paard aan de teugel;; galop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xiloveyoux

paard aan de teugel;; galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:27

hoe krijg je een paard aan de teugel??
ik weet dat je kneepjes moet geven ofzo,, maar daarvan gaat mijn paard niet aan de teugel lope. moet je ook iets met je benen doen?? of andere dingen doen?? mijn instructrice zei dat je dan moet zagen,, maar een vriendin zaagt ook maar dan gaan de mondhoeken van het paard egt helemaal naar links en rechts.. dat doet tog super veel pijn??! mja hebben jullie nog tips om het paard aan de teugel te krijgen?? hij is al heel erg eigenwijs want als hij zn zin niet krijgt dan gaat hij soms bokken enzo.. en hij wil heel vaak ook afwenden. dat is vaak op de linkerhand. en als ik hem dan naar de hoefslag stuur, dan gaat hij galopperen., is er een manier om dat af te leren??

Anoniem

Re: paard aan de teugel;; galop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:28

Als ik hoor wat jouw instructrice zegt, dan kan ik je maar 1 advies geven: heeeeeeeeeeeeel snel een betere zoeken.
Aan de teugel is een resultaat. GEEN doel.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:30

idd zoals sonja zegt zoek snel een andere instructrice want je moet absoluut niet zagen!
over dat weggalopperen van 'm: wees streng, maar rechtvaardig

suus_toes

ZAGEN ?? bij mij op les word altijd gezegt ; NIET ZAGEN .. maar VRAGEN

om je paard aan de teugel te krijgen moet je doen als of je sponsjes in je hande hebt .. en die je aan het uitknijpen bent! je paard moet zich zelf ook willen nageven ! en je moet hem niet dwingen door te zagen !

veel suc6

x_Charlie

Sonja schreef:
Als ik hoor wat jouw instructrice zegt, dan kan ik je maar 1 advies geven: heeeeeeeeeeeeel snel een betere zoeken.

Ben ik helemaal met je eens!

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:31

Ja een hele goede tip heb ik voor je, zoek een andere instructrice. Als je die eenmaal hebt, zal ht een stuk beter gaan.

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:36

Echt, zoek een andere instructeur. Door alleen te zagen trek je alleen aan de rem, dat is zeker niet prettig voor het paard.
Hij zal hierdoor ook nooit netjes onder je gaan lopen, of aan de teugel komen. Zorg dat je goede begeleiding krijgt, en ga veel figuren rijden zodat hij lekker los in z'n spieren wordt. Wegvluchten (galoperen) op 1 kant kan een teken zijn dat je paard z'n spieren erg vast heeft zitten.
Veel trainen, en consequent blijven.

xiloveyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:36

ja ik dacht ook al dat zagen verkeerd was,, maar als ze de volgende keer weer zegt dat ik moet gaan zagen dan kan ik idd een betere instructrice zoeken ja.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:07

Ik vind dat aan de teugel lopen een volledige manier van lopen is en niet alleen zijn hoofd. Door je paard voldoende te activeren van achteren en te zorgen dat het achterbeen meer ondertreedt ( verder onder het lichaam ) gaat je paard zich meer dragen. Als het paard zich meer draagt, kun je met het volgende beginnen en dat is aan de teugel werken. Dan hoef je vaak niet eens te knijpen of kneden of zagen of wat voor woorden er voor staan. als je dan iets meer vraagt of druk geeft en je houdt goed je been bij gaan de meeste paarden vanzelf. Sommige moet je dan ook door vragen, maar bijna alle paarden krijg je dan heerlijk in de hand gereden.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:09

p.s. wat de mensen hierboven schrijven klopt natuurlijk ook, elk paard is anders en vooral ook elke ruiter is anders dus zoek vooral iemand die er echt verstand van heeft en die je kan helpen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:10

Als ik jou was, ging ik op zoek naar een instructrice/instructeur die lesgeeft uit liefde voor de paarden.
En niet ééntje die het oplost met zagen etc.
Nouja, oplost, natuurlijk los je daar niks mee op.

