Wie heeft er ervaring met hengsten???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

Wie heeft er ervaring met hengsten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 15:24

Hoikes iedereen,

ik werk nu al 2 jaar op een shirefokkerij en werk er ook met de hengsten... Ik ga deze vakantie ook een hengst zadelmak maken, hij is echt een lamzakje dus het zal wel van een leien dakje lopen (ik heb er al een zadel opgelegt en hij doet ofdat hij het al jaren gewoon is) maar hoe leer ik hem dat als het zadel op zijn rug ligt dat hij zich moet gedragen als een ruin???

Ik zou er ook graag mee lessen om hem dan later voor te brengen op shows (rasvoorstellingen) Maar op die rasvoorstellingen ga ik hem moeten inrijden tussen waarschijnlijk ook merries of andere hengsten...
Ik zou dan niet graag ongevallen krijgen...

Ik zou eerst hier graag informatie weten over mensen die ook ervaring hebben met hengsten en als het me niet lukt, ga ik er wel een professional bij halen hoor Haha!. Maar ik ken Louis (die hengst) al 2 jaar en als ik hem uit zijn stal haal, als hij een merrie moet dekken, loopt hij als een lammetje naast me totdat ik hem longe geef dat hij ernaartoe mag...
Dus dat loopt al van een leien dakje (ik kan ook met hem in een gang lopen waar er ander paarden staan, merries en ruinen, zonder dat hij dom doet (hij kijkt dan zo naar me van 'toe mag ik toch niet een keertje Haha!, dat is echt wel een grappig zicht als hij dan zo kijkt Haha!)

Groetjes

Alicia2u

Re: Wie heeft er ervaring met hengsten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:32

Toch blijft het zo dat hij vrijwel alleen uit zijn stal wordt gehaald om een merrie te dekken. Op het moment dat je hem uit zijn stal haalt en hij krijgt door dat er geen merrie klaarstaat, kun je problemen verwachten. Begin met het uit de stal halen om andere dingen te doen: borstelen, stukje wandelen, longeren. Op die manier gaat hij niet de assiosiatie leggen de stal uit=dekken, wat bij de meeste hengesten het grootste probleem vormt.
Verder denk ik niet dat je veel problemen krijgt. Je moet duidelijk en consequent zijn, maar bezit je die kwaliteiten, dan zul je merken dat een hengst makkelijker te traienen is dan een ruin of merrie. Hengsten zijn moediger en wanneer je een band met ze hebt gaan ze echt voor je door het vuur!
Vertrouw je het echter niet, laat iemand anders dan met hem werken. Twijfel is je grootste vijand bij het opleiden van een hengst.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 15:44

Twijfelen doe ik niet hoor, in het begin wel, omdat hij begon te kappen met zijn voorbenen toen ik hem naar de merrie bracht, maar dit is er nu uit doordat ik me er een keer heel erg boos op heb gemaakt. Hij loopt nu als een lammetje achter me aan Haha!

We halen hem anders wel nog uit zijn box om hem naar de weide te brengen maar verder niet :s

Ook word de merrie gedekt in de longeerpiste, omdat die rond is en zo kan de merrie zichzelf geen pijn doen...
Ik ga hem opleren in die longeerpiste, zou dit voor problemen zorgen??? Ik zou het zo aan boord leggen: de eerste week hem naar die piste brengen, de poort dicht en hem gewoon wat borstelen, knuffelen en er eens mee stappen aan de hand. Wanneer dit goed lukt zou ik er ook op de weg eens een stukje mee stappen.
De tweede week ga ik voorzichtig beginnen met longeren (allemaal in die longeerpiste...), de derde week longeren met zadel en de vierde week erop...

Nja ik weet je kunt dit nog niet in weken plaatsen maar dit is een voorlopige planning. Ik zou er graag zoveel mogelijk tijd tussenlaten, zodat niet alles uit de lucht komt vallen voor hem... Hij heeft ook lang last gehad van dikke sprongen (vochtophoping, van altijd op stal te moeten staan) maar sinds hij buiten komt is dit al veel verbeterd, dus lang met hem werken zal er nog niet inzitten... (zo'n half uurke is goed voor hem)
Hij is nu ondertussen 5jaar, dus het beendergestel is voldoende ontwikkeld om te kunnen werken.

