advies nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 10:24

Hallo,
kan iemand mij misschien verder helpen?
Ik heb een heel lief paard gekocht. Ze is gekeurd door de veearts en alles was goed.
Alleen had ze toen erg koude hoeven. Ook met de achterbenen was ze erg stijf. Met rijden was ze erg in de krul getrokken en de vorige eigenaar reed haar met het dunste bit wat er is.
Ook is ze daar alleen maar buiten gereden en ze kent dus echt bijna nix in de bak.

Nu zul je denken wat is het probleem Ach gut .
Als ik nu aan het rijden ben in de bak gooit ze haar tong aan de rechterkant eruit.
Ik rij haar met een heel dik bit, want ze is totaal niet hard in de mond. Wel kan ik haar hierdoor moeilijker terug rijden, maar dat is logisch als je 2 jaar scherp bent gereden. Ook rij ik haar heel er laag, ze loopt een beetje te stofzuigen zoals ik dat altijd zeg. In het begin vond ze dat nix, want dan ging ze er echt vandoor.
En zet ze haar linkerachterbeen korter weg als haar rechter. Ik heb het idee dat ze haar linkerbeen uit haar heup wegzet. Nu ben ik veel met het grondwerk bezig, zoals longeren met cavalettie's en haar omlaag proberen te krijgen. dit doe ik overigens ook met rijden.Ik ben nu 2 weken bezig en het gaat al stukken beter, alleen op links krijg ik geen stelling van haar. terwijl als ik op rechts, linkerstelling vraag dat ze het dan wel doet.
Ook is het net als ik op links rijd, dat ze onder me vandaan wil vluchten, als je haar aanspoort in draf, dan is het maar een paar passen en ik zit al in de galop. Dit oefen ik door veel overgangen te rijden.
kan iemand mij hier advies in geven en ook of ik het wel op de juiste manier doe?
Ik kan dit op dit moment niet aan mij instructrice vragen, aangezien zij erg ziek is en hier in de omgeving weinig goede instructrices zijn.
groetjes maris

Ezter

Re: advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:29

Een heel dik bit is waarschijnlijk niet prettig voor haar. Omdat ze een dun bit is gewend, is ze ook gewend aan veel ruimte in de mond. Nu stop je ineens heel haar mond vol met bit, dat is niet fijn. Het uitsteken van de tong zal een reactie hierop kunnen zijn.
Onthoudt dat een dik bit niet per definitie zachter is. Ieder bit is zo zacht als de hand van de ruiter. Er is niks mis met een dun bit, als je er maar voorzichtig mee omgaat.

Verder denk ik dat je met de stijfheid goed bezig bent. Let er wel op dat je haar niet alleen laag, maar ook rond rijdt. Anders steekt ze de hals wel omlaag maar houdt ze de rug nog steeds vast.
Als laatste, ongelijk wegzetten van de achterbenen kan ook vanuit de rug komen. Longeerwerk en balkjes lopen zijn daar zeker goed voor! Verder veel afwisseling in je rijden, heel vaak van hand veranderen, voltes slangenvoltes, heel veel inbuigen beide kanten op. Let er daarbij goed op dat ze nageeflijk blijft, anders zal ze de rug alleen maar spannen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:09

Hoort niet op Medisch: --> RT-P

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 11:31

jah, nou jah ben net nieuw hier snap het allemaal nog niet zo goed. maar het kan wel iets medisch zijn..... misschien dat iemand daar nog een suggestie over heeft.

paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:44

Wat fijn dat je een paard gekocht hebt! Ik zou haar zeker laten nakijken door bijvoorbeeld een osteopaat. Het klinkt namelijk alsof er wervels in haar rug niet goed zitten. Dit kan komen door slecht rijden van vorige eigenaar (je schreef in de krul getrokken geloof ik). Ook wat je schrijft over de draf, wat al snel galop wordt..kan vluchtgedrag voor pijn zijn. Hou je ons op de hoogte? Hoe oud is het paard trouwens? En als je longeert of rijdt draagt ie dan zn staart wat scheef (even vragen of iemand wil kijken anders)? Succes.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 12:11

Ze is bijna 6 jaar, buiten is ze erg braaf met rijden en reageerd ze ook goed op de hulpen, alleen in de bak wil het niet zo.
wat ik al eerder schreef.
Ze draagt haar staart absoluut niet scheef, wel als ik een hulp geef die ze niet snapt, gaat ze geiiriteerd zwaaien met haar staart.
maar ik denk dat dat ook wel haar karaktertje is hahaha.
Maar het vluchtgedrag, doet ze alleen linksom...... rechtsom vind ze alles best

