Hoe constante aanleuning houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaill87

Hoe constante aanleuning houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:17

Ik heb met de zoekmachine niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden op deze vraag..
Ik heb 2 keer per priveles, maar toch lukt het me niet om constante aanleuning te houden, en ja dit ligt aan mij en niet aan mijn paard, vandaar mijn vraag.
Ik heb een Arabier, ondertussen ongeveer 2 jaar uitgekoerst bij Duindigt, en nu rijd ik hem dressuurmatig. Ik heb niks te klagen, hij pakt het allemaal heel goed op.
Nagevelijk rijden, ontspannen de hals strekken etc lukt allemaal goed, ik vind dat er een nette basis inzit, maar mn paard is heel kijkerig in de bak en ziet veel spookjes vliegen..
Goed aan het werk houden, stelling, overgangen etc rij ik veel om hem maar bezig te houden, maar constante aanleuning krijg ik nog steeds niet, hij krijgt t steeds voor elkaar om toch weer omhoog te komen met zijn hoofd. Dan moet ik weer goed inkomen met been en lichte druk op de teugels en dan komt hij vanzelf wel weer nagevelijk, maar ik heb toch het idee dat ik het niet altijd even goed doe.
Ik heb van de week weer les en geef dan ook aan dat ik hier meer aan wil werken. Het gaat voornamelijk ook om de aanleuning in draf, de stap en galop gaat namelijk wel goed..
Op zich zijn we klaar voor de wedstrijden ( weliswaar nog gewoon B ) maar de aanleuning is gewoon nog niet zoals het zijn moet.
Heb een mooie stille hand vertelde mijn instructrise, ben soms zelfs nog te zacht..
Wie heeft er goede tips voor mij ?
Alvast bedankt !

Edit: ik zorg voor veel afwisseling in het werk, dus niet 7 dagen per week dressuurmatig in de bak, maar ook longeren met dubbele longe, free-style, buitenritten of een dagje vrij.

Mahitri

Re: Hoe constante aanleuning houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:10

Op het moment dat hij er even tussen uit piept ben je al te laat.
Je zou dus eigenlijk al moeten reageren op het moment dat hij het zal gaan doen.
Misschien helpt het als je instructrice aangeeft op welk moment hij het doen zodat jij leert aanvoelen wanneer je even strenger voor hem moet zijn.
Het blijft een kwestie van heel veel oefenen. Als de basis er al zo goed in zit als je zelf aangeeft dan gaat dit uiteindelijk ook wel goedkomen.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:14

Oke ik snap je, ik heb ook t idee dat ik qua teugeldruk enzo niet consequent genoeg ben, zodra hij ontspant, ontspan ik ook, dit moet ook wel, maar ik heb ook mn handen te open staan denk ik zelf, mijn handen zijn bijna nooit gesloten tot vuisten..
Ik vraag het van de week gelijk na bij mn instructrise hoor, maar tips zijn altijd welkom en erg handig !

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 17:28

verder nog meer tips of opmerkingen ??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:23

ik zit met hetzelfde probleem
geheel ander type paard (koudbloed) komt netjes nageeflijk, maar komt even vlug weer omhoog.
bij wat druk komt ze weer omlaag, druk geven op het moment dat ze omhoog wil komen helpt niet, dan zet ze zich vast en kan ik er de eerste minuut niks meer mee doen Haha!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:41

Je moet inderdaad het moment van omhoog willen komen voor zijn. En dan niet vergeten te drijven op het moment dat je je hand sluit. Voor de rest oefenen, oefenen en nog eens oefenen. je ben je in ieder geval al bewust van het probleem, dat is stap 1. Hou als het paard wel nageefelijk loop goed contact dus gooi niet de boel geheel los als het paard ontspant maar blijf met je been naar het bit toerijden, dan voel je dit soort dingen sneller en ben je wellicht wel op tijd. Succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:54

Is je paard recht gericht of doen jullie aan recht richten (schoudervoor, contrastelling e.d.)? Je aanleuning kan ook zoek raken als je paard zijn lichaam ongelijk belast. Hij gooit zich dan op de voorhand en de verbinding vanuit de achterhand is dan zoek. Rechte overgangen rijden kunnen helpen om hem dan wat meer op het achterbeen te krijgen.

En is je paard ook overbouwd? Dat zijn arabieren nogal eens (kont staat dan hoger dan de schoft). Het kan zijn dat het daardoor voor hem ook moeilijker is om op de achterhand te komen en dat hij zijn balans zoekt en daarbij zijn hoofd omhoog gooit.

Ik zelf heb ook van die vervelende open handjes. Zelf merk ik dat het beter gaat als ik doorzit, want dan voel ik veel beter wat de achterbenen doen. Als ik dan een vuist maak, dan kan ik beter meeveren met de mond. Maak wel vuisten en let er zelf constant op. Een vuist maken wil niet zeggen dat je vasthoudt, het meeveren komt uit je polsen. Dus misschien zijn die wel te stijf?

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 17:20

Als eerst bedankt voor de tips !

Ik heb dus ook t probleem als Duhelo, zodra hij weer omhoog komt met zijn hoofd en ik geef weer meer druk en been, dan houdt mijn paard dus meestal ook wel vast, moet hem dan echt flink naar voren drijven en lichtjes kneepjes geven, en dan komt hij weer terug nagevelijk.
Zijn achterhand gebruik gaat steeds meer, met draven moet ik zeggen dat ik er soms niet goed op let en dat hij dus inderdaad naar voor kukelt maar hier ben ik mee bezig.. Met de galop zakt hij al steeds meer, vandaar dat ik hier ook bijna geen problemen heb met de aanleuning.
Het rechtrichten zijn we veel mee bezig, oa contrastelling, binnenhoefslag, schoudervoor enz. Ik rij ook veel overgangen en schijn-overgangen, zo heb ik m snel voor mijn been en wordt hij snel losser in zijn lijf en zakt zn achterhand er ook steeds wat meer onder.
Ik ben me er nu ook van bewust dat ik toch teveel "loslaat" als hij ontspant, ik gooi de teugels niet losser ofzo maar veer alleen maar mee en verder doe ik er weinig mee. Waarschijnlijk daardoor dus ook dat hij omhoog komt zodra hij voelt dat het kan..
In ieder geval bedankt heh, en tips zijn altijd welkom.
Ik ga zeker met jullie tips aan de slag !

lufpatries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:14

als het paard dat bij mij doet zet ik hem altijd naar voren en geef ik druk op me buitenhand dan kan hij niet naders als weer terug gaan. maar bij de basis hoort een aanleuning.