Verbetering in lopen 4jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNDz

Verbetering in lopen 4jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 18:48

Ik ben zelf rond aan het kijken naar een paard. Nu had ik er 1 gezien, die erg spectaluair liep. 4 jaar,, vanaf 3 ingereden en regelmatig getraind
Ik heb er nog 1 gezien, 4 jaar, maar die is enkel op 3 ingereden, weer terug naar de wei gegaan en sinds kort weer wat bereden, maar echt getraind word hij (nog) niet
Er zit in zn beweging niet veel impuls, tilt zn benen niet bijster hoog op, maar lui is hij niet

Dus
ik vroeg me af, de beweging, afzet, 'hoog' optillen van de benen, voorwaartse impuls en het achterbeen eronder zetten, is dat trainbaar,dus echt erin te trainen, of is het zo dat een paard dit van nature al zou moeten doen, en dat dit later ook niet nog kan komen?

mariska32

Re: Verbetering in lopen 4jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:21

hoe loopt het paard los?
meer dan zijn natuurlijke beweging word het niet.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 19:23

een paard loopt onder het zadel toch heel anders als los?
als er een goeie ruiter op zit loopt hij toch beter als dat hij los loopt?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:26

Een heleboel dingen zijn te trainen, maar een paard dat van zichzelf maar heel gewoontjes loopt zal naar alle waarschijnlijkheid nooit een heel spectaculair lopend paard worden.

Naar mijn idee is het een combinatie van aanleg en trainen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:29

Om een paard echt veel beter te kunnen laten lopen moet je wel een hele goede ruiter zijn.
En deze kunnen een paard wel beter laten lopen, maar ook zij kunnen van een kwalitatief minder paard geen topper maken.

En als een paard onder het zadel veel beter los dan als je hem los opjaagd, dan is hij waarschijnlijk getrixt en is er een tweede draf ingereden.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:14

Paard wat getraind wordt, wordt sterker en gaat daardoor (mits goed getraint) met meer impuls en afdruk lopen.
Het hang natuurlijk van het talent van het paard af in hoeverre dit ontwikkeld.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:20

Ik ga met Novice mee

Door training kan je het gangenwerk van je paard wel degelijk enigzins verbeteren, tot op zekere hoogte natuurlijk. Dit lukt het beste in de draf en ik meen het minste in de stap. Nou gaat dit natuurlijk wel op voor een juiste manier van trainen.

Toen in met mijn oudere merrie begon met privélessen liep ze vrij simpel in de draf maar naarmate de achterhand meer getraind was en ze beter ondertrad kwam het voorbeen er een stuk beter uit dan wanneer ze gewoon vrij zou bewegen. Dus er zat wel verbetering in beweging. Zo ook met de galop en stap. Het was het meest duidelijk in draf.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:30

Roxx schreef:
Een heleboel dingen zijn te trainen, maar een paard dat van zichzelf maar heel gewoontjes loopt zal naar alle waarschijnlijkheid nooit een heel spectaculair lopend paard worden.

Naar mijn idee is het een combinatie van aanleg en trainen.

niets aan toe tevoegen..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:07

ineke_ schreef:
Ik ga met Novice mee

Door training kan je het gangenwerk van je paard wel degelijk enigzins verbeteren, tot op zekere hoogte natuurlijk. Dit lukt het beste in de draf en ik meen het minste in de stap. Nou gaat dit natuurlijk wel op voor een juiste manier van trainen.

Toen in met mijn oudere merrie begon met privélessen liep ze vrij simpel in de draf maar naarmate de achterhand meer getraind was en ze beter ondertrad kwam het voorbeen er een stuk beter uit dan wanneer ze gewoon vrij zou bewegen. Dus er zat wel verbetering in beweging. Zo ook met de galop en stap. Het was het meest duidelijk in draf.

zeker,maar iets wat er van natre niet in zit zal je er ook niet uit krijgen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:44

sommige paarden die los lopen, tonen hun gangen niet goed doordat ze dan heel gespannen showerig gaan lopen (bij wijze van spreken met hoofd in de lucht en staart op de kont) Die paarden kun je beter beoordelen onder het zadel of bijgezet aan de longe...

Je kunt gangen wel verbeteren, maar een paard met gewone gangen wordt geen bewegingswonder...

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 10:52

ok bedankt allemaal Haha! Heeft me erg geholpen

was ivm aankoop van een paard...spannend! Haha!

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:16

Even 1 ding..een paard dat los loopt heeft geen impuls!

Impuls is .....de door de ruiter opgewekte en door de ruiter volkomen beheerste voorwaartse drang van het paard.

Tact / regelmaat en souplesse zijn erg belangrijk als je een paard koopt.
Verder qua bouw moet je goed naar de hals kijken (of hij er goed op zit, sommige halzen lijken verkeerd om te staan...onderhals...)
En naar de kaak kijken, is hij niet te nauw (kan je vuist tussen de kaken?) en zijn de kaken niet te zwaar ..er moet genoeg ruimte tussen de kaak en klier zitten.
Rug..heel belangrijk..
pfffff kan wel 1000 dingen opnoemen.

Succes

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:18

LiNDz schreef:

En heb je besloten welke het word of laat je ze beide staan en ga je op zoek naar een ander?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:53

Ik zeg altijd maar zo: wat er niet aan zit hoef je er ook niet aan te rijden.

Dus als de beweging nu niet geweldig is zal die ook niet geweldig worden. Natuurlijk kun je rijtechnisch best eea verbeteren. Maar natuurlijke aanleg is toch beter. En stel je voor dat je paard van nature al fijne gangen heeft en je kunt die dan NOG meer verbeteren Knipoog

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:56

Vergis je absoluut niet in een paard. Ik rijd op dit moment een zwarte merrie (heb ik een HAW topic over) en vandaag ging er iemand op die Z rijd (met hele goede punten) erop en opeens kon ze haar kont wel bij elkaar houden en echt super lopen. Verkijk je er niet op.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 10:21

Novice schreef:
LiNDz schreef:

En heb je besloten welke het word of laat je ze beide staan en ga je op zoek naar een ander?

De keuze is erop gevallen Haha! Ze moet nu alleen nog gekeurd worden, we wachten op de papieren (die moeten vanuit duitsland komen, oldenburger merrie)
Zowel klinish als rontgen Lachen (voor de sport)