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:12

wat zegt je instructeur hiervan?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 12:29

mijn instructrice is ziek, vandaar dat ik het ook niet kan vragen.
Anderen zeggen dat ie vast zit op links.
Weer anderen zeggen dat ie iets met zijn rug heeft,
Mijn veearts heb ik laten komen alles is in orde.
Zadelpasser heb ik ook laten komen, zadel ligt goed.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:44

Hey

Misschien een laten kijken naar haar gebit... ze heeft nu een dikkerbit en misschien dat dit bit iriteerd op een wolfstandje of haken? vooral ook omdat je zegt dat het maar aan 1 zijde is zouden tanden wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Greetz

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:28

laat er eens een fysio naar kijken.
Ik heb goede ervaringen met paardfysio hier op bokt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 09:11

Ja ik heb ook al aan de tandarts gedacht, en ook aan een fyshio.
Ik ga eerst de tandarts er eens bij laten komen, want gister liep ze helemaal verkeerd en eergister liep ze redelijk goed.
Gister was ze echt met haar hoofd aan het trekken en kantelen. dus eerst maar eens ff de tandarts

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 06:24

hoi hoi,
even weer wat nieuws over mijn paardje....
We zijn nu een paar weken verder en na verschillende bitten te hebben uit geprobeerd, heb ik dan eindelijk het goede bit gevonden..... joepie!!!! Haha!

Ik was aan het rijden en het ging weer niet goed en ik snapte er nix van. Ik heb inmiddels al 6 bitten geprobeerd...
Nu vond ik dat ze dus echt niet hard was in de mond en toen kwam er een oud mannetje die zelf ook nog reed... Hij had een bit bij zich en deze geprobeerd. Nou je herkent mijn hele paard niet meer...
Het is een rubberstangbitje erg flexibel, met een zeem erom heen.
Ze rijdt er super op en doet werkelijk alles voor mij. Ook is het vluchtgedrag er nu meer uit, ze is nog wel lekker voorwaarts, maar scheurt nu niet meer als een gek door de bak Haha!
Ze schuimt lekker en kanteld haar hoofd ook niet meer. Wel steekt ze nog steeds haar tong uit, maar als ze een goede dag heeft, houdt ze die ook lekker binnen.
als iemand daar nog tips voor heeft?? Ach gut

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 06:48

Laat haar gewoon eens behandelen door een osteo en fysio, ik weet nog wel een goede voor je.
Verder...laat haar ook eens nakijken door de tandarts.

Duik maar eens in mijn berichtengeschiedenis en dan zul je zien wat een tongproblemen ik met mijn paard heb gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 06:57

Kantelen doet mij denken aan haken aan die kant. Toch even door de veearts daar naar laten kijken. Kan heel mogelijk een haak aan de achterste kies zijn en dat wordt vaak overgeslagen door tandartsen omdat die niet mogen verdoven en er dus niet bij kunnen bij een onverdoofd paard.

Veel plezier met je paardje, maar kennelijk heeft ze toch iets in haar mond als ze van dun/scherp naar een rubberzeemleren bitje over moet gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:11

IK zou toch ook de osteopaat en zeker de tandarts laten kijken, want wat Russel ook al zegt , door dit zachtere materiaal is de ergste pijn weg in haar mond en zal ze daardoor minder vluchten, maar op den duur zal ze er toch weer last van gaan krijgen, zwiepende staart betekend ook wel dat je te veel vraagt of ze heeft ergens last van .

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:30

piwie, ik denk dat je een lief paard gekocht heb maar wat nog wel goed gecheckt/ behandeld moet gaan worden door de osteopaat/fysio en zeker ook de tandarts. Succes met haar.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:17

Ik zie in je eerste bericht wel wat dingen die samenhangen en zo een probleem vormen:

