Rengalop en steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaah

Rengalop en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 19:24

Mijn KWPN paard van bijna 4 jaar (17 mei) is sinds februari ingereden maar nu hij een tijdje onder het zadel is krijgt hij vervelende streken. Hij staat altijd met een paard in de paddock en dat is zijn ' beschermingspaard' noemt de vrouw die mij les geeft hem. Hij volgt hem overal en ze zijn niet uit elkaar te slaan. Laatst reden we een keer beiden in de bak met onze paarden.. leuk dacht ik.
Hij denderde er alleen maar achteraan en als ik hem wegstuur rent hij in rengalop gelijk weer terug.. als ik hem dan weer wegstuur of stil wil zetten begint hij te bokken en te steigeren. Dit doet hij alleen bij dit paard, wat kan ik hier het beste aan doen?

Probleem nummer 2 is dat hij sinds een paar dagen onophoudelijk door de bak scheurt en dus niet te stoppen is behalve als je hem in een hoek klem zet. Maar als je dan weer opnieuw begint gaat hij er weer evenhard vandoor en begint ook met bokken en steigeren.. iemand hier ervaring mee? Het ging hiervoor echt super we reden ook lekker veel en hij vond het leuk, nu nog steeds maar denk iets te leuk. Ik denk dat hij nu wat meer spieren krijgt, lekkerder in zijn vel zit en wat mondiger wordt.. maar hoe hij zich gedraagd is gewoon gevaarlijk! Mijn bijrijdster ging namelijk met hem de hei op en daar is hij zo de weg op gescheurd en gaan steigeren tussen alle auto's..

Ik wil wel even zeggen dat ik soms een beetje bang ben aangelegd en niet altijd streng genoeg ben.. maar ik werk er heel hard aan hem strenger aan te pakken! Hoop dat iemand ervaring heeft hiermee en me kan helpen.

myxlea

Re: Rengalop en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 05:09

Voor probleem nummer 1 moet je ze gewoon niet altijd met elkaar in de paddock zetten. Zet hem *als dat kan* ook een keer met een ander paard. Als jullie samen rijden gewoon dat gedrag negeren, zorgen dat ie stopt en weer verder rijden.

Voor de 2e heb ik ook gehad, met de pony die ik voor iemand anders rij, Die ging telkens rennen door de bak. Ik heb haar telkens als dat ze weer sneller ging stilgezet tegen de bakrand aan. En hééel veel op mijn zit gereden. Maar gewoon elke keer weer stil zetten tegen de bak, het lijkt heel lang te duren maar daarna hielp het bij mij wel. Succes

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 09:44

Dankje! Ik hoor inderdaad vaker dat ik op mijn zit moet rijden maar op dat moment ga ik juist heel erg naar voren hangen, waardoor ik veel lichter op hem zit.. daar moet ik dus echt proberen aan te werken!

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:02

Klopt, ga vooral niet voorover hangen, dat doen jockeys immers ok niet voor niets. Verder,als je zeker weet dat hij lichamelijk in orde is, ( hij heeft immers de leeftijd om tanden te wisselen en dat kan soms pijnlijk zijn, denk ook aan doppen of scherpe haken ) dan zit hij waarschijnlijk in een periode van "Oh gets, daar heb je ze weer met dat zadel". Het nieuwe is er af, hij weet wat er van hem verlangt wordt en dat is niet leuk. Van werken wordt je moe, en als je onder het werk uit kunt komen, waarom dan niet proberen.. Blijf ten alle tijden consequent, laat niet vandaag wat toe, wat morgen niet kan, dat snapt hij niet en daar gaat hij vervelend op worden. En hou vol. hoe moeilijk dat dit ook is, jonge paarden kunnen vreselijk ;lastig zijn in hun overmoed, maar geef niet op! Stop pas wanneer een oefening naar jou zin gegaan is, zelfs als is het een rondje rustig stappen! Niet stoppen om van zijn gedrag af te zijn als je je onzeker voelt. Hij weet donders goed wanneer hij iets fout doet, en als je dan stopt is het voor hem alleen maar een motivatie om de volgende keer nog wilder te gaan doen.Dan mag hij immers stoppen! Dus; volhouden, niet boos worden, dat helpt toch niet, consequent volhouden! Misschien is het wel even verstandiger om niet meer ergens te gaan rijden waar veel autos zijn voorlopig, maar ontzeg hem de leuke uitjes niet. Van alleen maar rondjes in een rijbak wordt elk paard vervelend en afgestompt. Hou het leuk, maar blijf wel baas!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:07

