Paard dood voor hulp tijdens de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Paard dood voor hulp tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:48

Kweenie of het hier goed staat, zoniet TEM dan maar aub.

Gisteren weer met mijn paardje op wedstrijd geweest.
Vorig jaar ben ik 3 keer gestart en daarvoor vanwege blessure 3 jaar lang niet, gisteren met het binnenrijden in de proef wist ik direct weer wat mijn probleem vorig jaar was.

Met losrijden loopt meneer ontzettend lekker, goed aan de hulpen, ik laat hem voor de proef nog even stappen om op adem te komen en pak hem nog even op als mijn voorganger de ring in gaat.
Als het mijn beurt is, gaat het goed tot aan het wegrijden na het eerste halthouden en groeten. Hij wordt een soort van dood voor mijn hulpen, krijg hem de hoeken niet door, moet giga drijven om hem een beetje voorwaarts te houden, hij duikt ver achter de teugel, continu naar buiten aan het kijken, druk met alles wat er om de ring heen gebeurd en de galop is keer op een keer een drama of hij valt er continu uit of de galop is oncontroleerbaar waardoor mijn eenvoudige wissels lijken op slide stops uit de westernsport, ik nauwlijks kan spreken van een verzamelde galop.
Alle oefeningen, zijgangen etc komen totaal niet tot hun recht omdat hij nagenoeg dood voor de hulpen is, terwijl hij hier zo goed in is.

Tussen de proeven door loopt hij op het voorterrein gewoon weer zoals dat hoort, maar dan rij ik de volgende proef weer in en huppa meneer herhaald hetzelfde kunstje. Als ik hem nog narijd na de 2e proef staat hij ook gewoon keurig aan mijn hulpen.

Is dit een kwestie van gewoon veel wedstrijden rijden, met eventueel het risico van verliespunten rijden of is het misschien op te lossen door een paar keer HC te starten met zweep? Ik zelf weet het even niet. Wie oh wie heeft een tip, raad of what ever, please

Vonnie84

Re: Paard dood voor hulp tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:54

Gezien je paard voor, tussen en na de proeven toch gewoon netjes loopt, denk ik dat je het probleem bij jezelf moet zoeken. Als je je proef rijd, rij je hem waarschijnlijk toch anders. Wil je het te netjes doen? Of ga je te gespannen zitten waardoor je paard niet meer lekker kan lopen??

HC met zweep zou ik alleen doen als je voor, tussen en na de proeven ook met zweep rijd. Dan zou het nut kunnen hebben.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:55

Het lijkt haast wel van jou te komen... dat moet toch haast wel, dat hij jouw spanning oppikt?
Of... jij durft hem in een proef niet te corrigeren zoals je dat thuis/ met losrijden wel zou doen. Dus ik zou zeggen: laat je gene varen en geef hem die ram maar eens in een proef. Of je rijdt een extra rondje (krijg je 1 min punt) en trapt hem een rondje flink vooruit.
Wat je ook zou kunnen doen (het is een hoop gelazer), maar boots thuis de wedstrijdsituatie (zoveel mogelijk). Kan me voorstellen dat je je debiel voelt als je thuis staat te vlechten en in je witte rijbroek aan de gang gaat, maar rij bijvoorbeeld in in een weiland, laat iemand je roepen en binnenhalen en je dan een proef voorlezen. Kijken of ie het dan ook doet...En dan corrigeren.
Maar kom op hoor, dit overwin je, je bent nu al zover gekomen met hem, dit gaat je ook lukken. Succes!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 11:58

Bedankt voor jullie reactie's , ik denk wel dat ik hem minder durf aan te pakken in een proef, maar als ik hem dan wel aanpak dan krijg ik de fase dat ik geen rem meer heb en alles oncontroleerbaar is. Voor volgend weekend heb ik weer ingeschreven voor 2 proeven. Dus ik zal hem dan eens harder aanpakken en desnoods op de rem trekken of naar voren prikken.

Ik ben naar mijn idee helemaal niet gespannen, mede vanwege mijn blessure waardoor ik dus die 3 jaar niet heb gestart, geniet ik veel meer van het paardrijden en mijn motto om mee te doen aan wedstrijden is meedoen is belangrijker dan winnen, geniet ervan. Ook tijdens de wedstrijden voor 4 tallen had ik van het probleem een beetje last, maar niet zo ernstig als het gisteren was.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:43

Àls het spannend wordt kunnen paarden op 4 manieren met de spanning omgaan ( de 4 F en ) Flight ( vluchten), Fight ( vechten ), Freeze ( bevriezen ) of Faint ( controle over de ledematen verliezen bv struikelen). Jouw paard lijkt naar de Faint fase te gaan wat wil zeggen dat hij zich geestelijk en lichamelijk afsluit waardoor je hulpen niet meer door komen. Schop je hem er doorheen gaat hij dus naar de Flight fase.

Een paard weet niet wat er op het spel staat met het rijden van een proef. Jij wel, winspunt, wil graag je beste beentje voor zetten, klassering etc. Het lijkt erop dat hij toch jouw spanning opppakt en niet weet wat hij ermee aan moet.

