Zo veel verandering door bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Zo veel verandering door bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 19:54

Op aanraden van mijn instructrice heb ik smiles een koperen bit ingedaan (vorige week). Ik heb er nu een paar keer mee gereden en elke keer liep hij super. Perfecte reactie's (en daar bedoel ik dus ook zit en been vooral mee), loopt heel fijn, achterhand er goed onder en het belangrijkste is nog wel dat hij rechts helemala niet meer zwaarder aanvoelt.
Maar eigenlijk is mijn vraag of dit door het bit kan komen. Want het enige verschil is het materiaal en verder niet. Maar toch liep hij deze week echt opvallend veel beter.


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:34

Ze zeggen dat ze van koper meer gaan schuimen en fijner in de mond worden. Of dat waar is weet ik niet, wel hebben sommige paarden een koperallergie.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:39

Jep Ik reed een tijdje met een enkelgebroken rvs trens vervolgens een enkel gebroken kopertrens gekocht.
Mijn paard heeft een maand lang vreselijk dwars gedaan ik kon 'm nergens instellen hij bleef maar tegen de hand gaan.
Totdat ik na een maand puzzelen eens bedacht weer van bit te gaan wisselen en dat gemekker was meteen over..
geen koperbitje meer voor Lodewijk dus

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:37

ik denk niet dat je paard meer aan het been wordt omdat jij er een ander bitje in doet?? misschien is het een combinatie van. hij een ander bit waardoor hij makkelijk aan leuning neemt en daardoor hou jij hem minder van voren tegen houdt waardoor hij beter aan het been wordt. soms zit je gewoon even in een cirkeltje met zijn tweeen en kan iets heel kleins de cirkel verbreken.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:45

een ander bit kan wonderen doen. Ik reed altijd op een dikke RVS bustrens. Paard had altijd de mond stuk en was een jaknikker. Nadat ik een kk ultra dubbelgebroken geprobeerd heb is het over. Zowel de kapotte mond en het jaknikken. In dit geval was het waarschijnlijk een nikkelallergie.
Beter aan eht been wordt een paard niet van een ander bit, maar doordat het paard het bit prettiger vindt kan het zich beter concentreren op jou. Dat rotding is immers weg uit de mond. Een paard krijgt dan de kans om zich te ontspannen en zal daardoor niet alleen in de mond, maar in het hele lichaam beter gaan lopen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:14

Als een paard heel erg licht wordt in de mond, moet je er wel oppassen dat hij de tong niet over het bit gooit. Ik weet niet of je daar ervarig mee hebt en dat aanvoelt, maar zo heb ik me dus eens blindgestaard op het feit dat Iwaldo zo lekker licht was ineens. Watbleek, hij gooide gewoon zn tong over het bit. Boos! Tsja, dat voelt best goed aan als je dat gevoel niet kent, maar echt fijn is anders...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:42

een bit kan verandering uitmaken. ik rijd mijn paard inds 2 weken op een ander bit en ziedaar hij loopt heerlijk zonder dat ik maar iets hoef te doen!!!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:07

En soms is minder meer. Één van de paardjes die ik verzorg is van een "echt" western bitje, naar een dubbel gebroken trensje, naar een sidepull gegaan en binnenkort proberen we een bosal. En weet je, het kind was veel meer ontspannen (ze heeft nl nogal wat trauma's is daardoor zeer snel gestresst!)

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:14

Bij sommige paarden maakt het al een wereld van verschil als het bit 0,5 cm groter of kleiner is. Bij andere paarden kun je er alles inhangen (qua maten en materialen), zonder dat je verschil merkt.
M'n oude merrie kon je alles inhangen, maar veel verschil maakte het niet (hoefde ook niet, liep toch al goed genoeg). M'n ruin loopt met sommige bitjes echt totaal niet, en met anderen de sterren van de hemel. Hij word nu al een behoorlijke tijd gereden op een K&K dubbelgebroken aurigan bitje, en dat gaat echt super! Echt een geweldig (duur...) bit!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 17:42

farichta schreef:
En soms is minder meer. Één van de paardjes die ik verzorg is van een "echt" western bitje, naar een dubbel gebroken trensje, naar een sidepull gegaan en binnenkort proberen we een bosal. En weet je, het kind was veel meer ontspannen (ze heeft nl nogal wat trauma's is daardoor zeer snel gestresst!)

=^.,.^=

idd minder is soms meer.... ligt net aan je paard...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 18:07

het maakt idd veel verschil, mijn tinker heeft waarschijnlijk altijd voor de kar gelopen in ierland en ze kon absoluut niet ontspannen met een trens hoe zacht die ook was. Ten einde raad een stang geprobeerd, een stang is scherper maar wat veel mensen vergeten : hij ligt ook veel rustiger en stabieler in de mond. Ze kauwt weer op het bit, schuimt, brengt de achterhand helemaal onder en is zelfs gestopt met het hoofdschudden. We zijn nu rustig aan het afbouwen naar een ongebroken trens. En zowel mijn paard als ik zijn een stuk hapyer.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:12

Ik rijd ook met een koperen dubbelgebroken k&k trens....erg fijn maar inderdaad giga duur Boos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers