Galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiza

Galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:13

Ik heb even een vraagje.

Ik rijd nu een tijdje op Mila, een Newforest-pony. Het gaat erg goed naar mijn idee, ze gaat goed vooruit en loopt zelfs hele stukken aan de teugel en actief. Alleen de galop is een probleempje.
Het zit namelijk zo, Mila "springt" weg in galop. Als ze aanspringt, zit ze meestal wel in 1 keer in de goede galop, maar ze neemt echt een spurt. Als zij zo hard galoppeert, kan ik niet ontspannen in het zadel zitten. Omdat ik zo ingespannen in die galop zit, hou ik het meestal maar anderhalf rondje vol.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Gr. Liza

Sas_Mon

Re: Galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:19

het kan zijn dat die pony zn evenwicht niet goed kan bewaren in galop en darom zo hard gaat
veel oefenen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:55

spring aan op een volte zodat hij niet weg kan. en misschien je hulp zachter geven? het kan zijn dat hij van je hulp schrikt, omdat je ze wat te hard geeft. hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel. en misschien is les nemen een goed idee. dan is er altijd iemand die je op een moeilijk punt kan helpen, want wij kunnen wel allemaal voorstellen doen, maar we zien natuurlijk niet wat je paard doet en wat voor reactie enzo hij geeft.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:17

Kun je niet zelf het tempo regelen? Zorg er teneerste voor dat je pony vanuit een rustige draf aanspringt, niet aanspringen door steeds sneller te gaan draven. Nooit je pony het tempo laten bepalen, altijd consequent zijn. Spurt je pony weg, drijf dan even aan, laat hem weer wat rustiger lopen, zorg dat je controle over het tempo krijgt.

MerelSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:21

Heel veel overgangen rijden van galop naar draf en andersom! dat werkt egt het duur even voordat het lukt maar het lukt wel ! dat is mijn gouden tip hihi

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:24

dit gaat om evenwicht en bespiering
ik heb precies hetzelfde met mijn vz-paard, wij zijn nu al een half jaar bezig hiermee

tip : gooi je teugels eens los behalve je binnenteugel (die hou je een beetje op contact) en zet haar op een volte, pak met je buitenteugelhand je zadel vast, en ga ontspannen zitten.
en gallopeer zo een paar rondjes netzolang tot ze ontspannen loopt. en herhaal dit op beide handen
ook veel overgangen stap drad, draf stap, halt drad, draf halt. en veel galopovergangen, schakelen!

veel succes ermee

ps : goed je hulp voorbereiden, wat inhouden, aandrukken, meegeven en aandrukken.
als jij je hulp plotseling geeft is de kans ook groot dat je pony wegschiet

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:33

Ja, probeer op de volte te gaan rijden, als het kan in een hoek en ook op de volte blijven, als Mila het bit vastpakt en ' doorrent', afwenden en weer op de volte proberen te komen. Als het echt niet lukt, probeer dan of je iemand kan regelen die Mila aan de longeerlijn vast kan houden, zodat ze daar moet blijven. Maar degene die 'longeert' moet zo min mogelijk druk op de lijn proberen te houden als ze netjes loopt, als ze uit probeert te breken natuurlijk niet.

Succes!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 08:17

Oké bedankt voor alle tips!

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:56

Wij hebben een manegepaardje op stal staan die daar ook altijd moeite mee heeft. Het kan idd best zijn dat je pony het zwaar vind om aan te galopperen, althans, zo klinkt het. Ik probeer in zo'n situatie het paard vlak voor galop altijd goed actief aan het been te houden zonder dat ie overijverig wordt. Binnenteugel goed ontspannen houden. Daarna met de lichtst mogelijke hulp in galop zetten, het liefst niet vanuit een hele harde draf aanspringen maar vanuit een rustige ontspannen draf. Gaat ie te hard, dan eerst terugnemen en dan pas weer opnieuw proberen. Dat een aantal keer herhalen maar niet zo vaak dat ie zich gaat vervelen want dat is ook vragen om problemen. En veel overgangen zijn altijd goed om het gewicht wat naar achteren te plaatsen zodat ie het bit ook niet ineens vast pakt als ie wegspringt. Het zal nog wel even flink oefenen zijn maar oefening baart kunst. Succes ermee!