hoe leer je ontspannen zitten in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Losos28

hoe leer je ontspannen zitten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 20:55

Ik rijd nu al zo'n 15 jaar, maar kan nog steeds niet goed ontspannen zitten in de galop. Ik heb al van alles geprobeerd, zitles, ander zadel,etc. maar het lukt nog niet, wat kan ik hieraan doen? Ik rijd iedere dag in stap en draf gaat het wel goed, maar die verdomde galop wil nog niet echt.

LaUrOssssss

Re: hoe leer je ontspannen zitten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:57

het lukt je niet?
probeer eens eeven echt doorgezakt te zitten als een zak pataten

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:57

dan leer je het gevoelen kan je daarna je houding perfectioneren

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:02

Raar dat je zelfs met zitles niets bent opgeschoten.
Concentreer je op de beweging van de galop: ga eerst niets anders doen dan meebewegen.

Laat je benen onstspannen afhangen. Soms helpt het om je beugels uit te doen en je tenen naar beneden te laten hangen, daardoor worden de dijen zacht en ontspannen.

Als je je niet zeker voelt; vraag iemand je paard te longeren en/of leer galopperen op een paard met vlakke gangen.

Vang de beweging van de paardenrug op in je onderrug en houd je schouders en hoofd daarbij zo stil mogelijk. Ga dus niet 'het zadel poetsen' of 'roeien'.

Laat je teugels los (en laat je longeren zodat je geen teugels nodig hebt) zodat je zeker weet dat je je niet aan deteugels vasthoudt/optrekt.

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:08

mijn mening is juist dat je je er niet te hard op moet focussen op de juiste beweging want dan wordt je gespannen ontspan en het komt anzelf en idd je kan je beiugels uitdoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:11

Je moet zo relaxt mogelijk gaan zitten, rustig ademhalen en doen alsof je in een luie stoel zit. En je schouders goed terughouden anders val je snel naar voren. Als je zo eenmaal goed blijft zitten kun je aan je armen en benen gaan denken dat je die netjes houd.

vosfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:53

vreemd dat de zitlessen niet hebben geholpen, maar ik vind dat je pas echt ontspannen kunt zitten als je precies weet wat er onder je gebeurd. Je moet dus proberen te realiseren hoe het paard beweegt en hoe jij dan moet bewegen om hem niet te hinderen in zijn galopsprongen. probeer jezelf lang te maken en zo diep mogelijk in het zadel te gaan zitten... maar wees je vooral bewust van de beweging van je paard en die van jou! en inderdaad niet al te veel focussen op hoe iedereen zegt hoe het moet! gewoon proberen relaxt met je paard mee te bewegen...hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen uitleggen Clown
heel veel succes!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:29

Ik heb dit ook wel een klein beetje gehad, dat ik te gespannen
in het zadel zat tijdens te galop. Maar ik moest me van me
instructische toen gewoon laten gaan, benen lang maken mezelf
voordoen als een zak zand Tong uitsteken en op een gegeven moment helemaal in de bewegingen meegaan met je paard. Ik merkte ook
dirtect verschil en reactie van mijn paard toen ik dat deed. Ze
nam meteen een heel regelmatig en rustig ritme aan waardoor
ik nog beter en ontspannender kon zitten en sindsdien gaat het
eigenlijk altijd super.

Maar zoals al gezegt is, ik vind het ok raar dat je bij zitlessen niks
ben opgeschoten... hoe komt dat dan?

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:30

aan de longe met je ogen toe
Probeer het eens. Ik heb zo als kind leren galopperen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:42

Bedankt allemaal,ja al is dit niet mijn Topic ik heb heel veel aan jullie tips!!Ik heb zelf een Arabier die een moeilijke galop heeft,maar nu ga ik het met jullie geweldige tips proberen!!Dus niet meteen aan de juiste en nette houding denken,maar ontspannen en aanvoelen.De rest komt idd dan later wel weer.Nogmaals heel erg bedankt allemaal.Groetjes. Ach gut Haha! Doei! Doei!