Ik zou eerst en vooral eerst zorgen dat jij met hem overweg kan, dan pas je bijrijdster er op laten.

Laat dat paard weg, je paard moet leren zelfstandig lopen, stijgeren kun je negeren, of bestraffen (bv tik (geen slag dus!) op achterste) Gaat thij er vandoor? Probeer op je zit te rijden, neem voltes, of geef stelling.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:40

Dankje spretje hier heb ik veel aan!

@ Soet: ik heb mijn bijrijdster er ook niet gelijk opgelaten maar pas nadat ik zelf een tijd bezig was, maar toen zij erop ging ging het met mij en haar goed, dus dat had ik ook niet kunnen voorzien! Maar vandaag heb ik weer les, mijn instructrice vind het verstandig eerst weer een tijdje (kwartier) aan de longeerlijn met mij erop en daarna los. Dit ging vorige keer ook wel goed! Maar dit doen we zeg maar in de longeer/rijbak die is wat kleiner dan onze normaal bak en daar is hij wat geconcentreerder heb ik het idee!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:19

Als dat steigeren echt heel gevaarlijk wordt heb ik wel een ideetje. Een paard dat ik bijrijd had er ook een tijdje last van. Nu doet hij het niet meer, maar het is een idee om een keer een ei op zijn hoofd (als hij steigerd) stuk te slaan. Dan denken paarden dat ze bloeden. Ze doen het dan meestal nooit meer. Het paard wat ik berijd heeft van zijn eigenaar zo'n enorme mep met de andere kant van de zweep op zijn hoofd gehad dat hij er ook mee is gestopt.

Voor de rest van de problemen. Probeer het met rust op te lossen.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 13:20

Maar moet ik dan met een ei in me zak gaan rijden ofzo? En straks slaat hij juist door het lint omdat ik iets op zijn hoofd kapot sla, vind ik wel erg bruut haha. Maar ga kijken hoe het vandaag gaat, de laatste tijd is het voornamelijk het wegrennen!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:23

Carry schreef:
Het paard wat ik berijd heeft van zijn eigenaar zo'n enorme mep met de andere kant van de zweep op zijn hoofd gehad dat hij er ook mee is gestopt.

Dit zou ik echt niet aanraden, kan heel gevaarlijk zijn voor het paard.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 13:24

Jaa inderdaad, die andere kant is toch meestal van hard plastic ofzo? Straks beschadig je hem.. ik vind het al moeilijk soms een harde tik met de normale kant van de zweep te geven laat staan met die kant op zijn hoofd..

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:30

hahahaha daar heb ik nog NOOIT van gehoord van dat ei Tong uitsteken!
wel een hip idee eigenlijk Knipoog
ik denk voor het rondrennen dat je hem idd consequent tegen de bakrand aan moet laten lopen, rentie weer weg, hup weer tegen de bakrand aan..
en die achterkant van die zweep laat maar achter wegen lijkt me
bij een kennis van me hadden ze ook een paard wat steigerde, hebben ze dr een pop op vastgemaakt, paard begon te steigeren en toen hebben ze m omgetrokken, heeft t daarna ook nooit meer gedaan, maar of het nou zo'n vriendelijke oplossing is..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:34

ik denk dat je wat strenger op moet treden even Lachen hij is je fijn aan het uitproberen.......