Je zegt dat ze linksachter de passen iets korter maakt en dat ze linksom wat moeilijker buigt en het been naast het lichaam probeerd te zetten. Dit zegt mij dat je paard rechtsachter dragend en linksachter stuwend is, terwijl je wilt dat beide benen gaan dragen. Linksom stelling is moeilijker te rijden, ten eerste omdat de meeste ruiters rechtshandig zijn en dus met de rechterteugel fijnere hulpen kunnen geven, ten tweede omdat je paard niet graag op links wilt dragen.
Op de linkerhand zet je iets meer gewicht op je binnenzitbeenknobbel en dus op het linkerachterbeen, dit is zwaar voor het paard, omdat ze liever niet met dat been draagt en daardoor komt de buiging niet zo goed door als op rechts. Dat het rechtsom wel lukt is hiermee ook verklaard: dan zit je gewicht op rechtsbuiten.
Dit alles is met goed lessen en eventueel de hulp van een osteopaat best op te lossen. Mijn eigen paard heeft een zwakker rechterachterbeen en ik moet zeggen dat ik in 2 maanden echt wel vooruitgang zie.
Het tong uitsteken denk ik dat dat aan het dikkere bit heeft gelegen. Een dun bit geeft veel meer ruimte in de mond, en met een dikker bit is die ruimte weg en weet het paard niet waar die tong dan naar toe moet. nakijken door de tandarts is echter altijd nuttig, dus dat zou ik zeker even doen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 08:04

ik heb haar ook al na laten kijken door de tandarts en dit was allemaal goed. Hij heeft het iets bijgevijld, maar voor de rest een puntgaaf gebitje, beter als sommige mensen hahaha

Maar kan iemand mij precies vertellen wat een osteopaat precies doet en kan doen, ik heb hier namelijk helemaal geen ervaring mee en ik heb zelf een veearts die alles op homeopatische basis doet. Zij heeft mijn paard ook helemaal doorgescand en alles was goed. Ook heeft ze de rug bekeken en de stijfheid op links kwam vanuit de lenden.want deze zitten helemaal vast en gaan nu langzaam aan los komen. echt zie elke dag vooruitgang, maar misschien wil ik ook wel te snel en ben ik te enthousiast.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:10

Hoi goed nieuws over je paard. Mijn paard is laatst nagekeken door de osteopaat. Deze kijkt het hele paard na. Ze voelt de wervels en de spieren en bekijkt waardoor het probleem ontstaat. Bij mijn paard moesten er een aantal ruggewervels worden rechtgezet. Dit doen ze meteen en gaat snel. Ook worden de paarden over het algemeen zeer rustig tijdens de behandeling. De behandeling duurt ongeveer een uur. Daarna krijg je advies wat je de komende tijd wel of niet mag doen.
Meestal een week of een aantal dagen rust geven en wat wandelen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:49

Ik hoor iedereen tegenwoordig maar osteopaten en heb daardoor steeds minder vertrouwen erin.

Ook ik ben gegaan naar zo een wonderdokter en ja hoor mijn paard zat zo in de gallemiesen dat hij daar 3 weken moest blijven staan, kassa. Buiten dat ik dat absoluut niet kan betalen, had ik toch wel het idee dat het wel een beetje overdreven was. Elk paard zit altijd wel ergens wat vast.

Ook na je bezoekje kan je verwachten dat over een half jaar of jaar hetzelfde er weer zit. Ook wij hebben plekken in ons lichaam, zeker als we ouder worden en door verkeerde belasting, maar ook aangeboren, waar we wat vast zitten. Soms hebben we daar niet eens last van.

Werd mij ook even verteld dat ik hem niet meer mocht rijden en wellicht dan maar na de zomer terug moest komen en als ik hem niet liet behandelen hij binnen een half jaar tot uiterlijk een jaar niet meer bereden kan worden. Sigaar Hij loopt nu beter dan hij ooit heeft gedaan, ga bijna elke dag de bossen in. Heb mijn bitje veranderd waardoor hij niet meer zo vekrampt op het bit loopt en nu eindelijk leert lopen op eigen benen.

TS laat eerst een goede DA die ook verstand heeft van kiezen, althans verstand ze zien het meteen, dus een eerlijk advies krijg je altijd van een DA en als die DA geen tanden vijlt, weet hij vast wel een goede tandarts. Juist die achterste kiezen zijn belangrijk dat een DA dat bekijkt. Als de achterste kiezen gedaan moeten worden, dan moet dat met verdoving van je paard en een tandarts mag niet verdoven en dan maar hopen dat je een eerlijke hebt die aangeeft dat de DA ook moet komen voor verdoving als je rechtstreeks een tandarts laat komen en niet de DA eerst laat kijken. Je hebt dan dubbele kosten, laat je de DA het doen, dan scheelt je dat in geld. Mijn DA doet het vijlen, tandartsen komen niet meer bij mij, die hebben allemaal die achterste kiezen laten zitten, omdat ze nu eenmaal niet kunnen verdoven, zonder verdoving kunnen ze er niet bij omdat het paard dat niet toestaat, ze moeten nl diep in de mond met hun arm.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 10:54

russel schreef:
Ik hoor iedereen tegenwoordig maar osteopaten en heb daardoor steeds minder vertrouwen erin.

