Rugpijn bij doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berta_koe

Rugpijn bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 10:46

Ik krijg als ik een tijdje achter elkaar doorzit erge last van mijn rug. Onderin het midden zeg maar. Mijn paard gooit erg hoog op, en daardoor had ik eerst veel moeite met doorzitten. Dit is nu al wel een stuk beter geworden. Maar sinds ik het vaker oefen wordt de pijn dus steeds erger. Laatst had ik er gewoon nog een week last van.
Wie weet hoe het komt en wat ik er aan kan doen?

berta_koe

Re: Rugpijn bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:03

Zonder beugels rijden heb ik ook al vaak geprobeert, maar dan het ik het nog.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:08

Misschien is het een idee om je spieren te trainen zodat ze sterker worden. Buikspieroefeningen zijn daar vaak wel geschikt voor. Zorg dat je netjes zit voordat je gaat doorzitten en anders maar gewoon blijven lichtrijden.

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:15

Buikspieroefeningen doe ik elke avond, evenals rugspieroefeningen, omdat mijn rugspieren niet gelijk ontwikkeld waren. Dit had weer te maken met mijn beenlengteverschil. En doorzitten moet ik wel oefenen, want ik moet bijna naar het l2 en daar moet je de hele proef doorzitten. Dus dat is ook geen optie. Nu in de proef (l1) gaat het wel. Maar dan krijg ik na een tijdje dus ook last.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:31

door zitten moet je gewoon doen door ontspannen over je paard heen te vallen zalk maar zeggen.. niks spannen! daardoor krijg jij waarschijnlijk last van je rug dus probeer er gewoon ontspannen overheen te zakken en lekker mee gaan met de bewegingen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:52

misschien moet je eens een zitles proberen Knipoog

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:55

idd ik wou net zeggen; probeer eens een zitles, krijg je een goede onafhankelijke zit van. EN daarbij (wil ik niet te hard zeggen hoor) kan het ook aan het zadel liggen. probeer eens een ander zadel, en kijk of het daarmee wel goed is. en laat je rug eens nakijken (ik had het ook, maar dan met alle gangen, en later bleek dat mijn rug volkomen krom stond door een val ooit)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:01

Veel zonder zadel rijden wil ook wel eens helpen. Lachen
Of inderdaad zitles nemen.

Als je vaker rugpijn hebt, is het misschien ook wel eens verstandig om naar de dokter te gaan, misschien is er wel iets anders aan de hand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:31

Ik zou een bezoekje aan de fysio en/of de osteopaat brengen. Als je blijft rijden met pijn, zet je alles hartstikke vast en daar wordt het alleen maar slechter op. Wie weet is het simpel op te lossen door een wervel recht te zetten oid.

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:34

ik heb dat ook gehad en degene die mij les gaf, zei dat ik dan te gespannen en te veel naar voren zit. krijg je les? misschien moet je het even vragen! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:36

Modimi schreef:
ik heb dat ook gehad en degene die mij les gaf, zei dat ik dan te gespannen en te veel naar voren zit. krijg je les? misschien moet je het even vragen! Haha!

Maar: zat je gespannen en naar voren om je rug te ontlasten of deed je rug zeer omdat je zo zat? Knipoog

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:37

ontspannen Knipoog

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:40

Als het met oefenen, in de loop van de tijd de pijn minder werd zou het logisch zijn. Maar het wordt juist erger, dan zou ik als ik jou was idd even bij de fysio langsgaan..

Daarnaast is de tip die ik gekregen was om goed in het zadel te blijven plakken en mee te gaan de volgende: "Onderrug loslaten, je maakt je onderrug voor je eigen gevoel als het ware bol." Sinds dat mijn instructrice dit gezegd heeft weet ik hoe ik goed kan doorzitten, ik spande mijn onderrug op (en doe ik nog steeds wel eens onbewust als ik heel druk bezig ben). Toen ik voor de eerste keer mijn onderrug goed losliet, heb ik het ook een week flink gevoeld.

Maargoed, per persoon verschillend waarom hij/zij minder goed doorzit. Wat zegt jouw instructeur/trice ervan?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:25

Ligt je zadel wel in balans?
Bij een zadel wat niet in balans is is je bekken dat ook niet.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:22

Ontspannen is zo makkelijk gezegd.

Als je rugpijn hebt spannen je spieren automatisch aan...dan kun je niet ontspannen.
En als je dan gaat doorzitten of galoperen wordt het alleen maar erger. Je wilt wel ontspannen maar je rug wil niet.

Eerst kijken waar die pijn vandaan komt: zadel, je houding etc etc.

Tot die tijd niet doorzitten maar gewoon blijven lichtrijden.