inrijden zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

inrijden zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 12:45

Hallo, ik heb een verzorgpony die ik wilde inrijden, ze is nu 6 jaar. Ze heeft op haar 3e een trauma opgelopen: Met singel ergens achter blijven hangen. Nu wilde ik haar helpen met haar trauma maar helaas dit lukt niet, ze verwond haarzelf ermee. Zadel op is niet erg maar aansingelen dan wordt ze gek, draait ogen weg shaked en bokt steigerd laat haar vallen.

Nu was mijn vraag, zou je deze pony in kunnen rijden ZONDER zadel of kan ik haar beter vrijheidsdressuur en andere dingen die niet met rijden te maken hebben gaan leren?

M.v.g. Nelleke

P_A_R_Love

Re: inrijden zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:47

ik heb wel een shet ingereden zonder zadel het si beter met

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:48

je kan haar beter eerst een paar lessen laten longeren, daarna voorzichtig opzadelen en de singel los doen maar niet te los dat het zadel eraf valt daarna ga je weer longeren en iedere keer probeer je een gaatje strakker te doen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:48

Ik denk dat je het zadel er op moet leggen, en dan de singel niet aansingelen maar gewoon heel los vastmaken, loop er dan wat mee of longeer haar ermee en als dat goed gaat kun je de singel steeds iets strakker aan trekken.. Knipoog

tienusjeehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:49

ik zou gewoon spelletjes met haar gaan doen .. en dingen zonder zadel .. ik zou de pony niet helemaal in rijden maar gewoon leuke dingen met haar gaan doen Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 12:51

helaas ze heeft een trauma! dit gaat niet, als de singel onder haar buik komt springt ze op iedereen valt aan laat haar eigen omvallen bokt steigerd en stopt niet meer, ik wil geen zadel onder haar buik dus los aansingelen gaat neit , aansingelen uberhaupt gaat al niet daarom wil ik inrijden zonder zadel (misschien)

Shetlanders rijd ik ook in zonder zadel maar het gaat nu om een new forest van 1 40

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:52

ik persoonlijk zou NH aanraden om het eerst wat beter op te lossen, of in ieder geval grondwerk. en tuurlijk kun je beginnetjes maken zonder zadel. maar ben ondertussen ook bezig met heel voorzichtig het zadel probleem toch op te lossen. alles is mogelijk.
Ik weet verder ook niet hoe ''braaf'' je pony in de omgang is, en kan je dus ook niet vertellen of het raadzaam is om het hele inrijden zonder zadel te doen. dus ik denk kdat je dit toch zelf zal moeten oplossen. verder, zou ik, aangezien ze dat trauma zo heeft, een professional erbij roepen. en dat terwijl ik juist de laatste persoon ben die dat zegt. maar het lijkt me in dit geval een goed idee. trauma's kom je niet zomaar effentjes overheen, geen mens maar ook geen dier. en hier is dan professionele hulp bij nodig lijkt me.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:53

Hoe reageert ze als je een deken opdoet. (met dekensingel?)

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:55

je kunt beter niet een zadel los aansingelen en dan gaan longeren, dan vererger je het trauma alleen maar omdat het zadel dan ondersteboven kan gaan hangen..

Heeft het paard ook veel last van een longeersingel oid om haar buik? Als je deze namelijk los aansingelt en gaat longeren gebeurd er niks.. al komt hij ondersteboven te hangen is er nog niks raars aan de hand dat gevaarlijk kan worden..

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:55

probeer haar dan te laten wennen aan iets bij haar buik

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:56

Of eerst eens laten wennen aan een dekensingeltje, zo'n elastische. dan kan ze langzaam aan wennen aan druk rond haar buik. Los n zadel erop leggen en niet goed aansingelen raad ik af. Voor t zelfde geld maakt ze n gekke sprong, verschuift het zadel, of draait het zadel onder haar buik en dan heb je er nog n trauma bij.

Succes iig!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:49

weet je wat het is.. Ik ben 15, het paard verwond haarzelf ermee zo bang is ze. Naar een proffesional zou ze niet gaan want dat kost de eigenaar geld en dat wil die niet (oude boer)

Ik kan wel een dekensingel enz. gaan kopen maar ik moet ook denken aan mijn eigen veiligheid, ze doet zo gek en je krijgt haar dus niet meer tepakken als ze het om heeft ze trapt alles om zich heen kapot en verwond zichzelf. Als je het halstertouw aan haar klikt word ze weer gek

DUs dat is niet veilig voor mij.