Dit is hem Haha! (de laatsten he Haha!:D:D)

Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:49

heb ook met een aantal hengsten gereden/gewerkt.
stap 1 is zorgen dat de verhouding tussen jou en je paard duidelijk is, op de grond,aan de longe,onder het zadel, overal.
Als dat goed ingeprent is hoef je in principe geen problemen te verwachten, wel een keer een beetje groot maken/showen/brullen maar dat hoort erbij
succes ermee!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:39

het paard wat ik nu reed is toch vorig jaar in september hengst gebleven. Ik reed hem tussen andere paarden, en had hier niet echt probleem mee. Ok soms wel een keer roepen, maarja het blijft een hengst. Wel iets meer werk om hem geconcentreerd te houden dan bij een ruin of merrie, dus constant je hoofd erbij hebben. Op stal kon hij makkelijk door de stallen, alleen vastzetten tussen andere paarden (vooral merries en pony's) lukte op het laatst iets minder. Hij deed niet echt iets maar hij wond zich ongelooflijk op en bleef maar roepen. Met andere hengsten in zn buurt ging het over het algemeen goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 06:58

de Arabierhengst op de manege (jaja pennyalarm ik weet het) dekt ook in de binnenpiste maar daar rijden we er ook gewoon mee en dat gaat prima. Gewoon heel consequent zijn. Eens een hengst met je wil werken gaan ze echt voor je door het vuur.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:19

Als ik jou was zou ik gewoon lekker met hem naar shows gaan. Het enige waar je op letten moet is op je paard, de eerste paar keer kán er altijd wat gebeuren [nja, eigenlijk altijd] dus gewoon als een kip zonder kop op gaan zitten en rijden of er niets aan de hand is.

Ik reed eerst ook een Welsh hengstje [ja een klein A'tje Nagelbijten / Gniffelen] en die liep in de lessen tussen hengstige merries enzo. Maar als ik dan op een show kwam was het allemaal nog effe wat heftiger en dan stond 'ie wel eens rechtop ja. Maar ze zeiden gewoon tegen mij dat ik tegen mezelf moest zeggen; "Ik ben gek!". Haha, lekker droog Clown

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:48

Twijfel is idd grootste gevaar, want als ze eenmaal door hebben dat ze over je heen kunnen lopen (en zeker bij shires niet aan te raken, bij een a-welsh lach je de eerste keer nog Tong uitsteken Haha!) dan doen ze dat, gewoon omdat ze denken dat ze dan in rang boven je staan. Gewoon vaak de stal uithalen idd en voor de rest bij jonge hengsten letten op kleine dingen; jij éérst de stal in, jij lichtelijk vóór hem lopen, zodat hij jóú volgt etc. Voor de rest beschrijf je'm als een lief peerd, dus dat scheelt, niet zo'n donderstraal om in te rijden Knipoog

p.s. hij is wel móói! Haha!

Maxy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:02

Ik heb ook een tijdje een hengst gereden, bloed beest.. Hij dekt nog niet voordat ik hem beleerd heb dus dat was een voordeel, hij wist nog niet wat het was.. hij dekt inmiddels niet meer natuurlijk, maar toen hij dat nog wel deed, krijg hij een bit in, gewoon dat je meer te vertellen hebt, dat bit, gebruikte we alleen bij het dekken.. zo wist hij precies wanneer hij ging dekken en niet.. wilde ik gaan rijden, haalde ik hem aan een halster de stal uit no problem..

Verder ja de ene reageerd heftig en de ander niet, ik denk dat je hem heel duidelijk moet maken wanneer hij gaat dekken en wanneer jullie dus aan het werk gaan...

Maar shires zijn volgensmij over het algemeen wel makkelijker dan die bloedkikkers.. het zijn wel paarden natuurlijk maar over het algemeen wat rustiger..

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:47

mijn arabische hengst is nu 4 en begint een beetje praatjes te krijgen.
dit hoort erbij, als de dominantie verhouding tussen jullie goed zit is er niets aan de hand, als je maar consequent blijft, zoniet dan zal ik hier eerst aan werken voordat je ook maar ergens anders aan begint.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:35

poes schreef:
de Arabierhengst op de manege (jaja pennyalarm ik weet het) dekt ook in de binnenpiste maar daar rijden we er ook gewoon mee en dat gaat prima. Gewoon heel consequent zijn. Eens een hengst met je wil werken gaan ze echt voor je door het vuur.

idd ik heb er een tijd mee gereden en dat ging goed. Eigelijk ging het zelfs super bij merries, enkel bij ruinen moest je iets meer oppassen. En consequent zijn is idd belangrijk.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:34

Idd je hoofd erbij houden, maar dat is vind ik niet zo hengst gebonden. Mijn paard is al op zijn 1e jaar ruin geworden, maar als ik op wedstrijd ben krijg ik minstens 10 keer de vraag of hij een hengst is omdat hij zo loopt te brullen, en showen. Gewoon zeker van jezelf zijn en hem dat ook laten merken. Verder je aandacht erbij houden en zijn plaats duidelijk maken. Je trainingsschema klinkt goed, vooral omdat je er ook bijzegt best langer in een fase te willen blijven hangen als dat beter voor hem is. Vooral lekker gaan rijden en ik hoop dat hij het goed doet op de shows Lachen

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 20:08

Nja hij is inderdaad mooi, en ziet er lief uit, maar hij kan lelijk uit de hoek komen (zo is mijn hand eens geplet geweest door hem, dat ik dacht dat mijn hand gebroken was Bloos , maarja toch lekker doorgedaan met mijn 'niet' geplette hand Haha! ('s avonds zat mijn hand wel dubbeldik Haha! ))

En rustig, denk het maar niet hoor, als we hem naar de paddock brengen gaat het toch wel met veel showen, slaan en kappen (gelukkig luistert hij nu al meer Haha!) Maar het is ook zijn eerste jaar dat hij dekt en de eerste keer dat hij moest dekken was met mij, ik was zijn begeleider. (ik was zeer zenuwachtig de eerste keren,omdat ik geen hoef tegen me hoofd wilde krijgen) maar nu heeft hij het begrepen en loopt hij netjes braaf achter me aan.