Ook ik ben gegaan naar zo een wonderdokter en ja hoor mijn paard zat zo in de gallemiesen dat hij daar 3 weken moest blijven staan, kassa. Buiten dat ik dat absoluut niet kan betalen, had ik toch wel het idee dat het wel een beetje overdreven was. Elk paard zit altijd wel ergens wat vast.

Ook na je bezoekje kan je verwachten dat over een half jaar of jaar hetzelfde er weer zit. Ook wij hebben plekken in ons lichaam, zeker als we ouder worden en door verkeerde belasting, maar ook aangeboren, waar we wat vast zitten. Soms hebben we daar niet eens last van.

Werd mij ook even verteld dat ik hem niet meer mocht rijden en wellicht dan maar na de zomer terug moest komen en als ik hem niet liet behandelen hij binnen een half jaar tot uiterlijk een jaar niet meer bereden kan worden. Sigaar Hij loopt nu beter dan hij ooit heeft gedaan, ga bijna elke dag de bossen in. Heb mijn bitje veranderd waardoor hij niet meer zo vekrampt op het bit loopt en nu eindelijk leert lopen op eigen benen.

TS laat eerst een goede DA die ook verstand heeft van kiezen, althans verstand ze zien het meteen, dus een eerlijk advies krijg je altijd van een DA en als die DA geen tanden vijlt, weet hij vast wel een goede tandarts. Juist die achterste kiezen zijn belangrijk dat een DA dat bekijkt. Als de achterste kiezen gedaan moeten worden, dan moet dat met verdoving van je paard en een tandarts mag niet verdoven en dan maar hopen dat je een eerlijke hebt die aangeeft dat de DA ook moet komen voor verdoving als je rechtstreeks een tandarts laat komen en niet de DA eerst laat kijken. Je hebt dan dubbele kosten, laat je de DA het doen, dan scheelt je dat in geld. Mijn DA doet het vijlen, tandartsen komen niet meer bij mij, die hebben allemaal die achterste kiezen laten zitten, omdat ze nu eenmaal niet kunnen verdoven, zonder verdoving kunnen ze er niet bij omdat het paard dat niet toestaat, ze moeten nl diep in de mond met hun arm.

He maar ben je nu wel of niet naar zo'n osteopaat geweest met je paard. Want mijn DA zegt dat dat niet nodig is en ja mijn tandarts heeft wel de achterste kiezen gevijld zonder verdoving, deze werkt puur op een basis van vertrouwen en heeft ook altijd mijn vorige paard gedaan en dat was echt niet de makkelijkste, maar hij kreeg het toch altijd voor elkaar. Ook heeft ie bij mijn vorige paard de wolfskiezen zonder verdoving getrokken, terwijl ik dacht, dat ie dat nooit voor elkaar kreeg. als je het nr wil van een goede tandarts, wil ik je het wel ff geven. Ook mijn DA heeft alles nagecheckt en ja..... de achterste kiezen waren wel gevijld.Ik denk dat het ligt aan welke tandarts je neemt, ik heb ook weleens een Boos! tandarts gehad en die had het gebit echt kapot gemaakt van een paard van mijn vriendin en zulke moet je niet hebben.......

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:10

Citaat:
Je hebt dan dubbele kosten, laat je de DA het doen, dan scheelt je dat in geld. Mijn DA doet het vijlen, tandartsen komen niet meer bij mij, die hebben allemaal die achterste kiezen laten zitten, omdat ze nu eenmaal niet kunnen verdoven, zonder verdoving kunnen ze er niet bij omdat het paard dat niet toestaat, ze moeten nl diep in de mond met hun arm.