zorg ervoor dat je de komende tijd niet alleen rijd, en het liefst iemand om je heen hebt die je door die moeilijke momenten heen helpt Lachen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:46

Als een paard het uit spelletje doet geef ik hem wel zo een mep. Hij dacht dat hij toen ook tegen het plafond aankwam. Hij was even helemaal de weg kwijt (paar minuten) maar had absoluut geen hersenschudding of iets. Ze komen ook wel eens met hun hoofd tegen de boxrand aan bijvoorbeeld. Dit paard deed het uit plezier, gevaarlijk plezier dus hebben we het zo opgelost. We hebben wel eerst vriendelijkere manieren geprobeerd, maar dit heeft uiteindelijk geholpen.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:13

Volgens Monty Roberts is het heel gevaarlijk om een paard op het hoofd te slaan tijdens het steigeren, een paard gaat nl. tegen de druk in en de kans dat een paard hierdoor nog hoger gaat steigerren en achterover klapt is reeel aanwezig. Beter is het om met de zweep tegen zijn buik aan te slaan op het moment dat hij omhoog gaat. of iemand anders te laten doen, natuurlijk. Hierdoor voelt hij zich bedreigd, zijn buik is immers de zwakste plek en komt hij weer omlaag. Weet niet uit ervaring of het werkt, heb het Monty wel eens zien doen in een demonstratie.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:19

Heb je al nagekeken of je zadel nog goed ligt?

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:51

Ik weet uit ervaring dat de meeste jonge paarden na een periode van braaf zijn ineens niet meer weten wat ze moeten doen...Je zou idd kunnen na kijken of je zadel wel goed ligt...Als hij steeds zo wegrent probeer hem dan op de volte te zetten net zo lang tot hij rustig wordt en daarna ga je weer recht uit en als je voelt dat hij weer weg wil rennen ga je weer een volte op...net zolang tot hij dat heel vervelend gaat vinden en dan zal het uiteindelijk wel ophouden, maar je moet er wel geduld voor hebben het is niet zo 123 over.

Wat dat steigeren betreft moet je wel uitkijken dat hij niet achterover slaat. Ga hem ook niet slaan voor t zelfde geld sla je mis of je raakt een oog. Zorg ervoor dat je alles in het voorwaartse oplost, dus bij het hh als je voelt dat hij naar achter gaat niet wachte wat hij gaat doen maar gelijk naar voren weg rijden...het kan een tijdje duren voor hij het door heeft maar de aanhouder wint..

Veel succes

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:55

probleem 1 heb ik ook in mindere mate gehad. mijn toenmalige vz paard wilde alleen achter en bij een ander paard lopen als we samen in de bak reden.
Heb m consequent daar vanaf gestuurd, als dat andere paard toevallig voor mij kwam rijden heb ik meteen afgewend etc. Uiteindelijk snapte hij het en ging het goed.
Nummer 2: voltes maken, steeds kleiner. Misschien gaat hij juist wel steigeren omdat je hem tegenhoudt als hij gaat racen?
Been er flink aan (tegen het steigeren) handen hoog (tegen het bokken ) en hup op de volte. Laat m maar lopen, als ie wil lopen, dan zal ie lopen denk ik dan altijd Knipoog

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 17:18

Bedankt allemaal! Het zadel ligt goed, ik had een zadel dat niet goed lag maar dit is door meerdere ervaren personen nagekeken. Ik had zaterdag les en het ging eigenlijk heel goed! Hij was wel heel voorwaards en ging telkens vanzelf in galop. Mijn instructrice zei dat ik hem gewoon op de volte moest houden en hem maar gewoon voorwaards moest houden.. na een tijd gewoon rijden ging de energie eraf en werd hij weer wat langzamer, maar toen heb ik hem ook gewoon voorwaards ghouden.