stijgeren enz.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aniekje

stijgeren enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:39

Ik rijd nu sinds een maandje 2 k welshen bij. Bij die ene gaat het redelijk goed. Maar die andere is echt een probleem.. Ik moet naar buiten om naar de bak te komen is ongeveer 20 minuutjes stappen.. In het begin gaat het dan goed.. Ze is wel gespannen enz. Maar doet ze niet zoveel. . En opeens gaat ze eerst staken. Nou ik drijven natuurlijk en dan komt ze omhoog. Best hoog enz.... Maar waar we moeten langs komen is een drukke weg dus ik vind het nogal gevaarlijk als ze daar gaat stijgeren.. Ook wil ze ook wel eens gaan bokken. Dan zijn we in de bak en dan opzich gaat het wel goed maar naar een tijdje begint ze te bokken en op een gegegeven moment ook stijgeren. Ik rijd ook niet met strakke teugel ofzo. ongeveer na 10 minuten begint ze al.. Ik dacht misschien heeft ze wel pijn ofzo. Maar als je aan haar rug voelt doet het geen pijn. Ik krijg iedergergeval dan geen reactie van haar. Dus ik dacht misschien is het haar zadel tijdens het rijden.. Dus een ander zadel die ook goed past, speciaal iemand voor gekomen , (ze had ok drukplekken niet open ofzo maar je zag wel dat het daarop had gedrukt van het eerste zadel. Ik een tijd niet meer gereden dus daar had ze geen last meer van). Maar ze blijft bokken en stijgeren. Maar wat het rare is de eigenaar vertelde dat ze vroeger nooit wat deed. En zelfs wedstrijden heeft gelopen.

Maar een paar maanden geleden was ze begonnen met stijgeren en bokkebij andere meisjes dus misschien hebben zij iets fout gedaan?. Vandaag deed ik haar ff in de longeerbak met zadel op ff kijken of ze dan ook zo zou doen nou(zonder mij erop) toen draafde ze heel ontspannen en niks aan de hand. Maar als je er dan op gaat word ze helemaal dribbelig. En na een tijdje gaat ze trillen en schudden met haar lichaam. Dan lijkt me haar iets dwars zitten. En later gaat ze bokken.

Maar ze gaat ook stijgeren en bokken als ze iets ziet wat eng is of geen zin meer heeft.

De DA kan niet komen want het is niet mijn paard. En die mensen willen er geen DA bij halen. Want ze heeft nergens pijn als je voelt op haar buik/rug enz.

Wat denken jullie ? Zou ze het doen omdat ze me er echt af wilt hebben of geen zin meer heeft. Of zou het echt een 'medische'oorzaak zijn. Misschien een combinatie?

Ze is trouwens al wel een paar jaar onder het zadel. En voor de kar is ze hartstikke makkelijke en stijgert niet en doet ze niks .. Ook niet op straat. Maar als er iemand opzit en er is iets engs gaat ze stijgeren. Maar ze doet het op straat ook gewoon uit het niets..
Ook op de terug weg.. Terwijl ze toch snel naar huis wilt.

Kunnen jullie helpen Ach gut

sorry voor het warrige verhaal Bloos

UltimOo

Re: stijgeren enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:24

je zij dat je pony druk plekken had van je zadel.
dit heeft dus pijn gedaan bij hem.
en die "pijn" zit bij je pony nog steeds tussen de oren, want die denkt zodra je erop gaat zitten, dat het zadel weer gaat drukken, en dat het weer pijn gaat doen.
daarom loopt ie ontspannen zonder iemand op zn rug, en gespannen enzo met iemand op zn rug.

met veel gedult kun je dit er wel weer uit krijgen, het is eigenlijk "angst" voor de pijn wat je pony heeft.

hoop dat je hier wat aan hebt! Lachen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:38

Voor het steigeren ken ik een prima oplossing. Sla onder het steigeren een ei op het hoofd kapot. Als je het zielig vind kan je ook eerst het ei een beetje kapotslaan op het zadel en dan op het hoofd (moet je wel goed zitten). De pony denkt dan dat 'ie bloed omdat het ergens tegenaan is gekomen. Geloof me, het werkt perfect. Verder zou ik naar het zadel laten kijken. Het dier heeft drukplekken en dat is niet goed. Maar steigeren is gevaarlijk dus ik zou hier goed naar laten kijken. Hoe gaat het rijden eigenlijk zonder zadel? Doet 'ie het dan ook?

Groetjes carry

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 23:11

we hebben iemand voor het zadel laten komen. En we hebben nu een nieuw zadel. Met die drukplekken zou kunnen maar bij iemand anders (ongeveer 2/3 maanden geleden) deed die precies het zelfde en toen had ze geen drukplekken.

Zonder zadel ga ik van de week proberen.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:59

aniekje schreef:
we hebben iemand voor het zadel laten komen. En we hebben nu een nieuw zadel. Met die drukplekken zou kunnen maar bij iemand anders (ongeveer 2/3 maanden geleden) deed die precies het zelfde en toen had ze geen drukplekken.

Zonder zadel ga ik van de week proberen.

Doe het dan wel samen met iemand, voor als er wat gebeurt.

xxsoofxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:57

Carry schreef:
Doe het dan wel samen met iemand, voor als er wat gebeurt.

Ik ben erbij Knipoog Tong uitsteken

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:08

Misschien is het een idee je paardje medisch te laten checken!?

xxsoofxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:36

daar kunnen wij niet over beslissen, het is ons paard niet Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:53

Wanneer gaat ze nou precies in staking? Is het bijvoorbeeld als je iets van haar vraagt dat ze (een beetje) moeilijk vind, of écht vanuit het niets? Probeer eens te kijken of ze het op een bepaalde plek doet, precies op een bepaalde tijd (bijvoorbeeld steeds als je 10 minuten aan het rijden bent) of als je iets bepaalds van haar vraagt. Het zou inderdaad ook nog best kunnen dat de pijn van die drukplekken nog in haar hoofd zit, of heeft ze op een bepaalde plek een keer iets naars meegemaakt. Vraag het eens aan de meisjes waarbij het is begonnen...?
En als je niks kunt vinden, het zou natuurlijk best een medische oorzaak zijn maar ik snap dat dat een lastig verhaal is...
Een paard dat ik rij gaat soms overigens ook weleens in staking en bij steigeren helpt het soms als je je zweep tussen de oren legt, niet slaan natuurlijk, maar gewoon boven haar hoofd houden. Bij haar helpt dat in ieder geval geweldig, en het is toch handig iets achter de hand te hebben Vork .

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:29

Ze doet het als ze bijvoorbeeld iets echt eng vindt. Of als ze gewoon geen zin meer heeft of zich aan het aanstellen is.

Ze bokt ook uit het niets of zelfde als wanneer ze stijgert.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:01

Mijn fjord stijgerde vroeger ook. (voordat ze bij mij kwam) Zij had er een spelletje van gemaakt en uiteindelijk hebben ze een ei kapot geslagen op d'r hoofd. Dit werkte blijkbaar heel goed, sindsdien heeft ze het niet meer gedaan, af en toe dreigt ze weleens maar echt steigeren doet ze niet meer. Zorg wel dat je goed en stevig in het zadel zit, je weet nooit hoe ze erop reageren.