Ik heb bij mijn paard een tandarts gehad die wél mocht verdoven. Voor het verdoven en vijlen tegelijk was ik 'wel' 45 euro kwijt. Poeh poeh, veel geld hoor, om van alle tong-, kauw- etc.-problemen af te zijn.
Ok, dan tref je een TA die niet mag verdoven. Boeiuh...bel je toch ook de DA voor een roesje voor je paard? Maar om nou een Tandarts aan de slag te laten gaan in je paard zijn mond zonder verdoving vind ik wel een beetje erg cru hoor. Ikzelf wil bij de tandarts ook platgespoten worden als er geboord of getrokken moet worden (bij trekken al helemaal) en denk je dat een paard geen gevoel heeft dan ofzo als er (zonder verdoving) getrokken gaat worden?
Ik vind het wel een beetje wreed hoor eerlijk gezegd om een tandarts zomaar zijn gang te laten gaan zonder dat het paard verdoofd is (en dat terwijl ik normaal gesproken niet zo n miep/pieperd ben in dit soort dingen)...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:53

Randy01 schreef:
Citaat:
Je hebt dan dubbele kosten, laat je de DA het doen, dan scheelt je dat in geld. Mijn DA doet het vijlen, tandartsen komen niet meer bij mij, die hebben allemaal die achterste kiezen laten zitten, omdat ze nu eenmaal niet kunnen verdoven, zonder verdoving kunnen ze er niet bij omdat het paard dat niet toestaat, ze moeten nl diep in de mond met hun arm.

Ik heb bij mijn paard een tandarts gehad die wél mocht verdoven. Voor het verdoven en vijlen tegelijk was ik 'wel' 45 euro kwijt. Poeh poeh, veel geld hoor, om van alle tong-, kauw- etc.-problemen af te zijn.
Ok, dan tref je een TA die niet mag verdoven. Boeiuh...bel je toch ook de DA voor een roesje voor je paard? Maar om nou een Tandarts aan de slag te laten gaan in je paard zijn mond zonder verdoving vind ik wel een beetje erg cru hoor. Ikzelf wil bij de tandarts ook platgespoten worden als er geboord of getrokken moet worden (bij trekken al helemaal) en denk je dat een paard geen gevoel heeft dan ofzo als er (zonder verdoving) getrokken gaat worden?
Ik vind het wel een beetje wreed hoor eerlijk gezegd om een tandarts zomaar zijn gang te laten gaan zonder dat het paard verdoofd is (en dat terwijl ik normaal gesproken niet zo n miep/pieperd ben in dit soort dingen)...

Ik ben het met je eens dat over de tandarts dat jezelf platgespoten wil worden, dat wil ik ook altijd, maar ik had die paardentandarts al een paar x gebeld of ik dat moest doen, omdat ik wist van die wolfskiesjes. Deze tandarts wilde absoluut geen verdoving in het paard, zodat ie wist hoe hij het paard goed kon behandelen. En echt waar, het paard heeft er absoluut geen last van gehad en bleef netjes staan ook tijdens het trekken, terwijl ik mijn paard heel anders kende, en dan bedoel ik ook echt heel anders.....
De TA zei als het echt nodig was dat ie dan zelf ook een verdoving mocht geven, maar dan alleen als het echt nodig was. Bij mijn vorige paard was het dus niet nodig en heeft hij dus zonder problemen kunnen doen en daarna goed doorspoelen met teetrisch (ofzo iets) 2 weken lang en mijn paard heeft gewoon kunnen eten, maar mocht toen niet het bit in. Ikzelf ben als de dood voor de TA en daarom had ik hem zo vaak gebeld voor die verdoving. Maar mijn paard was naar het vijlen en trekken helemaal blij en maakte een paar flinke bokkensprongen in het land en kwam gelijk naar mij weer toe. Ik was toen supertrots op haar en ik heb haar toen ook flink verwend en sávonds op stal, at ze gewoon haar hele bak weer leeg. Ik ben weg van die TA, want hij heeft het wel op de juiste manier gedaan. En dat is.......... MET RUST EN HET PAARD VERTROUWEN GEVEN!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:52

Randy het heeft er niets mee te maken of je paard verdoofd moet worden om zijn tanden te laten vijlen, het doet nl niet pijn, maar sommige paarden laten niet makkelijk in hun mond werken en de achterste kiezen zitten een end weg. Als het paard niet verdoofd is dan reageert het gewoon op alles en als ze hun hoofd omhoog gooien of opzij of wat dan ook en je zit met je arm in zijn mond, want dan kom je wel tot de elleboog, dan breekt je arm. Vandaar dat verdoven/suf maken.

Een tandarts mag alleen verdoven als ze ook arts zijn, dus hoe dat zit met jouw tandarts.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 06:23

Citaat:
Randy het heeft er niets mee te maken of je paard verdoofd moet worden om zijn tanden te laten vijlen

Ik bedoel dan ook niet het vijlen an sich maar het trekken van (wolfs)tanden/kiezen.