uitgestrekte stap.. hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

uitgestrekte stap.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:10

Mijn paard en ik zijn nu eindelijk M1... Maar nu zag ik dat we de uitgestrekte stap moeten gaan doen.

Ik weet dat Lavita niet een bepaald goede stap heeft en ook weet ik dat hoe meer je eraan begint te rommelen hoe sneller de stap juist "slechter" wordt.

Maar hoe kan ik toch een goede uitgestrekte stap maken met een paard dat niet goed kan verruimen in de stap (en juist wel heel goed in de draf en galop)? Of iig een uitgestrekte stap wat een voldoende waard is Tong uitsteken

Anoniem

Re: uitgestrekte stap.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:30

In ieder geval zorgen dat het verschil tussen je arbeidsstap en je middenstap goed zichtbaar is. Voor je middenstaplijntje dus iets korter laten stappen, en dan echt duidelijk lengte in het lijf laten nemen (hand openen en laten volgen) en rustig (!) voorwaarts drijven. Vooral ook aandacht besteden aan het terugrijden naar de arbeidsstap.
Zo haal je toch het voor jou maximale uit die oefening.
Je staat er versteld van hoeveel goede stappers puntjes laten liggen omdat ze hun overgang terug vergeten te rijden. Pák die kans!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 09:22

Nogmaals bedankt Sonja Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:25

Laat inderdaad vooral de overgang goed zien. Desnoods naar een vrij verzamelde stap, zodat het verschil goed zichtbaar is. Je gaat dan van een goede verzamelde stap, naar een matige uitgestrekte stap, en zo weer naar een goede verzamelde stap. Je laat dan welliswaar niet helemaal zien wat er gevraagd wordt, maar laat wel overgangen zien, waardoor je waarschijnlijk meer punten krijgt als wanneer je van een gewone arbeidsstap naar een totaal mislukte uitgestrekte stap gaat en dan weer terug naar een arbeidsstap. Door het oefenen van het gaan van een verzamelde stap naar een matige uitgestekte stap, kan het goed zijn dat je paard het op een gegeven moment ook snapt wanneer je de overgang van een arbeidsstap naar een goede uitgestrekte stap gaat vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:32

Nog een niet-rijtechnisch tipje, gezien de vragen die je stelt: Offer een paar weekeinddagen op om te gaan schrijven bij een jury. Daar leer je heel veel van de fouten van anderen, en zie je mooi hoe een jury reageert op wat hem/haar getoond wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:33

O en ik heb trouwens ook nog wel een tip om een matige stapper te verbeteren, mits je bos in de buurt hebt. Flink stappen door lage begroeiing. Vindt de boswachter niet leuk, maar je stap verbetert ervan Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:08

Ik was zelf idd ook al bezig met haar te verzamelen voordat we de overgang naar de middenstap moesten maken en weer terug naar de verzamelde stap in de L2.
Maar weet niet of dit goed genoeg is voor een uitgestrekte stap...

Helaas hebben we niet in de buurt (20min stappen) een bos in de buurt dus dat gaat voor mij helaas niet op Tong uitsteken

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:23

Balkjes stappen?

Nou, ik zou gewoon veel stapwerk doen, zodat de stap van je paard wel verbeterd wordt, veel tempo wisselingen in stap rijden en rustig blijven. Zelf goed op je ademhaling letten werkt ook. Goed door je buik ademhalen.

en voor in de proef idd: goed de wisseling in tempo laten zien, heen en terug. Desnoods idd iets verzamelder stappen over het algemeen.. Dan moet er toch een 6je uit te halen zijn Haha!

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:36

ik doe in de proef altijd, mijn handen iets luchtiger (niet losgooien maar luchtiger) en dan iets been geven werkt bij mij heel erg goed....
en met balkjes wil het misschien ook wel.
succes!!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 06:31

Teugels langer en bijdrijven, en dan ook nog ervoor zorgen dat hij blijft stappen. Wel contact houden met de mond btw.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:06

veel hals strekken in stap, dan maken ze het lichaam vanzelf al langer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:49

De stap van mijn paard is veel verbeterd door balkjes Ja

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:13

Ja ik zit met het probleem dat Lavita niet zulke sterke en goede benen heeft dus gaat ze snel stijf lopen na (te) vaak balkjes lopen.

Soms doe ik het wel hoor, maar ben beetje (te?) voorzichtig

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:55

Ik zou ook voor balkjes gaan. Wat ook wel helpt is dwars (en dan dus echt dwars) door het bos lopen.(aan de hand) Wel een plek zonder dorens enz. Maar dan moet hij goed opletten waar hij loopt. Soms moet hij dan erg ruime passen maken. En gaat er in ieder geval mooi 'hoog'van lopen.