Probleempje draf verruimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Probleempje draf verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:33

Ik loop tegen een probleempje aan met mijn haflinger tijdens het verruimen in de draf.
Ik heb de zoekfunctie al even geprobeerd maar kon niet echt een antwoord op mijn vraag vinden.

Het zit namelijk zo;
Mijn haflinger kan los giga lekker strekken en qua dressuurmatig is hij slecht doorgereden en zijn we het nu sinds 2 jaar aan het oppakken. Hoewel hij al 10 is en weer opnieuw op zijn eigen benen heeft moeten leren lopen duurd het allemaal wat langer.

Nu probeerde ik van de week hem eens te laten strekken in de draf onder het zadel. Hij snapte er helemaal niks van. Als ik aandrijf gaat hij alleen maar sneller draven of hij springt over in de galop. (terwijl ik daar toch echt de hulpen niet voor geef)
Wie heeft er tips voor mij om dit eruit te krijgen?

Heb al verschillende dingen geprobeerd maar toch blijft hij telkens snel draven of aangaloperen.

Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen.

Alvast bedankt!

Alicia2u

Re: Probleempje draf verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:19

Dat je paard niet verruimd, maar versneld betekend dat hij zijn balans onder de ruiter nog niet genoeg ontwikkeld heeft. De achterhand moet eerst sterker worden voordat je kunt gaan strekken. Begin eerst maar eens met veel overgangen tussen verschillende gangen, overgangen binnen dezelfde gang (2 of 3 passen is meer dan genoeg!), schouder voor, in-uitjes springen en goed de hoeken doorrijden. Als je dit onder begeleiding doet kan de instructeur je wel vertellen wanneer je paard klaar is om te gaan strekken. Overhaast dit niet, dat neemt voor het paard de lol weg, en dan zul je nooit optimaal die gang kunnen rijden.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 10:32

Maar hoe kan hij zijn balans nog niet genoeg ontwikkeld hebben dan? We rijden al ruim 2 jaar flink dressuurmatig en het gaat verder prima. Zijn achterhand zit er goed onder en spieren heeft hij zeker wel. Overgangen ben ik zowiezo standaard al mee bezig omdat de nageeflijkheid en aanleuning nog niet stabiel zijn. Moet ik daar eerst verder mee aan de gang dan voordat ik met het strekken begin?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik op dit moment geen les heb. Dus ook geen toeziend oog. Ben ik wel mee bezig maar nog geen juiste instructeur gevonden. Dus vandaar...
Meer tips zijn altijd welkom natuurlijk Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:34

Balkjes draven en die dan ook wat ruim neer leggen, zo heeft je pony ook wat meer leidraad wat je precies wil.
En gewoon oefenen met het IETS verruimen, dus niet meteen die spetterende gang willen, maar steeds een beetje meer vragen zodat het wat geleidelijker is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:02

Als nagefelijkheid en aanleuning nog niet goed zijn, dan zoekt het paard steun bij de ruiterhand en is hij dus nog niet in balans. Waarschijnlijk is je paard ook niet rechtgericht. Balans heeft ook te maken met takt, als die in de basisgang niet goed is, zul je nooit goed kunnen verzamelen of verruimen.
Balkjes draven kan helpen als het paard geen goede basisgang heeft en iets te kort stapt, maar heeft niet erg veel toegevoegde waarde bij het verruimen van de draf. Eindeloos balkjes draven heeft geen nut.
Wat wel kan helpen is de balkjes op onregelmatige afstand leggen om zo de balans verder te ontwikkelen en het paard op eigen benen te laten lopen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 11:47

Oke, bedankt voor de tip. Balkjes kan ik inderdaad wel eens gaan proberen. Overigens heeft hij met verzamelen geen problemen en zoekt daarbij ook echt mijn hand op en is zijn aanleuning al veel beter.
Maar 9 van de 10 keer springt hij ook over in galop. Is dit dan ook een gevolg van een nog geen goede balans?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:44

Story schreef:
Oke, bedankt voor de tip. Balkjes kan ik inderdaad wel eens gaan proberen. Overigens heeft hij met verzamelen geen problemen en zoekt daarbij ook echt mijn hand op en is zijn aanleuning al veel beter.
Maar 9 van de 10 keer springt hij ook over in galop. Is dit dan ook een gevolg van een nog geen goede balans?