Ik doe heel veel grondwerk met haar, alles is goed en leuk totdat het zadel er weer op gaat en aangesingeld word:(

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:52

idd een dekensingeltje in de stal omdoen gewoon dat elastiek..
maar ze zou wel over haar trauma denk heen kunnen komen met veel geduld en veel werk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:54

gewoon lekker zonder zadel gaan rijden, wat maakt het uit?
als jij en dat dier zich daar beiden prettiger onder voelen is daar geen enkel probleem mee toch?

wat je zowiezo zelf kunt doen is haar vaak met de handen op die plek aanraken, en lichte druk geven.
een dekensingel kost maar een paar euro en zal een begin zijn dat ze misschien er wat aan wennen kan.
maar zonder zadel een paard beleren kan prima hoor,waarom niet?
Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:56

oke bedankt !

Weer met singels beginnen is onbegonnen denk ik, ze verwond haarzelf echt en word zoo bang ze laat haar eigen zelfs vallen Dit durf ik dus niet meer aan en ik vind het zielig om te zien!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:58

ik heb vroeger echt jaren op een welshje gereden waar niet eens een zadel bij zat Haha!
we sprongen,reden buiten en allemaal gewoon zonder zadel.
kon prima hoor.
gewoon lekker doen alleen iets rustiger aan denk ik,want als ze gaat bokken lig je wel wat sneller ernaast dan met zadel Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:01

ja ze moet nog worden ingereden dus en ik rijd vaak zonder zadel dat wel maar ik heb nooit gehoord dat grotere paarden zonder zadel ingereden worden dus.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:07

Let je wel een beetje op met inrijden? Zonder zadel heb je minder houvast, als ze dan eens dom gaat doen..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:21

ja idd daar zit ik een beetje mee, dalijk doet ze hetzelfde als met de singel... Boos!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:22

En heb je geen goede vriendin die er iets van weet, of je vader, of nicht oid?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:25

ja ik doe alles samen met een vriendin die houd zoiezo de pony vast.

Miss_Brabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:10

ligt er ook aan hoe groot je pony is, ik denk dat je dat wel kan doen als die zo;n trauma heeft.
Ik blijf zelf zonder zadel ebter zitten en als je er af valt, blijven je voeten niet in de beugels hangen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:14

Maar als er een onverwachte sprong gemaakt word, of ze er vandoor gaat, heb je minder grip.

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:21

Mijn instructrice had een paard en die was ook vreselijk bang tijdens het aansingelen. Dit heeft ze goed opgelost door het paard te laten stappen in de longeerbak met longeerlijn door iemand anders. Die gene moet het paard door laten stappen en ook ervoor zorgen dat ie niet opeens harder ofzo gaat. Mijn instructrice heeft daarna door mee te lopen met het zadel, op een gegeven moment rustig het zadel erop gelegd. Als dat paard niet sneller gaat en braaf blijft doorstappen kan je verder proberen te gaan door tijdens het stappen 1 gaatje aan te singelen. Vaak omdat je paard niet stilstaat, kan die zich niet zomaar neer laten vallen/rollen. En dan steeds gaatje voor gaatje aansingelen tijdens het stappen. En als je paard hier eenmaal aan gewend is (wel geduld voor hebben) kun je het stilstaand proberen.

Ik hoop dat het je lukt, want ik vind het verstandiger als je een paard beleerd met zadel, gewoon omdat je hier meer grip mee krijgt.

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:34

Dit is ook een manier die wel kan werken: je moet er wel een halve dag ofzo tijd voor hebben, want je moet de hele tijd in de buurt blijven voor de veiligheid: Je hebt een dekensingel/longeersingel nodig. Eventueel kan je die eens een weekje lenen van iemand. Je doet die losjes om en maakt hem nog eens extra rond haar borst vast met een touwtje. Je laat haar gewoon tot rust komen en beloont haar ondertussen. Leg ook wat hooi in de stal. Als ze weer helemaal rustig staat te eten ofzo maak je hem weer een gaatje strakker en zo voort. Je mag hem de eerste keer dat je dit doet zeker nog niet helemaal strak doen, gewoon tot er net een hand tussen kan. Dit doe je een paar dagen en zo leert ze langzaam wennen aan de druk. Belangerijk is dat je haar heel veel beloont en door kalmerend te praten geruststelt. Deze manier zou wel kunnen werken. De kans bestaat dat het weer moeilijk wordt als je dan het zadel en de singel omdoet, maar je staat toch al een grote stap verder als ze de druk al leert aanvaarden.
Ik vind het heel onveilig om in te rijden zonder zadel, want je pony hoeft maar een bochtje te scherp te nemen of je bent je evenwicht al kwijt. Je pony kan niet gemakkelijk zijn balans vinden als jij de hele tijd uit evenwicht raakt...