Ik zou meteen iets anders zoeken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:26

Een paard aan de teugel rijden kan je niet zo eventjes leren uit een boek of tips die iemand je hier geeft. Maar het valt te proberen natuurlijk. Goede instructie is het allerbelangrijkst als je goed wil leren rijden. En dat heb jij absoluut niet. Vind het erg raar dat je instructrice zegt dat je moet gaan zagen. Goed van je dat je haar advies niet aan nam Lachen

Aan de teugel rijden begint met het lichaam van de pony niet met een kronkel in zijn hals trekken. Hij moet om goed na te kunnen geven zijn hele lichaam gebruiken vooral de achterbenen zijn erg belangrijk! Door overgangen en wendingen te rijden zet je de achterhand al redelijk goed aan het werk. Je moet er eerst voor zorgen dat je pony/paard met krachtige passen voorwaarts beweegt. Het goed voorwaarts rijden is erg belangrijk. Want pas als je je pony goed voorwaarts hebt kan je de beweging die hij vanuit de achterhand maakt opvangen in je hand. Je moet je pony aan de teugel 'vragen'. Dat doe je door goed voorwaarts te blijven rijden (je benen zijn dus erg belangrijk) Je houd je handen gewoon op de plaats. Je buitenteugel moet je ook strak houden dus geen boogjes. Maar ook niet trekken natuurlijk. Dan kan je met je binnenteugel kleine ophoudingen maken. (Wel been blijven geven natuurlijk). Je moet absoluut niet aan je teugels gaan trekken of zagen. Als je merkt dat je pony nageeft moet je je hand ontspannen. Zorg er voor dat je een soort verend contact houd met de mond van je pony. Zodra hij weer met zn hoofd de lucht in wil begin je weer met die korte ophoudingen.

Het is erg belangrijk dat je je pony voorwaarts blijft rijden hij moet zijn achterbenen dus goed onder het lichaam plaatsen.
Ook moet je absoluut niet gaan zagen, maar dat wist je zelf gelukkig al Lachen
Zorg dat je je handen rustig op de plaats houd en rijd met elastische/verende polsen/hand.
Het aan de teugel rijden is een soort beloning. Het betekend dat je pony zijn hele lichaam goed gebruikt en goed loopt. het gaat dus niet om het knikje in de hals maar om de weg daar naar toe.

Ik hoop dat je het een beetje snapt zo..
Heel veel succes ermee! Lachen
En als ik jou was zou ik echt bij iemand anders lessen gaan volgen. Wie weet wat ze jou nog meer verkeerd aanleert.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:35

@jaime1 Bijna helemaal mee eens..
Alleen de binnenteugel, in principe moet je doe los kunnen laten, dus gewoon handen op de plaats en druk geven en daar met je been naar toe rijden:
je stopt er energie in door te drijven en die vang je van voren met een stillen hand op.
Met rijden dus je paard goed loswerken, veel wendingen, voltes en slangevoltes maken, en daarbij ook veel overgangen en tempowisselingen.. en dan op je zit terug rijden niet op je hand, die hou je stil voor je. Op het moment dat je voelt dat je paard nageeft, dus ontspant van voor, dan sta jij zelf ook toe, dus vingers iets openen en ontspannen in de hand, gaat het hoofd weer omhoog rij je weer met je been, dus naar voren naar je hand toe.
De moter van een paard zit achterin, dus van achter naar voren rijden, jouw instructie laat je van voor naar achter rijden, dan krijg je alleen een valse knik en geen ontspannen paard met goed gebruik van rug en achterhand!
Ik zou dus wel als eerste een andere instructie zoeken die je hier op de juiste wijze mee verder kan helpen

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:38

Goede aanvulling Nimmy! Maar bij sommige paarden werkt het beter als je voorzichtig kneepjes/ophoudingen geeft. Ik gaf ook wel aan dat zodra het paard na gaat geven ze moet ontspannen Tong uitsteken Nouja met jouw aanvulling erbij moet ze het vast snappen denk ik toch Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:42

Belangrijk is ook geduld geduld.... bij mijn paard (jaren niet intensief gereden) duurde het ook een jaar voordat ze enigszind begon na te geven. Niet te snel opgeven dus! Nagelbijten / Gniffelen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:00

suus_toes schreef:
ZAGEN ?? bij mij op les word altijd gezegt ; NIET ZAGEN .. maar VRAGEN

om je paard aan de teugel te krijgen moet je doen als of je sponsjes in je hande hebt .. en die je aan het uitknijpen bent! je paard moet zich zelf ook willen nageven ! en je moet hem niet dwingen door te zagen !

veel suc6

Bij mij in de les wordt gezegd: NIET VRAGEN.. maar VERDIENEN

om je paard aan de teugel te rijden moet je hem helemaal correct rijden, dus rechtgericht, los door het lijf, goed voorwaarts, ondertredende achterhand en niet te veel met je hand rommelen.

