak. help......

Ik heb eigenlijk geen idee waar je naartoe wil met dit verhaal (kan aan mij liggen, ben traag van begrip Bloos )

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:11

Ik neem aan dat dit de eerste en enige keer is geweest dat je het paard hebt gezien? Friezen staan erom bekend dat ze koel in het hoofd zijn, maar dat geldt zeker niet voor allemaal.
Het kan zijn dat ze zich heeft laten overrompelen en daarom niet veel 'actie' heeft laten zien.
De Fries die ik rijd was met 3 jaar beleerd vervolgens een jaar het land in gegooid en met 4 jaar ben ik er op gaan zitten.
Geen enkel probleem, ze deed geen stap verkeerd en was ontzettend braaf.
Nu een jaar later kan het een pittige tante zijn. Ze is super voorwaarts, alert op de hulpen en slooft zich ontzettend uit als er paarden in de buurt zijn. Kortom een heel ander paard.
Het is voor mij dus niet makkelijk om in te schatten of dit paard 'te' braaf is voor de dressuur.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:45

Ik heb ook zo'n fries die allert is, enorm voorwaarts maar superbraaf. Ik rijdt leuke dressuurwedstrijdjes met haar, maar moet wel heel veel oefenen want ze is niet zo lenig in haar hals als een kwpn-er. Ze showt wel weer heel graag, en gedraagt zich dus ook keurig in de bak. Afgelopen weekend heb ik geheel verkleed een kür op muziek met haar gereden en dat ging super. (Zie mijn profiel voor wat foto's)
Maar het is moeilijk te zeggen hoe dit paard waar jij het over hebt, zich na een tijdje zal gedragen. Ik ken bij ons ook een andere fries en die is niet vooruit te branden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:27

Ik vind dat friezen over het algemeen wel dressuurpaarden zijn.
Laat ik het zo zeggen, meer geschikt voor de dressuur dan het springen Haha!.
Alleen zie je ze vaak te diep lopen, maar natuurlijk kan dit nog veranderd worden. Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:34

Ze hebben dus terwijl jij kwam kijken het paard en zadelmak gemaakt en meteen een stuk gereden? Het zou zeker niet mijn eerste keus zijn om daar een paard te kopen. Hoe braaf ze ook zijn voor zoiets neem je de tijd lijkt mij. Zo en zo voor je de keus maakt wat voor paard je gaat kopen, is het misschien handig om eerst op een rijtje te hebben wat je precies wilt met het paard. Hoog in de dressuur of recreatief en lekker veel naar buiten of misschien iets er tussen in? Vervolgens een dier uitzoeken die daar al bewezen geschikt voor is. Heel veel succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:36

Mijn Friese dame is 10weken terug uit de wei getrokken nadat er 2 en een half jaar niks mee gedaan is. nu bijna 9 weken geleden heeft de handelaar er zonder pardon een zadel op gegooid en mij laten rijden. Super braaf was ze. Nu, 9weken later, gaat de dressuur geweldig en is het een echt sportpaard. heb tot vorige week moeten longeren voor het rijden omdat ze anders té pittig was. Beest heeft superveel energie en vind het werken geweldig, maar was overenthousiast. Nu gaat het super en we gaan zo snel mogelijk (denk aan 2maanden) starten. Dus het kan zeker!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:22

Vippiekippie; dat zou ik niet met mijn 3 jarige Fries moeten doen, ik had hem een dag laten staan en met mn stomme kop niet gelongeerd voordat ik erop ging, Rodeo. Na 40 meter bokken lag ik er wel af. Mijn Friesje is behoorlijk heet in zn kop, en ons veulen is ook niet de makkelijkste.

Het oordeel over Friezen klopt niet helemaal meer, ze worden steeds heter heb ik het idee.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:23

Ja, ik denk dat dat paardje gewoon netjes dressuur kan lopen, waarom niet? Alleen van de 'snuivende' paarden straalt natuurlijk veel meer uit. Een fries is van nature een rustig, vriendelijk paard, en vooral aanhankelijk. Maar ga er zelf ook op rijden, misschien klikt het wel helemaal niet!

Okkefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:49

Ik heb nu sinds een aantal weken een 3 jarige friese hengst onder het zadel en het is echt een makkelijk paard. Hij heeft nog geen bok gegeven en doet erg zijn best om goed te lopen. Als ik er een aantal dagen niet op heb gereden is het geen rodeo, hij blijft erg rustig, maar wel goed voorwaarts. Deze fries lijkt mij dus wel geschikt voor de dressuur. Ik denk dat het per fries verschilt of ze geschikt zijn.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:54

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 09-02-22 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:59

Nou ik heb ook een verzorg fries, en die is nogal fel in het begin ook toen ze voor de eerste keer bij ons kwam ze was heel erg fel en reageerde nergens op,en nu is wel nog steeds fel maar ze luisterd nu wel goed ze is niet echt een dressuur fries als ze ontspand dan rijdt ze wel lekker mooi naar beneden maar voor de rest is het een fries waar ik niet van zou verwachten dat ze in de dressuur kom

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:56

Karoliefje_ schreef:
Het oordeel over Friezen klopt niet helemaal meer, ze worden steeds heter heb ik het idee.

