Paard wil niet door modderig water ... hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Paard wil niet door modderig water ... hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 12:48

Mijn stoere merrie, die eigenlijk helemaal niet zo snel van slag is, durft niet door modder/water, omdat ze daarvan (denk ik) niet de bodem kan zien. Door een plas waardoor je dus de straatstenen wel kunt zien gaat ze wel!
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik heb al geprobeerd haar uitgebreid te laten kijken en ruiken/drinken van het water, aan de hand nemen, flink drijven als ik er op zit enzovoort, maar telkens loopt ze er toch op het laatste moment nog precies langs. Ze durft er dus wel langs, maar niet door heen.
Het probleem heb ik vandaag pas voor het eerst, maar ik wil niet te lang van alles gaan proberen (en misschien net de verkeerde manier), dus graag tips!!!

_Evelien

Re: Paard wil niet door modderig water ... hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:49

Je kunt proberen met een ander paard voorop te laten gaan, dan volgt je paard waarschijnlijk wel, omdat het kuddedieren zijn Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 12:52

rivanalover schreef:
Je kunt proberen met een ander paard voorop te laten gaan, dan volgt je paard waarschijnlijk wel, omdat het kuddedieren zijn Knipoog

Ja, dat is op zich een goed plan, maar ik rijd vaak alleen. Ik hoop dus eigenlijk op een tip om het toch alleen te kunnen oplossen ... Knipoog

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:53

je zegt dat je het vandaasg pas voor het eerst hebt, mischien moet je gewoon geduld hebben of mischien heeft ze gewoon haar dag niet Knipoog
en anders kun je idd een ander paard voor laten gaan, maar waarom moet ze perse door die modderplas ..
[edit] sorry had jou berichtje met het vaak alleen rijden niet gelezen ..
en als ze het gedaan heeft natuurlijk goed belonen

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:00

''take the time it takes, so it takes less time'' ofwel, doe rustig aan, laat haar zelf het initiatief nemen, laat haar er naar kijken zo lang ze maar wil. en iedere keer als ze zelf ook maar een poging in de goede richting doet, belonen. als ze eenmaal op haar gemak is, kun je haar vanaf de grond er doorheen vragen en weer zodra ze ook maar een poging doet, stoppen met vragen en relaxen. en dan nog eens opnieuw proberen. maak haar nieuwsgierig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 13:08

argonlover schreef:
je zegt dat je het vandaasg pas voor het eerst hebt, mischien moet je gewoon geduld hebben of mischien heeft ze gewoon haar dag niet Knipoog
en anders kun je idd een ander paard voor laten gaan, maar waarom moet ze perse door die modderplas ..
[edit] sorry had jou berichtje met het vaak alleen rijden niet gelezen ..
en als ze het gedaan heeft natuurlijk goed belonen

Ze moet "perse" omdat ik haar wil leren om vertrouwen in mij te hebben dat ze best ergens door of langs kan als ik zeg dat dat kan! Bovendien kan je buiten op je pad een hele grote plas tegenkomen die je hele pad bedekt en dan zal je er toch ook doorheen moeten ....!

Met 'enge' objecten heb ik geen probelemen, ze gaat dat stil staan en uitgebreid kijk en loopt er dan langs.

shettierules

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:22

Ja ik ken dit probleem... Zeer lastig dus! Mijn shet had t ook! Drama!!!!!
Ik ben uiteindelijk afgestapt en ben in de pas gaan zitten. en heb zijn benen een beetje nat gemaakt van het zelfde water.
Zo zag hij dus dat het vertrouwd was.... Baasje doet t dus kan ik t ook!
Ik heb dit vaak geoefend en ik ben nu in het stadia dat ik zelfs met m door een meertje van ongeveer een halve meter diep door heen kan! Super dus!!!!
Tip: trek niet je witte rijbroek aan!!

Hopelijk werkt dit!

groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:35

Wrangler doet het ook niet graag, die heeft overigens gewoon een hekel aan natte voeten. Nou ben ik altijd heel blij met dit weer, wanneer er flink wat plassen liggen. Meneer kan dan aan de longe en die drijf ik er gewoon doorheen. In het begin gaat hij heel hard met een grote luchtsprong maar na een tijdje heeft hij door dat er echt niks gebeurd en dat zijn voeten toch al vies zijn en dan is hij gewoon er door te loodsen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 18:43

Even een update: vanmiddag weer naar stal gegaan om te oefenen Haha! !
Brokjes mee, overal door plassen gelopen, kleine modderplasjes opgezocht waarachter gras ligt om te grazen en door de paddocks gelopen (laarzen aan!) waar momenteel heel veel water in ligt. Ze liep netjes mee, de modderstukjes wel proberend te omzeilen, maar uiteindelijk ... ik ben zo'n 3 kwartier 'aan de wandel' geweest met haar ... is ze toch door een "gevaarlijk" stuk modderig water gegaan, waar ze vanochtend met geen mogelijkheid doorheen wilde. Ze ging er nu wel overdwars (snel) doorheen en langs de zijkanten met hier en daar een voetje in het water. Dus al met al vooruitgang! Met dit weer kan ik de komende dagen in elk geval nog goed oefenen! Haha!

