pony dol op hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie_mij

pony dol op hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:50

hoihoi Haha!
mijn pony wordt meestal erg wild als we gaan springen,
ik spring met martingaal en meestal niet zo hoog omdat het anders te gevaarlijk wordt,
soms sjeest ie heel snel door de bak.ik probeer um dan wel in te houden en meestal gaat het wel goed maar weten jullie nog iets om het wat langzamer te laten gaan? Pling ik krijg wel springles enzo in ieder geval achter doorzitten en kleine kleepjes geven helpt wel Cool maar niet zo goed
missgien beetje vaag berigtj maja Cool
alvast bedankt!

Valentinow

Re: pony dol op hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:52

Misschien is een beetje grondwerk wel een ged idee. JE laat je lesgever balkjes/ hele lage sprongetjes op de juiste afstand leggen. Zo moet je pony geconcentreed blijven en heeft ie dus geen tijd om te gaan lopen. Ik weet niet of je veel dressuur rijdt maar ik zou goe dressuur rijden. Overgangen enz. En dressuurmatig springen. Een moeilijk gebroken lijntje heel laag en echt tussen de sprongen goed wachten=stil zachterover zitten. Maar wel je been erbij houden want anders gaat hij/eij misschien weigeren!
Heel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:30

Werken aan de gehoorzaamheid want het slaat helemaal nergens op wat 'ie doet. Dressuurmatig rijden, laten wachten op jouw hulpen. Als je springt grondbalken voor en achter je sprong gebruiken zodat 'ie niet dom kan gaan lopen stieren. Ook in-uitjes zijn een goede leerschool voor dergelijke paarden.
Vooral niet de hoogte ingaan, eerst de gehoorzaamheid op orde maken.

sophie_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:09

ik heb maar een keer in de twee weken springles en voor de rest rijd ik vooral dressuur lessen.met dressuur is mijn pony ook erg druk..maar reageert dan wel beter op de hulpen ik rijd ook al elke dag dressuur en een keer in de week spring ik thuis een keertje en verder maak ik oof nog veel buitenritten dus beweging genoeg !

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:21

Mijn paard had dit probleem in het begin ook, hij werd heel heet als ik ging springen. Ik dacht eerst ook dat het was omdat hij dit heel leuk vond, is ook zo maar ook een deel omdat hij het niet goed snapt. Door te gaan racen vliegt hij erover, soort van vluchtgedrag.
Begin met laag springen, veel balkjes lopen en dan een sprongetje.
Ook kun je op je sprong (bijvoorbeeld een stijltje) 2 balken vanaf de grond in een v vorm leggen, met de punt op de balken. Dus eigenlijk maar je een soort 'richtingaangever'' voor je paard naar het midden van de hindernis. Zo ziet hij beter waar hij moet springen. Dit heeft in ieder geval bij mij goed geholpen. Mijn paard snapt het springen nu beter en gaat er rustiger overheen en is ook erna rustiger. Het heeft ook bij een pony van mijn vriendin goed geholpen.

voorbeeld (let niet op val dr houding, op andere fotos was die geweldig!)
Afbeelding

groetjes Michelle

sophie_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:22

goeie tip !;)

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:24

graag gedaan, bij mij was het echt een kwestie van niet snappen ipv ongehoorzaamheid...
Succes iig en laat weten of het beter gaat!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 05:01

Er is al heel veel hierboven gezegt.. rij hem ook echt goed terug op je zit..
Ik had dat ook met de pony die ik rij, voor iemand anders, die wil echt heel graag naar de hindernis en gaat dan knoepers hard.. Ik stapte dan eerst naar en een paar meter, wel lage hindernis, voor de hindernis draafde ik aan.

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:52

Heel veel balkjes en lijntjes rijden. Dan moet hij wel anders knalt hij er dwars door heen. Gewoon balk hindernis balk hindernis balk hindernis balk hindernis. En dan om te beginnen de hindernissen niet hoger als 50 cm. Als het goed gaat steeds een beetje hoger. Je paard gaat dat heel erg uit kracht 'op'springen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:35

Ik volg dit even ik ken dit probleem. Van mijn instructrice moet ik ook zorgen dat ze verzameld blijft lopen want zodra zij het contact over neemt (ookal gaat het soms per ongeluk) raakt ze eigenlijk een beetje in paniek en gaat ze haar eigen weg. Ook gaf ze me de tip om op een volte te rijden en dan 1 kruisje er bij zetten, de hele tijd in galop over het kruisje net zolang tot ze jou tempo aanneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:36

Sonja schreef:
Werken aan de gehoorzaamheid want het slaat helemaal nergens op wat 'ie doet.

Niet? Hoe is jou paard als ie enthousiast is? Vind het een vrij logische reacte Ja !

1 sprong in de bak zetten, erop afrijden maar daarvoor een volte draaien. Dat nét zo lang doen totdat hij rustig is (werkt bij mij het fijnste in de galop) en dan hem eroverheen sturen. Daarna netjes rechtuit rijden en vervolgens weer op de sprong afrijden maar met een volte afdraaien. Hierdoor richt je de aandacht wat meer op jou Lachen

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:40

Tussen de hindernissen gaan dressuren! Zorgen dat je m dan rustig en nageeflijk krijgt, dat zijn aandacht bij jou ligt, en niet bij de hindernissen. Als ie rustig is (en niet 5 min, maar een tijd) Dan mag ie een sprongetje maken. Gaat ie weer druk doen, hindernissen negeren, en op de dresuurmodus over!

Succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:59

Neem je tijd, niet achter elkaar op die hindernis aanrijden maar elke keer weer even terug naar rustig. Desnoods tussendoor even wat voltes rijden voordat je weer opnieuw op de hindernis aanrijdt. Een paard dat onder je vandaan loopt opnieuw op een hindernis toerijden om te springen heeft geen zin namelijk, daaar train je niets mee.

girl_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 06:41

ik zal het ook proberen ik heb namelijk ook z'n verzorgpony !

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:04

ik had dat eerst ook altijd bij mn vorige vzpony,als je zelf rustig blijft gaat het meestal wel goed.tenminste bij mij werkte dat wel Knipoog anders kan je misschien nog wat meer dressuur gaan rijden?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:01

Ik ken dit probleem wel. Mijn vorige verzorgpony had het ook. Het is heel belangrijk dat je je pony eerst dressuurmatig onder controle hebt. Dus zorg dat je pony lekker los is en ontspannen loopt. Als je één of meerdere lage hindernisjes en eventueel balkjes in de bak hebt liggen ga je daar eerst lekker omheen dressuren. Dan neem je een keer de balkjes mee en dressuur je weer verder. Je blijft dus gewoon dressuren maar af en toe neem je een sprongetje of een balkje mee. Wordt je pony weer druk dan dressuur je weer net zolang tot ze ontspannen is. Lachen Veel succes. Ik weet dat het lastig is Ja . En nog één heel belangrijke tip: Blijf zelf ook ontspannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:27

Als hij wild word voor de hindernis dan maak je vlák voor de hindernis een kleine volte en maak je een kleine aanloop naar de hindernis.
Dat moet je net zo lang proberen totdat ze een beetje beheersd over de hindernis gaat.

Snap je het een beetje? Anders stuur maar een PB Lachen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:05

ga voltes rijden voor de hindernis.. pas als jij denkt dat ie rustig is laat je hem er rustig over heen gaan Lachen
wordt ie de volgende keer weer heet.
herhaal je de voltes weer.

succes Lachen