Wees duidelijk en consequent maar stel hem wel op zijn gemak, houd er rekening mee dat het vanuit spanning van jouw komt.

Wat je voor jezelf kan proberen is recue remedy en wedstrijd ervaring vanwaaruit hij meer op zijn gemak is en zich net zo open blijft stellen als buiten de ring.

succes!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:39

Hoi Themi, bedankt voor je reactie.
Volgende week maar een liedje zingen als ik de proef in ga. Pling
Wil van de week ook proberen om wedstrijd na te bootsen, kijken of ik ergens terecht kan in weiland om te rijden waar ik ook met trailer naar toe moet gaan. Kijken of het dan net zo slecht Bloos gaat.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:01

Ik herken dit wel, bij het inrijden ging het altijd als een zonnetje, eenmaal in de ring leek het alsof we kniediep door de stroop moesten banjeren. Het tempo was dan compleet weg en ik viel er daarna zowat dood vanaf Knipoog
Bij mij lag/ligt het aan mezelf. Door spanning kun je je lichaam of delen daarvan (onbewust) gaan spannen en dat werkt altijd door op je paard. Denk daarbij niet alleen aan je zoiets voor de hand liggends als je handen, maar ook bijv je polsen/armen/schouders/rug, en dat heeft altijd een weerslag op je paard.
Bij mij ging het uiteindelijk wel beter, ik weet niet meer precies hoe dat zo gekomen is Clown Ik denk dat ik een andere houding heb aangenomen, en dan heb ik het niet over mijn lichaamshouding, maar de manier waarop ik tegen wedstrijd rijden aankijk Knipoog

Ik denk trouwens dat ik bij het eerste proefje met mijn eigen paard wel weer in dezelfde fouten zal vervallen Knipoog

Castache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:32

Vonnie84 schreef:
Gezien je paard voor, tussen en na de proeven toch gewoon netjes loopt, denk ik dat je het probleem bij jezelf moet zoeken. Als je je proef rijd, rij je hem waarschijnlijk toch anders. Wil je het te netjes doen? Of ga je te gespannen zitten waardoor je paard niet meer lekker kan lopen??

HC met zweep zou ik alleen doen als je voor, tussen en na de proeven ook met zweep rijd. Dan zou het nut kunnen hebben.

Amen. Ja

girl_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:11

ik had een keer een mijn 1 ste springwedstrijd het ging niet echt goed met inrijden wand ik was super nerveus en dat voelde mijn pony en begon te stijgeren, mijn schuld in de ring lette ik nergens meer op alleen op de pony ,mijn hulpen en de hindernissen toen ging het super Pling

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 10:10

Gisteren weer op wedstrijd geweest, het was een behoorlijke stress toestand, aangezien ze het hele programma omgegooid hadden en ik van 10 tot 14.00 zat te jureren en om 18.00 zelf moest rijden, maar het resultaat mocht er zijn.

Op stal was mijn paard al veel relaxter dan vorige week, vorige week ging zo'n beetje de hele stal naar wedstrijd en was het dus een zenuwen boel, daar reageerde hij heel heftig op.
Op de wedstrijd aangekomen was hij ook nog veel relaxter, dus op mijn gemakkie in mijn uppie hem gezadeld etc. gaf hem veel rust en mij ook, met losrijden waren we de enige in de bak en was hij wel wat gespannen, maar dat kon ik fijn oplossen en afvloeien. Toen ik naar de ring ging dacht ik gebeurd, wat gebeurd maar ik probeer erdoor heen te blijven komen, hup de ring in starten en ik kon er de hele proef aan blijven komen, alle hulpen bleven doorkomen, dus ik was ontzettend tevreden na mijn proef, missie geslaagd, tussen de proeven door werd ik bijde jury geroepen, kreeg een hoop nuttige informatie, plus de mededeling dat ik net geen winst had gereden, twee proef nam ik dat mee in mijn achterhoofd, echter tijdens deze proef verkrampte ik doordat er iemand kwam kijken die ik daar liever niet gezien zou hebben (heel vervelend verhaal) dus de tweede helft van de proef verpestte ik helemaal zelf, maar ik kreeg nog wel "contact" met mijn paard, resultaat 2 punten te weinig voor winst, ik ging naar huis met 201 en 202 punten, ben een gelukkig mens. Over 2 weken ga ik weer op wedstrijd, hoop dat we dan weer zo'n fijne proef kunnen rijden, maar houd in mijn achterhoofd dat hij wellicht weer dood kan worden voor de hulpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:17

Ik kan eigenlijk ook alleen de andere reacties bevestigen. Probeer zo normaal mogelijk te rijden. Ik heb ook wel eens mijn paard stilgezet tijdens de middengalop omdat ze onder me vandaan liep. Ik heb ook wel eens uitgebreid zitten belonen heel de proef of stiekum lichtgereden in een M-proef. DAt kost je dan wat punten maar als het helpt om de keer daarna beter te rijden zal mij dat een worst zijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:19

Mooi dat het weer wat beter gaat.
Maar als jij in je hoofd houd dat hij het weer gaat doen, gáát hij het ook doen.

