losgooien voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

losgooien voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 12:49

Ik gooi mijn merrie wel eens vlak voordat ik ga werken of rijden een rondje los in de bak. Ze heeft het zadel e.d. dan al op (nog geen teugels aan het hoofdstel). Meestal draaft ze dan 1, 2 rondjes en loop ik rustig naar het midden van de bak. Zodra ik stil sta rent ze meteen naar me toe en kan ik rustig met haar aan het werk gaan.

Nou zegt de staleigenaar dat ik dat absoluut niet moet doen dat ik mijn paard ermee verpest. Hij zegt dat het paard zo niet het verschil leert tussen vrij lopen en werken. Ik denk dat dit allemaal wel mee valt maar nu ben ik toch aan het twijfelen geslagen.
Wat vinden jullie of doen jullie dit ook.

Verder wil ze altijd wel mee werken onder het zadel of aan de lijn en ook het vrijlongeren en werken vindt ze fantastisch. Het is wel een hele jonge merrie die ook nog maar net onder het zadel is, dat was ook 1 van de redenen dat ik haar een rondje liet lopen het is best een hittepetit dus even de stress van het poetsen opzadelen etc. eruit laten draven. Vaak ga ik vanuit het loslopen ook direct over op vrij longeren. Dit wel nadat ze even bij me heeft stil gestaan.

Met het vrij longeren is ze ook heel makkelijk op de hulpen ik hoef alleen maar een vinger te bewegen en ze gaat de andere kant op en ook reageert ze fantastisch op mijn stem.

Getty_Maan

Re: losgooien voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:57

Ik zie het probleem niet wat is er nou mis mee..
sommige longeren voor het rijden even dus dat is ook niet erg..
ik zou alleen bang zijn dat ze met zadel en al gaat rollen Vork
maar ik vindt het echt wel kunnen hoor..

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:00

Ik weet niet wat daar mis mee is?
Lekker een ontspannen rondje lopen...
Het enige waar ik bang voor zou zijn dat het paard zou gaan rollen Nagelbijten / Gniffelen
Maar als je daar geen problemen mee heb, zie ik het probleem ook niet Tong uitsteken

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:02

volgens mij mag je best je paard losgooien voor het rijden Ja Ja
vooral als je een tijdje niet meer hebt gereden is het juist handig om je paard eerst los te gooien of hem te longeren Hyper! Hyper! , want dan is je paard meestal tijdens het rijden wat rustiger Ja OK dan!
Doei! Doei, doei Doei! Doei, doei Go jij! Go jij!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:02

Ik zou dan ook echt losgooien, dus zonder zadel.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:03

Als je geen problemen hebt met dat je paard met zadel gaat rollen, zit het probleem bij jou hoor!
Ik geloof niet dat er íemand is die dat goed vind, weetje hoe slecht voor de rug? (niet alleen voor het zadel dus).

Maar ik zie er ook niet zo'n probleem in hoor. Misschien dat als je dat iedere keer doet, je paard het leert, en dat zou bijv. op wedstrijd wat lastig zijn Haha!
Maar zolang je er geen 'gewoonte' *voor het paard dan* van maakt, zie ik er ook niet zo'n probleem in hoor..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:04

Toen ik bij mijn eerst verzorgpony's een welsh hengst ging beleren, die was ook op zich niet te houden. Dus dan maar eerst mooi rondjes loscrossen, tot hij zich ging ontspannen. Daarna liet ik hem dan 2 rondjes mooi ontspannen draven of stappen, en dan begon het echte werk.
Dit werkte super voor hem. Dus ik zie er eigenlijk geen probleem in. Als het werkt, wat wil je dan nog meer, toch?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:05

als ik m'n paard ga longeren, dan laat ik hem eerst ook altijd een aantal rondjes zonder longeerlijn z'n grote lol eruit rennen.
als hij uitgerend is, is hij gelijk lekker los gedraafd en kunnen we aan het werk aan de longeerlijn.
hij weet heus wel dat wanneer er een zadel of longeersingel om zit, dat er gewerkt moet worden. dus wat je staleigenaar zegt, ben ik het niet mee eens. ga jij je paard poetsen en een zadel enzo op doen als hij vrij mag rond lopen? nee toch

edit: overigens rollen doen ze heus niet met zadel op hoor. ja tenzij je hem laat rond sloffen door de bak en hij gaat stil staan. als ze actief rond rennen, kunnen ze niet in een paar tellen gaan liggen rollen. je moet natuurlijk wel blijven op letten, want je gaat wel aan het werk met hem. dus niet weg lopen ofzo, maar dat is logisch