Jullie zeggen consequent blijven, maar stel dat ik moet straffen... wat moet ik dan doen??? Ik gebruik niet graag een zweep... Ik duw er liever mijn hielen eens wat dieper in dan dat ik met een zweep een harde klets geef (pasop, als ze me tever drijven, krijgen ze hun verdiende loon terug hoor, zoals bokken kan er niet door bij mij (bij een puber wel Haha! 3-jarige wil ik hiermee zeggen :d))

Hoe zou ik dan het best straffen???
Onder het zadel en naast hem, hoe doe ik het het best???

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:22

Zweep gebruik ik inderdaad nooit als afstraffing, alleen als hulp middel (ter verduidelijking van mijn been bevoorbeeld) gewoon een flinke lel geven, desnoods een schop als het gevaarlijk wordt, maar nooit een machtsspelletje met hem aan gaan (wie trekt het hardst). Wees kort en duidelijk, jij hebt de leiding, daar kan en mag geen twijfel over bestaan.
Laat hem trouwens nooit voor je lopen, ook niet met zijn hoofd naast je, jij loopt altijd een stap voor hem, gaat overal eerst naar binnen/buiten. Het klinkt simpel, maar het schept heel veel duidelijkheid voor het paard (de leider in de kudde (jij dus in dit geval) loopt altijd voorop, zodra jij hem ongestraft langs je heen laat lopen geef je aan dat je ondergeschikt bent aan hem, oftewel je zegt letterlijk tegen hem "neem jij de leiding maar")
En zoals eerder gezegd, gebruik verschillende leidmiddelen voor dekken en andere dingen. Gebruik niet het hoofdstel dat hij met dekken draagt voor "werk".
Hij zal zijn "dekhoofdstel" en zijn "werkhoofdstel" als zodanig gaan herkennen en zich daarnaar ook gedragen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:12

zolang hij ook regelmatig de stal uitkomt om iets anders te gaan doen dan dekken zal het wel meevallen met de problmen
dus stal uit bak in betekent niet direct dekken, maar kan ook wat anders betekenen
verder gewoon consequent, eerlijk en duidelijk zijn naar je paard
en op blijven letten zoals altijd ,

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:09

Idd opletten dat hij rustig blijft onder alle omstandigheden (daarmee bedoel ik; dat als je'm de stal uithaalt en hij denkt dat hij / hij gaat dekken hij niet plotseling in een bal testosteron op 4 benen veranderd Knipoog... Wat ladymagic zegt van verschillende hoofdstellen / voorbrenghalsters is handig. Als hij weet dat hij mag dekken, wordt hij vaak wat wilder, maar je kan hiervoor bijvoorbeeld een hengstenstang gebruiken of een kinkettinkje. (In hoeverre je dat zou willen natuurlijk.)
Zo houdt hij ook 'werk / rijden' en 'dekken' gescheiden Lachen

Die tip van vóór een hengst lopen is echt waardevol! Behalve het feit dat -zeker met jonkies Haha!- ze als ze schrikken / heet worden opzij springen en jij er dan weer onderligt met alle gevolgen van dien, is het ook een dominantie-kwestie. Jij leidt, hij volgt.

Als de grenzen voor je paard duidelijk zijn, ga je vast heel veel lol met je mooie hengst beleven Lachen Succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:50

mmm, ik zou toch afraden om recht voor je paard te gaan lopen
kennisje van me is door voor haar hengstje te gaan lopen flink overlopen door hem toen hij schrok...
dikke winkelhaak in haar kuit etc

ik heb het liefste het hoofd v/h paard naast me

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:52

Vind ik ook. Ikzelf probeer altijd tussen het hoofd en de schouder van het paard te lopen. Als je hem echt achter je wilt zetten, zet hem dan schuin achter je.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:10

draumpje schreef:
mmm, ik zou toch afraden om recht voor je paard te gaan lopen
kennisje van me is door voor haar hengstje te gaan lopen flink overlopen door hem toen hij schrok...
dikke winkelhaak in haar kuit etc

ik heb het liefste het hoofd v/h paard naast me

Idd vind ik ook. levensgevaarlijk. Er zijn genoeg hengsten die plots hun voorbeen uitslaan. En ik zie nog vaak mensen knal voor een hengst gaan staan om hem vast te houden. Schrikken ze dan dat hij plots met zn voorbeen kapt. Stel je voor dat je zn hoef zo recht tegen je scheenbeen krijgt. Gewoon ter hoogte van het hoofd blijven. en opzij. En zelfs bij ruinen en merries. Een schrikreactie recht naar voor en ze springen op je.