Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Frederika schreef:een beetje helpen met de longeerzweep??? hebben jullie dat al geprobeert.
snuffelhues schreef:Wat gebeurt er als je teugeldruk opzij zet? Loopt het paard dan wel een rondje? Geef dan eerst benen, en dan zijwaartse druk. Stop met benen geven zodra het paard in beweging komt, ook al is dat dan in een rondje. Het paard moet leren dat hij de beendruk kan "oplossen" door voorwaarts te gaan.
Een hele fijne tussen stap is longeren met dubbele lange lijnen, zodat je van daaruit naar de men-positie kunt gaan, en het paard dus al leert "alleen" te lopen, zonder dat jij de weg wijst of naast hem loopt.
Succes!
Sizzle schreef:Het klinkt niet alsof je instructrice dit al vaker heeft gedaan. Heeft ze er wel ervaring mee? Zo vreemd is de reactie van je paard namelijk niet.
Voorwaards op stem, helpt dat niet dan zweep er voorzichtig achter. Maar wat is het probleem met ernaast lopen? Je hoeft toch niet binnen een week alles voor elkaar te hebben? Misschien vnd hij het nog wat griezelig en voelt zich veiliger met iemand ernaast. Hoe dan ook, dit is geen 'moeilijk' probleem en als jullie dat niet kunnen oplossen zou ik maar snel iemand zoeken de dat wel kan.

vlekkie1 schreef:Sizzle schreef:Het klinkt niet alsof je instructrice dit al vaker heeft gedaan. Heeft ze er wel ervaring mee? Zo vreemd is de reactie van je paard namelijk niet.
Voorwaards op stem, helpt dat niet dan zweep er voorzichtig achter. Maar wat is het probleem met ernaast lopen? Je hoeft toch niet binnen een week alles voor elkaar te hebben? Misschien vnd hij het nog wat griezelig en voelt zich veiliger met iemand ernaast. Hoe dan ook, dit is geen 'moeilijk' probleem en als jullie dat niet kunnen oplossen zou ik maar snel iemand zoeken de dat wel kan.
hier sluit ik mij bij aan!!!
mijn paard deed dit ook en mijn vriendin die intructrice is bleef er naast lopen gaf het dier een hoop vertrouwen...in alle rust na 10 x meelopen ging zij steeds een stukje verder bij mij vandaan. is prima gegaan.
Tiessie schreef:Hij probeert je niet uit, hij snapt er gewoon geen reet van. Dat is nou eenmaal het geval met jonge paarden. Hij vindt kennelijk op eigen benen lopen met gewicht op zijn rug nog moeilijk. Dus zou ik er gewoon naast blijven lopen voorlopig. So what? Het komt vanzelf wel goed als hij sterker is, heeft gewoon wat meer tijd nodig denk ik. Longeer je hem ook goed op stemhulpen? Dat kan ook helpen als je erop zit.
Ik vind het overigens ook niet goed klinken dat hij zo fel is op teugeldruk.
Mijn jonge paard wilde ook op een gegeven moment moeizaam naar voren. Die bleek toen toch behoorlijke gebitdproblemen te hebben(afgebroken wolfstanden). Na behandeling was ze gelijk weer voorwaarts.
Thokkadisje schreef:Idee om met een ander paard samen te rijden? Heb ik zeer goede ervaringen mee, het paard heeft dan steun aan het andere paard en krijgt zo meer vertrouwen in het hele rijden.
[edit] moet wel een heel braaf paard zijn, die dus niet aan de kletter gaat als jou paard vreemde dingen gaat doen....
pittig_ding schreef:Tiessie schreef:Hij probeert je niet uit, hij snapt er gewoon geen reet van. Dat is nou eenmaal het geval met jonge paarden. Hij vindt kennelijk op eigen benen lopen met gewicht op zijn rug nog moeilijk. Dus zou ik er gewoon naast blijven lopen voorlopig. So what? Het komt vanzelf wel goed als hij sterker is, heeft gewoon wat meer tijd nodig denk ik. Longeer je hem ook goed op stemhulpen? Dat kan ook helpen als je erop zit.
Ik vind het overigens ook niet goed klinken dat hij zo fel is op teugeldruk.
Mijn jonge paard wilde ook op een gegeven moment moeizaam naar voren. Die bleek toen toch behoorlijke gebitdproblemen te hebben(afgebroken wolfstanden). Na behandeling was ze gelijk weer voorwaarts.
Ik heb inderdaad een afspraak gemaakt bij de tandarts! Mij is gezegd dat wellicht dit mee kan spelen. Helaas heeft deze het erg druk, en kan ik over 3,5 week terecht.
Ik heb nu besloten om deze 3,5 week alleen te longeren en hem niet op te zadelen met iemand op zijn rug. En inderdaad te kijken of het aan zijn gebit ligt!
Bienotje schreef:Kun je niet van een overal een stropop maken en daarmee het longeren oefenen? Probeer ook eens te longeren met ballast.
Bienotje schreef:Ik heb een keer van iemand gehoord dat ze jonge paarden longeerden met een zak zand aan het zadel vastgemaakt zodat het aan het gewicht op z'n rug kon wennen. Eigelijk het zelfde idee als hierboven. Geen idee of het werkt!Kun je niet van een overal een stropop maken en daarmee het longeren oefenen? Probeer ook eens te longeren met ballast.
) Met dit paard zijn we opgehouden, en we longeren haar nu eerst totdat ze wat ouder is, ongeveer een jaar of 4. Dan is ze net even wat volwassener en snapt ze het waarschijnlijk beter! 
Bienotje schreef:Ik zie niet in waarom ballast of een stropop veel meer kwaad zou kunnen dan een ruiter van vlees en bloed.
.Citaat:Als een paard besluit te rennen met een ruiter erop, heeft dat ook consequenties (ruiters hebben ook nog eens bij onverwachtse sprongen een gewoonte om de benen aan te klemmen voor steun