Ja, dat is een probleem met de balans en takt. Als je paard wel je hand aanneemt met verzamelen, dan moet je de gulden middenweg opzoeken tussen verzamelen en aangaloperen. Meer been en minder hand dus. Ondersteun het ritme van de passen van je paard met je zit en corrigeer daar ook waar mogelijk. Ik blijf erbij dat iemand met verstand je vanaf de grond goed zou kunnen helpen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:51

Ik had een tijdje geleden hetzelfde probleem.
Mijn paard ging ook sneller draven en in galop aanspringen.
Terwijl een paar weken geleden alles nog super ging.
Mijn instructeur heeft mij erbij geholpen.
Ik moet hem veel meer rijden, ook in zijn normale gangen.
Tegen de hand rijden dus, van achter naar voren.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar van achter gassen en van voren tegenhouden.
En wel met beleid.
Zo moet hij op zijn achterhand gaan zitten en vanuit die positie iets verruimen.
Doe het stukje bij beetje, verwacht niet dat ie het in 1 keer gaat doen.
Het duurt een tijdje voordat je paard het door heeft.
En oefen daarbij maar kleine stukjes.
Ook heel veel overgangen rijden is een goede manier om je paard op z'n achterhand te krijgen.
Dus 5 m draven, 5 m stappen, 5 m draven etc. En vanuit galop stappen en dan weer aangaloperen.
Blijf altijd vriendelijk in de hand!
Je moet echt met je zit gaan rijden.
Ik weet zeker als je goede instructie hebt je zeker verder gaat komen.
Heel veel succes.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 00:19

Zowiezo rijd ik mijn haflinger helemaal op mijn zit, been en stem hulpen. Ik blijf zoveel mogelijk van die mond af en ik vind het ook belangrijker wat er onder en achter me gebeurd dan dat er voor me gebeurd.
Instructie ben ik al wel naar op zoek dus als ik die eenmaal weer heb zal ik dat zeker eens aankaarten.
Ik heb zelf ook het idee dat Story de hulpen nog niet goed snapt. (omdat hij het nooit heeft hoeven doen) Aangezien als we buitenrijden hij wel super kan strekken onder het zadel. Maar dan doet hij het dus om andere paarden bij te houden en niet op reactie van mijn hulpen.
In ieder geval bedankt voor de tips. Voorlopig blijf ik wel oefenen maar verwacht er nog niet teveel van. Eerst maar weer eens een goede instructie zoeken Lachen

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:43

Als je zegt dat hij vroeger slecht is gereden, hebben ze waarschijnlijk geen onderscheid gemaakt tussen netjes aanspringen in galop en 'gewoon hard aandrijven' en dan aanspringen in galop. Daarom denkt hij waarschijnlijk eerst aan 'harder' dan aan 'spieren meer gebruiken / strekken'. (naja, who blames him? Knipoog) Lijkt me er lastig uitrijden, maar dat gaat vast wel lukken ::)
(ik heb overigens ook wat aan de tips gehad Clown )

__Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:05

ik heb zelf hetzelfde probleem als ik de draf wil veruimen en me been aanleg dan springt ze snel aan in de galop.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:40

een paard veruimt door stuwing vanuit zijn achterhand.
het paard moet rechtgericht en vrij kunnen bewegen in zijn schouder.
de teugel aanhouden en meegeven niet loslaten.
wanneer je drijft wanneer het paard zijn achterbeen neerzet zal hij alleen maar harder gaan en uiteindelijk in de galop springen.
wanneer het achterbeen omhoog komt actieveer je dit met je been, waardoor het been steeds ruimer word weggezet.
uiteindelijk beinvloed je zo zijn veruiming succes

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 20:53

Bedankt voor de reacties!
Ik ben zelf aan het twijfelen of hij het niet doet doordat hij geen balans heeft. Met buitenrijden de laatste 2 dagen heeft hij namelijk wel prima kunnen strekken. Dit was grootendeels omdat hij de grotere paarden bij wou houden. Maar het zal voor hem in de bak wel moeilijker zijn en ik denk inderdaad dat wat er al gezegt was, dat hij het niet snapt doordat hij slecht doorgereden is.
Ik ga nog even doorzoeken naar een goede instructrise en binnenkort zal ik ook eens jullie tips gaan proberen. Werkt het niet... dan laten we het voorlopig nog even zitten. Ik rijd recreatief met hem en geen wedstrijden dus het is niet noodzakelijk Knipoog

In ieder geval bedankt voor jullie tips! Heb er wel wat aan!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:18

Normaal gesproken maak je een ophouding voordat je de hulp geeft om aan te galopperen. Kan het zijn dat je bij het verruimen onbewust dezelfde hulp geeft om hem in te houden? Buiten laat je hem waarschijnlijk losser van voor zodat hij de andere paarden bij kan houden en dan verruimt hij wel. Ik hoop dat je er wat aan hebt...

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 08:47

Ja maar het probleem is dus, ik weet dat hij het kan want buiten doet hij het om de andere paarden bij te houden. Maar dan geef ik er niet de hulpen voor. In de bak of in de weide dan snapt hij de hulpen gewoon niet. Maar ik heb besloten om het nog even te laten zitten en eerst verder te gaan met andere punten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:29

Ik wil niet vervelend zijn, maar er is een verschil tussen verruimen en strekken toch? Middendraf is verruimen; je tempo blijft hetzelfde maar de passen verruimen. Uitgestrekte draf is met strekkende voorbenen, maar dat is pas verder in de africhting daarvoor moet je paard meer op het achterbeen lopen.