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 13:09

rollen doet ze ook niet ik laat haar niet stilstaan met zadel of longeersingel op (wel op commando maar dan is het al geen losgooien meer) Het is ook echt maar 2 rondjes wat ze rent en een keertje een bok geeft. Ik doe het ook niet altijd maar ja die stalhouder geeft zo veel commentaar. Ik mag dit niet doen en dat niet doen. Hij is eigenlijk heel bang voor paarden en ziet uit alle kleine dingen in zijn hoofd wel 100 problemen ontstaan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:52

ik zet Wrangler ook wel eens los voor ik erop stap. Aan de longe mag hij van mij nl. ook niet bokken en die energie moet er toch een keer uit. Liever dat hij dat in zijn eentje doet dan met mij erop Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 16:17

dat is dus ook mijn idee van het losgooien. Omdat het voor zo een jonge merrie al heel wat is om netjes stil te staan tijdens het poetsne opzadelen etc. En de vooruitzocht van het werk wordt ze ook wel wat drukker van en vandaar dat ik haar even losgooi

It_is_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:49

Lijkt me alleen maar fijn voor je paard, als hij nog eventjes kan bokken en rennen voor het werk, om zijn overtollige energie kwijt te raken. Je bent trouwens in goed gezelschap, in een oude Bit staat, dat Albert Voorn het ook doet.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:52

Wij doen het vaak met jonge paarden die net onder het zadel zijn. Door ze eerst even met zadel op een rondje te laten rennen in de bak, ik de eerste druk eraf.
Niks mis mee hoor. Het is bij ons nog nooit gebeurd dat er één ging rollen Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:55

Het is nie echt dat je je paard losgooit voor het rijden maar ik vind het wel súper gevaarlijk dat je hem met zadel op los laat! Straks dan vliegt hij alle kanten op, komt hij met het zadel tegen de bakrand of hindernis aan en dan is je hele zadel naar de mallemoeren.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:16

Liever het zadel dan het paard toch Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:21

gett schreef:
Liever het zadel dan het paard toch Knipoog

ja maar je gaat de ongelukken toch niet opzoeken? Het paard raakt dan ook vast wel in paniek en die kán er ook een trauma van krijgen (misschien wat vergezocht, maar alles kan Vork).

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:25

Waarom niet? Je verpest je paard er echt niet mee hoor. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:30

nee? en als dat paard ineens besluit te gaan rollen? Hij is tenslotte "vrij"
Zadel naar de klote, én de rug van je paard.
Of hij blijft met een beugel ergens achter hangen...
gooi m dan los, leg het zadel op de bakrand, en zadel op net voor je erop gaat.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:32

Losgooien kan idd geen kwaad,
doe ik ook weleens, maar niet met me zadel en hoofdstel
Denk aan: rollen, ergens achter blijven haken, gek doen en langs de muur lopen,

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:33

stef schreef:
Zadel naar de stinkmodder, én de rug van je paard.

idd, als je hem op de bakrand legt dan zou ik ook zorgen dat je erbij blijft, dan kan die er nog tegen aan stoten.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:34

Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor losgooibak het is. Knipoog

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:36

Ik heb trouwens foto's daarvan in m'n profiel.
M'n paard word daar losgegooid met zadel in de round-pen. Knipoog
Sorry voor de grote foto's, maar ze waren eerst klein.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:39

Henrieke schreef:
stef schreef:
Zadel naar de stinkmodder, én de rug van je paard.

idd, als je hem op de bakrand legt dan zou ik ook zorgen dat je erbij blijft, dan kan die er nog tegen aan stoten.

ja ok, heb jij weer gelijk in./
Dus correctie: leg je zadel ergens veilig buiten de bak.... etc etc etc Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:42

Er zijn inderdaad mensen die zoiets hebben als het paard een zadel en hoofdstel in heeft moet het werken. Die paarden mogen bijvoorbeeld aan de longe ook niet spetteren. Ik denk dat het per paard wel verschilt. Een paard mag ook wel eens een lolletje maken van mij, je moet gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt, het is tenslotte jouw paard.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:50

Niets mis mee. Er is een springruiter die zijn paarden voor het rijden ook altijd even gezadeld losgooit.