Hier ben ik het zeker mee eens. Het stamboek moet als ze zo doorgaan heel veel rechtzetten, anders gaat het Friese ras nog es verloren. Er wordt te veel op beweging gefokt, waardoor het orginele Friese paard, het zwaardere type met de klassieke bewegingen, totaal vergaat. Door het fokken op beweging gaan de karakters sterk achteruit, en komt het ook al niet ten goede aan de rest van het uiterlijk. Zo kunnen veel "friesen" prachtig lopen, maar zijn ze wat betrefd uiterlijk niet meer te onderscheiden van een KWPNner. Zonde.

En ik houdt wel van het wat meer het luxere type, maar het stamboek gaat er nu te ver in en zou wat zwaardere hengsten toe moeten laten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:18

Ik ben het aan ene kant wel met je eens dat het 'orginele' ras verloren gaat, maar de meerheid van de Friezen is in mijn ogen nog steeds gewoon de op de oude manier gebouwde Fries.

Ik heb 2 Friezen, beide vrij weinig knieactie, weinig behang. lange benen en een rank lijf, absoluut geschikt voor de dressuur. Een super karakter, maar beide ontzettend pittiger, als je mijn beide Friezen naast de kwpn'er van mijn zus zet is haar paard er zo rustig bij!

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:27

Over het algemeen kun je friezen wel gebruiken voor de dressuur sport.
Maar het is maar net wat het paard ook zelf wil.

Ik rijd zelf ook friezen, en ze hebben alle 3 een totaal ander karakter. De een is heet en vlot aan het been de ander weer minder, en is echt 'cool' in der hoofd,

Het is denk ik ook maar net wat voor 1 je hebt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:30

Het is zo'n makkelijk ordeel om te zeggen dat Friezen nuchter zijn, want dat zijn ze lang niet allemaal. Je moet net de goede treffen

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:31

Ja precies, maar zo nuchter zijn ze helemaal niet meer zo, teminste,, niet zoals ze eerst altijd waren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:39

mmm, ik heb het idee dat het stamboek al jaren showpaardne aan het fokken is
veel actie en energie., maar het uithoudingsvermogen etc etc word steeds minder
dressuur kun je in principe prima met en fries, ken er gnoeg die minimaal Z lopen en hoger
of en hoe het zit met deze merrie gen idee
was het de eerste keer dta ze onder de man was dta je dit raar vind?
ik bedoel ene netjes gereden paard behoor je idd gewoon uit het
land te kunnen plukken en te kunnen rijden
en als ik eerlijk ben heb ik liever een fries met functionele gangen dan een fries met spetterende tot aan de oren optrek knie actie , dta is leuk voor de show maar heeft totaal geen praktisch nut

en het feit dat de merrie zich goe dliet bewerken zie ik als een voordeel...
ik bedoel liever een goed te bewerken nuchter werkwillig paard dan een bom energie die het te druk heeft met showen en na een 15 showen geen adem meer over heeft

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:38

Jessicoo schreef:
Ja precies, maar zo nuchter zijn ze helemaal niet meer zo, teminste,, niet zoals ze eerst altijd waren.

idd.. maar dit is eigenlijk met bijna alle paarden zo, tenminste.. die ik ken Haha!

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:11

Mwoah.. vind het wel mee vallen,, maar kan ook zijn dat jij net die genen treft:P Knipoog

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:38

Op de keuringen ervaar ik het wel zoals het hierboven beschreven staat. Maar die mening deelt het stamboek niet bij mij. Tong uitsteken

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:22

Heet bloed... dat komt in de beste lijnen voor (A) Maar dat ligt toch ook meestal aan het karakter van de (voor)ouders?

En ontopic Knipoog; ik snap wat je bedoelt met 'te braaf', maar eigenlijk zou ik daar minder moeite mee hebben dan 'lui' of 'ongeinteresseerd'... Als je paard de goede impuls heeft (dus mooi voorwaarts, goed voor het been), werkwillig (zijn de meeste friezen) en leergierig (als je een paard niet overvraagt, zijn de meesten toch wel bereid te leren) zie ik eigenlijk niet waarom je er geen dressuur mee zou kunnen rijden. Bedenk dat je rustig in de B start... jij en je paard hebben nog genoeg tijd om te ontwikkelen. (Misschien veranderd er idd nog iets in zijn karakter? *LOL*

manneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:08

niet ieder fries is het zelfde.
maar is dat niet bij ieder paard zo?
En wat dresuur betreft , waarom niet?
Die van mij is heel meegaand maar heb ook momenten dan stuiteren we de hele bak
door.
Er zit heel veel pit (soms te veel)
Ik zou zeggen kijk naar de afstamming en de prestatie ervan.