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:39

waarom moet hij dan door het water?? als ie niet wil kan je er toch ook gewoon om heen rijden..?
ik zou het ook niet leuk vinden om door de drek te lopen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:42

tuinkabouter schreef:
waarom moet hij dan door het water?? als ie niet wil kan je er toch ook gewoon om heen rijden..?

Met een wedstrijd moet je paard ook onverstoorbaar door lopen als er plassen liggen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:02

Ik heb ook een probleem met water, nouja Comotu dan. Afspuiten geen probleem, grote of kleine plassen, geen probleem, een klein kabbelend meertje (van maar 2 meter omtrek, maar wel stromend) geen probleem. Maar dan kom ik aan bij de zee en zodra Comotu een paar passen door het zand is gelopen en merkt dat het richting water gaat: Stopt hij meteen. En dan heeft praten geen zin, drijven geen zin, een handje voer geen zin, en een dapper vriendje is er niet. Dus wilde ik nu gaan proberen achteruit het water in te lopen. Maar vanaf het zand is het best een stuk naar het water. En dan nu mijn vraag: Is het erg om hem zo lang achteruit te laten lopen? Of zijn er misschien nog andere goede manieren om hem het water in te krijgen?

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:06

Urielle schreef:
tuinkabouter schreef:

Met een wedstrijd moet je paard ook onverstoorbaar door lopen als er plassen liggen.

ja das waar maar ik hep geen wedstrijdpaard Tong uitsteken en dat meisje missgien ook niet

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 22:06

Het gaat er voor mij helemaal niet om of ik wel of geen wedstrijden rijd (doe ik niet), maar ik wil van mijn paard gewoon vertrouwen en gehoorzaamheid hebben en dat betekent ook gewoon door modder lopen als we dat tegenkomen. Bovendien vind ik het ook gevaarlijk als ze het niet doet, want als we dan onderweg een grote plas tegenkomen in het bos, dan moeten we of terug of ze neemt een (misschien gevaarlijke) omweg door de berm of sloot met alle ongewenste gevolgen van dien!!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:40

ik weet wat je bedoelt, mijn pony wou eerst ook niet gewoon omdat het 'eng' was.. elk paard is hier anders in dus ook in het oplossen.

Op de weg kunnen ze de plas zien hoe diep hij is en hoe lang.. Bij een modderplas is dat anders hij is donker dus denkt het paard dat het diep is als het dan ook nog lang is lijkt het net (voor een paard) of er geen einde aan zit. (hier was je vast wel zelf achter gekomen Bloos )

Wat ik met mijn pony heb gedaan is er naast lopen ik eerst erdoor heen en toen hij, ik heb dit eerst op een vertouwlijk gebied gedaan bijv. de wei. toen hij dat durfde liet ik hem eerst gaan ging dat goed ging een meter (of 2) van hem aflopen en hij moest er door heen, op buitenrit gegaan rustig praten en zeggen dat het niet eng is, na veel oefenen gaat hij er gewoon door heen ook gewoon in iets dieper water bijv. zon waterplas waar je met de cross door heen gaat

oefenen baart kunst en geloof in je paard;)

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:44

Mijn paard is ook bang om vieze voeten te krijgen..

cartoucheL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:46

Ik zou je paard inderdaad lokken met wat lekkers of achteruit lopen... dan ziet hij/zij de plas niet.

ChiC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:02

cartoucheL schreef:
Ik zou je paard inderdaad lokken met wat lekkers of achteruit lopen... dan ziet hij/zij de plas niet.

Dat lijkt mij niet zo slim, Bloos dan stapt hij ineens in het water zonder dat hij het zag aankomen en schrikt hij nog meer.. Lijkt me ook niet de bedoeling?

Heb een tijdje geleden ook probleem gehad met een paard dat niet door/over de modder wilde. Ik moest net zo lang blijven drijven en uiteindelijk met zweepje slaan tot ze er overheen ging. Dat duurde een hele tijd, maar uiteindelijk deed ze het wel. Natuurlijk uitgebreid beloond! OK dan!
Daarna weer terug, zelfde probleem, zelfde aanpak. Ben héél vaak over en door de modder heen en terug gestapt tot ze dit braaf deed en zonder stress. Het paard moet het vertrouwen in je hebben (en anders moet hij dat vertrouwen krijgen).

Probeer ook, als je naar de 'enge plek' toe rijdt, je teugels niet te kort te pakken en rijdt zoals je normaal rijdt. Als jij naar voor gaat zitten, je teugels korter pakt, misschien ook zelfs andere hulpen gaat geven, denkt het paard 'ooh, mijn baasje doet anders, dus er zal wel iets engs zijn'.. Blijf dus zelf rustig, rechtop zitten, maar wel duidelijk naar je paard. Hij moet er overheen/erdoorheen! Met een consequente aanpak, rustige ruiter en goede beloning als hij braaf is, kom je een heel eind!

Ik vind het belangrijk dat de paarden die ik rijd braaf en gehoorzaam zijn, en zonder bang of gestresst te zijn, doen wat ik zeg. Het paard waar ik dit probleem mee had, heeft na die keer geen probleem meer gemaakt van plassen of modderige stukjes. En áls ze al aarzelde, dan gaf ik rustig been en zei haar dat ze braaf is, dan stapte ze er zo doorheen.

Succes ermee!