ongecontroleerd projectiel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

07_Calimero

ongecontroleerd projectiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:02

ik rijd een vijf jarige 007 van mn vriendin. nu flikt hij het iedere keer als we buiten dressuurmatig aan de slag willen in de bak (om de bak staan paarden in de wei en loopt er een pad tussen de bakrand die afgezet is door hoge bosjes) om van alles in zn omgeving prioriteit te maken en dus scheit aan ons te hebben, zn nek erop te gooien, en flink te willen spurten waardoor hij zo sterk is en niet controleerbaar terug te rijden.

nou daar krijg je natuurlijk niet echt vertrouwen van en dat weet hij en maakt daar gebruik van. nu ben ik dit eigenlijk zat, ik bllijf wel zitten en ga dan in de binnenbak verder. eigenlijk wil ik de confrontatie met m aangaan maar ik heb de ballen niet omdat ik al allerlei rampsenarios voor me zie gebeuren.

wat doen jullie in dit soort gevallen?

Lynn_Nikita

Re: ongecontroleerd projectiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:07

rijd ej die nu tijdleijk of blijf je die rijden, heeftd ie vriendin van je dat probleem ook?
ik zou anders in binnenbak blijven rijden totdat je het paard goe dkent, en steeds beetje bij beetje langer in buitenbak gaan

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:08

Als je het vertrouwen niet hebt, moet je het niet doen. Dan gaat het mis. Als je een dag wel de moed hebt, kun je gerust de confrotatie aangaan, maar als je ook maar de geringste twijfel hebt, sta je al minder sterk.
Wat je kunt doen is het paard bezig houden: overgangen, achterwaarts (moet hij wel bij jou blijven, hij ziet immers niet waar hij loopt), vaak van hand veranderen en figuren met veel wendingen rijden (slangenvoltes etc.)

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:12

ik rijd hem nu 3 x per week nu bijna 6 maanden we hebben allebei het zelfde probleem idd. mn vriendin stapt af en heeft het dan helemaal gehad met m waar ik begrip voor heb veiligheid gaat voor alles.

ik blijf wel zitten en ga dan in de binnenbak verder, maar hij moet dat gezeur gewoon afleren en zich op ons en het werk richten ipv alles wat er buiten gebeurd.

als we dit blijven accepteren buiten, blijft hij dit straks doen om onder het werk uit te komen.

helaas hebben we beiden gewoon niet het lef om die confrontatie aan te gaan vooral omdat het een open buitenbak is met een rand, ik moet er niet aandenken dat 1 van ons iets oploopt waardoor je de rest van je leven in een rolstoel kan doorbrengen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:15

Vraag dan iemand die het wel durft. Of anders begin met grondwerk in de buitenbak. Het zal niet van de ene op de andere dag voorbij zijn, maar met een paar weken gestructureerde training door een bekwaam en consequent iemand moet het toch wel op te lossen zijn.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:16

Als je het niet aandurft ook niet de confrontatie aangaan!

Misschien iemand zoeken die hetwel aandurft om hem eens flink door te pakken en die het paard een tijdje door te laten rijden.

*Edit* Alicia2u, wij bedoelen hetzelfde volgens mij Knipoog

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:23

Lijkt me ook het verstandigst om er iemand bij te halen. Laat bijvoorbeeld je instructeur er een paar keer op rijden in de buitenbak. Tot die tijd zelf het maar niet gaan proberen, want elke keer dat je het opgeeft is het moeilijker om het eruit te krijgen.
Als het goed gaat met iemand anders erop dan kan je onder begeleiding van je instructeur aan de slag in de buitenbak. Zorgen dat je de aandacht goed vasthoudt. Probeer niet te lang achter elkaar te rijden, het paard is nog maar 5 en vind het dan moeilijk om lang te concentreren.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:26

Zoek iemand die het wel durft, zodat die hem erdoorheen kan rijden tot hij het accepteerd en daarna jij er meteen op. Als hij dan gaat rennen heb je iemand naast je die hetzelfde heeft meegemaakt en aanwijzingen kan geven en je paard is al een stuk vermoeider dus het zal minder heftig zijn.

Ik hoop voor je dat dit snel is opgelost!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:39

Probeer eens om hem flink te longeren voor je er op gaat, laat hem zelf even uitrazen en zet hem daarna licht bij met een bijzet teugeltje. Net zolang tot hij op beide handen braaf in een constant tempo loopt zonder schieterig te zijn. Dan pas stap je op.
Als je paard met zijn hoofd heel hoog gaat als je op zit is het misschien een idee om met een thiedemanteugel te rijden. daar merk je bij het rijden niks van, pas als het paard zijn hoofd omhoog gooit gaat hij in werking, en zorgt ervoor dat je teugels altijd in verbinding staan met de mond van het paard. Zo heb je net iets meer te vertellen.
Mijn verzorgpaard is buiten nog wel eens zo jolig Clown , en dan heb ik er veel baat bij.