Waarschijnlijk ben jij hardstikke zenuwachtig, en bang dat hij niet zal luisteren. Het resultaat is dat je paard ook niet luisterd. Knipoog

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 15:06

Ik bedoel eigenlijk dat ik het in mijn achterhoofd hou, om mezelf voor eventueel een teleurstelling te behoeden en nee ik ben echt niet zenuwachtig voor een proef, of het moet zeer zeer zeer onbewust zijn, ik rij een proef om gewoon lekker te genieten en te kijken op welke fronten ik mijn paard nog verder kan verbeteren. Ik hoop dat ik over 2 weken er weer zo lekker aan kan blijven komen in de proef.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:55

Joscaa schreef:
Mooi dat het weer wat beter gaat.
Maar als jij in je hoofd houd dat hij het weer gaat doen, gáát hij het ook doen.

Waarschijnlijk ben jij hardstikke zenuwachtig, en bang dat hij niet zal luisteren. Het resultaat is dat je paard ook niet luisterd. Knipoog

Hier ben ik het mee eens, rij je thuis ook met zweep zo ja leg die dan weg en ga afspraken met hem over je hulpen ongeacht waar zijn hoofd voor dat moment is en veel wijken/appuyeren voorwaarts en terug schijn overgangen enz.
let op je werk niet op wie of wat.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:34

Heb precies hetzelfde gehad.. Het lag idd aan mij nat het hh werd ik best zenuwachtig en kreeg ik er geen middenddraf of schouderbinnenwaarts meer uit. Toen ben ik na gaan denken en bij mij lag het er gewoon aan dat ik veel te gehaast wilde rijden en daardoor mezelf blokkeerde. Gewoon nuchter blijven denken en alles goed herhalen de oefeningen goed voorbereiden gewoon denken? aandraven.,welke hulpen moet ik geven in welke volgorde en hoe doe ik het in de les of thuis? mijn instructrice is ook een paar keer mee geweest om mij te ''begeleiden'' en dat heeft heel goed geholpen.

Moshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:12

Angst, Maar heb geduld.

Rijd je ook met sporen?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:19

O, dit heb ik dus ook met mijn merrie. Tijdens het losrijden loopt ze prima en goed voorwaarts, zodra ik de ring in moet dan zakt ze in en is niet meer voorwaarts te krijgen. Ik rij zelfs maar heel kort los tegenwoordig om zoveel mogelijk te sparen voor de proef maar het helpt helemaal niks. Verdrietig

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:33

Ik herken het probleem, ik ben ook niet zenuwachtig voor een wedstrijd maar ik wil het wel goed doen. Helemaal afsluiten doet mijn paard niet, integendeel maar ik merk wel dat ik anders zit in een proef, mijn benen zijn minder stil, mijn handen zijn wel stiller (raar eigenlijk) en ik zit anders. Het is moeilijk uit te leggen, ik ben ook geen beginner en anderen zien het niet, maar ik merk dat ik teveel rij en nadenk over dingen die normaal vanzelf gaan. Doordoor loopt mijn paard toch matter in de proef. Wellicht is het bij jou ook zo?

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:32

Ik herken vooral het verhaal van ProudJustify ineens Lachen Het is echt precies hetzelfde! Dit in combinatie met het feit dat ik thuis en vooral in de les gewoon een uur lang flink kon rijden en dat 'ie dan ook bleef lopen. Opeens viel het kwartje dat het toch echt aan mij moest liggen. Bleek dat ik op wedstrijd veel te bang was om 'm leeg te rijden en 'm daardoor gewoon niet aan het werk (en aan het been) durfde te zetten. Dit is dus gewoon een kwestie van zelf een knop om te zetten en hetzelfde te rijden als thuis of in de les. Het is wel heel moeilijk en mij heeft het hierin heel erg geholpen om mijn instructrice mee te nemen, die zet me wel aan het werk Haha! Nu gaat het veel beter en blijft 'ie er in de proef ook aan trekken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:56

ha ha gelukkig ben ik dus niet de enige met dit probleem. Was er ook al wel bang voor dat het aan mij lag. Maar ook thuis is de merrie wel eens niet voorwaarts genoeg, maar zo lui als ze in de proef is, dat gebeurd thuis toch niet zo vaak en met lessen loopt ze ook meestal voorwaarts genoeg. Op het moment is ze met zwangerschapsverlof, maar als we weer op wedstrijd gaan dan ga ik toch eens op een andere manier rijden. Haha!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:53

Dit is tipisch wedstrijdstress.
Ik denk dat jij en je pony er samen allebei last van hebben.

Je zou zelf wat minder gespannen meoten gaan rijden, en je pony toch belonen.
Hij doet zijn best wel voor je ,, maar vind het allemaal heel spannend , daardoor wordt hij gestrest .
een echte oplossing weet ik hier niet voor.

Je zou tijdens de proefen en gewoon tussendoor met zweep kunnen gaan rijden.
Kijk maar is hoe hij dan loopt.

SUCCES