paard staat niet stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lawrence123

paard staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:49

mijn paard wil maar niet stilstaan tijdens het zadelen en het opstijgen.. heb haar tuig na laten kijken en dit schijnt allemaal goed te ziten, verder is ze gewoon gezond..
weet iemand misschien hoe ik haar dit af kan leren

Ogrop

Re: paard staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:55

Veel geduld hebben Knipoog Als ze niet stilstaat corrigeer haar. Niet door te schoppen, of slaan. Maar door stemverheffing of een zweeptikje. Doet ze het goed, belonen Lachen

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:56

Ja wat Soet zegt

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:16

mijn stem doet ze niet zo veel op.. maar maak ik het met een zweep niet alleen maar erger

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:18

Mischien kan iemand een voor voetje van haar op tillen het is in het begin misschien heel vervelend voor je pony maar dat had ik ook bij een pony van mij en heeft het na een tijdej eniet meer gedaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:19

gewoon doen of je neus bloed en verder gaan waar je mee bezig bent......... dan wordt het voor haar ook UITEINDELIJK normaal

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:24

Zou ik ook doen ja, rustig verdergaan waar je mee bezig bent...doet ze dit al lang?? Of is dit iets nieuws??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:32

Net zolang herhalen totdat ze wel stil blijft staan (niet boos worden en niet opgeven). Doet ze dat zet haar dan ook weg! (wei/box), want dat is alles wat je dan wilde oefenen. Voor jouw is dit vermoeiend (vooral het tig keer op en af stijgen), maar het werkt wel.

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:32

ze doet dit nu al een paar weken.. en ik ben het nu toch egenlijk wel een keer zat

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:35

als het plotseling opgekomen is dan zou ik toch een keer het zadel door een expert na laten kijken...

paarden zijn meesters in subtiele hints, en dit is er wel een van.....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:41

Het hoeft maar één keer fout te zijn gegaan met zadelen. Begin met desensibilisren. Eerst met het dekje; laat haar ruiken, erin bijten, wat ze maar wil. Ga dan met je rug naar haar toe staan, ter hoogte van dr schouder en zwaai het over haar rug, alsof het een discus is, dus niet over de rug tillen zoals je normaal zou doen. Erop leggen, eraf halen, erop leggen, eraf halen. Als ze beweegt, laat maar gaan, maar stop niet waar je mee bezig bent. Doordat je bij haar schouder staat, kun je makkelijk met het paard meebewegen. Blijf dit doen, totdat ze stilstaat en stop dan direct. Ga niet rijden, niet zadelen; gewoon lekker terug op stal, geef haar eventueel iets lekkers als beloning. Het paard leert zo dat het fijner is en sneller ophoudt als ze gewoon stilstaat.
Na een tijdje zal het dekje haar niet veel meer doen, dan kun je hetzelfde doen met het zadel. Niet aansingelen ofzo. Gewoon erop en eraf, erover gooien als een discus, net als met het dekje (zo is het ook langer vol te houden. Zadels zijn zwaar :p ).
Gaat dit goed, dan kun je gaan singelen. Zachtjes gaatje voor gaatje! En weer losmaken. Zadel eraf, dekje eraf en weer alles opnieuw.
Gaat het singelen goed; ga wat met de beugels zwaaien. Gaat dat goed, kun je een paar keer op en afstappen. Stap gelijk af als ze begint te lopen, staat ze stil, stap je weer op,
De timing met belonen is belangrijk. Gewoon rust en even niets doen is ook een beloning voor het paard!

Ik had ook een draaikont en ik ben op deze manier 2 weken bezig geweest. Elke dag een kwartiertje. Nu staat hij stil, ook zonder halster en touw. Ik kan van beide kanten op en afstappen en zadelen, hij blijft stilstaan na het opstijgen tot ik anders van hem vraag, terwijl eerder ik alles aan één kant moest doen en dan nog bleef hij niet stilstaan en als ik opstapte, draafde hij metteen weg.
Ik weet zeker dat als je op deze manier even met je paard werkt, je veel vooruitgang zult boeken in korte tijd. Veel succes!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:58

KiWiKo schreef:
als het plotseling opgekomen is dan zou ik toch een keer het zadel door een expert na laten kijken...

paarden zijn meesters in subtiele hints, en dit is er wel een van.....

Ik sluit mij hier volledig bij aan!
Niets ten nadele van de zadelmaker maar er kan iets over het hoofd zijn gezien bijvoorbeeld

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:06

mooie tips, alicia............ga ik ook eens proberen Haha!

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:24

ik geef mijn pony dan meestal een tikje en dan staat ze wel stil

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:39

alicia, ik dacht leuke tips, probeer ik ook, maar je hebt er 2 weken overgedaan, schrijf je, heb je in tusssentijd niet gereden dan????????

Want als ik ga rijden moet ik toch het zadel op doen en aan singelen, toch???????

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:47

Ga even meelezen wij hebben ook zo´n paard op stal, als je op wil stappen blijft ze niet staan en loopt al weg als je je voet in de beugel hebt dus je moet je al stappende ophijsen. Je kunt haar ook niet vasthouden want dan komt ze omhoog. Ook bij haar is al naar zadel gekeken, is al fysiotherapeute bij geweest en ligt niet aan de rug of aan het tuig, heel hinderlijk.
Misschien kom ik hier op een goede oplossing hiervoor. Haha!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 07:37

Probeer hem te negeren en doorgaan met wat je doet en als hij gaat lopen laat je dan niet opzij zetten en probeer hem tegen te houden door je elleboog tegen hem aan te duwen en gelijk weer weg tehalen en dan weer opnieuw indien nodig

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:53

santos schreef:
alicia, ik dacht leuke tips, probeer ik ook, maar je hebt er 2 weken overgedaan, schrijf je, heb je in tusssentijd niet gereden dan????????

Want als ik ga rijden moet ik toch het zadel op doen en aan singelen, toch???????

Nee, ik heb toen niet gereden, want blijkbaar was het paard daar nog niet klaar voor en vertrouwde hij mij niet bij het zadelen. We hebben de eerste drie weken dat ik hem had uitsluitend grondwerk gedaan van Parelli. Heb ik geen spijt van gehad. Het paard kan zijn energie ook kwijt in de wei.

alexriderfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:40

Vooral rustig blijven
en goed je stem gebruiken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:05

Ga met haar ergens oefenen waar je de ruimte hebt, bijvoorbeeld een bak. en als jij gaat stil staan en aangeeft dat zij dat ook moet, moet ze dus stil gaan staan; doet ze dat niet, een stap achteruit. weer niet? nog een stap, net zo lang tot ze stil staat.