Enige manier om een paard aan de teugel te laten lopen is correct rijden. Niet meer en niet minder.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:54

x_Charlie schreef:
Sonja schreef:

Ben ik helemaal met je eens!

Ikook!!
Het ziet er zowiezo op zn zachtst gezegd apart uit als mensen hun paard alleen maar aan de teugel aan de teugel en nog eens aan de teugel willen rijden, eerst zorgen dat je zelf goed bezig bent, dan komt je pony vanzelf! ( hoor ik altijd Clown )

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:57

je heb zeker wat meerdere hier al zeggen een slechte instructrice. Het is niet de bedoeling dat je gaat zagen. Ik weet ook niet waar ze dit vandaan heeft Bloos!

xiloveyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:30

oke ik snap nu wel een beetje hoe je hem aan de teugel krijgt, en ik zal het proberen Haha! Haha! en hoe voorkom ik dat hij weer gaat afwenden en dan galopperen?? ook als ik ga losrijden en dan van stap naar draf wil overgaan. Dan gaat hij ALTIJD in de galop. Hoe komt dat, en hoe kan ik ervoor zorgen dat hij dat niet meer doet??

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:13

galop is puur een soort van eronderuitkomen want weglopen is voor dit paard dan makkelijker als aan de teugel gaan. Blijf vooral streng en neem je paard elke keer weer terug. De mijne deed het ook altijd maar uiteindelijk gaat het vanzelf beter. en komt die trucendoos steeds minder uit de kast.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:27

Het kan idd komen doordat die er onderuit wil komen, dan moet je heel consequent zijn.
Het kan ook het gevolg zijn van pijn die hij wil ontlopen, als hij bijv vast zit in de rug en jij vraagt m die spieren aan t spannen doet het pijn en zal hij een vluchtreactie geven.
Als ik jouw was zou ik eens les nemen bij een goede instructie, waarbij goed naar t paard gekeken wordt waarom hij vlucht. (dus doet hij dat elke keer dat je vraagt om bepaalde spieren te gebruiken, of gewoon de hele tijd) Ook kan het verstandig zijn om eens een da of fysio naar zn rug te laten kijken.

Alleen als pijn/ andere medische oorzaak uitgesloten is moet je m doorpakken als die dat doet. maar zoek eerst de oorzaak op en neem die weg. Wat je ook kan proberen is om hem eerst los te werken aan de longe (met touwtjes) en daarna te gaan rijden, kijken of die dan al meer wil gaan ontspannen.. je hebt nog een lange weg te gaan met je paard, maar met goede begeleiding moet dat lukken

xiloveyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 15:33

hij doet het niet de hele tijd, maar wel elke keer als ik met het losrijden van stap naar draf wil overgaan. en hij wil ook vaak de hoeken niet rijden en hij gaat soms afwenden, en als ik hem dan weer naar de hoefslag stuur, dan gaat hij ook galopperen. Maar dat is nu al een stuk minder. Het gaat vooral om het galopperen als ik wil gaan draven.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:34

misschien is hij neit gewend om zo veel been druk te krijgen als jij hem geeft dat zou ook nog kunnen.
als je iets minder strang bent met je benen kan dat weg galloperen zo zijn opgelost

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:48

het aan de teugel lopen is geen resultaat van wat je met je handen doet (dan doe je het iig niet goed) Het is een resultaat van ten eerste ontspanning in de hals. Goed voorwaarts zijn op het been en dan met je handen en je benen iets opsluiten waardoor je paard wil gaan zakken.

Mijn advies: Snel een andere instructeur zoeken!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:16