bang voor de caravan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uzansa

bang voor de caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 08:52

hallo mijn paard die heb ik nou ongveer 1/2 maanden, ze doet het erg goed maar er staat naast de binnenbak een grote caravan waar ze heel erg van schrikt.
ben al paar keer naar toe gelopen dan vindt ze het niet eng maar als ik er op zit en loop richting de caravan dan begint ze weer onrustig te lopen en schrikt er weer van en springt weer in galop..
buitenrijden bij de autos en tractors vindt ze niet erg.. daar doet ze het erg goed en blijft rustig lopen.
heeft er iemand hier goede tips voor mij?

Sammyy

Re: bang voor de caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:53

Blijven oefenen? En probeer zelf zo min mogelijk aandacht te besteden aan de caravan. Ga aan de andere kant van de bak op een volte rijden, en ga zo beetje bij beetje uitbreiden. Als ze er naar kijkt, niet laten doen. Houdt haar aandacht bij jou!

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:59

ik heb hetzelfde probleem maar mijn paard is bang voor de deur in de binnenbak..
Ik moest van de manege eigenaar mijn teugels goed op maat nemen en allebij mijn handen naar buiten brengen zodat je een soort contra-beweging krijgt. Het paard kijkt naar binnen en jij drijft het zo met je binnenbeen en buitenhand naar buiten. zo kan hij zij er niet naar kijken en houd zijn/haar aandacht bij jou. In princiepe kun je zo een olifant aan. Die van mij ging altijd als hij erlangs moet rennen en bokken met z'n koppie tussen z'n benen.. Bloos was k niet zo blij mee.. Op deze manier kan hij dit niet meer doen.. ik merk wel dat als hij er dan een stuk of 10 x langs is geweest hij niet meer schrikt. en ik ook gewoon weer in de onspanning kan rijden. Ik moest hem ook flink voorwaarts houden zodat hij niet zou kunnen wegspringen etc..
Miss dat je hier iets aan hebt.. weet natuurlijk niet of die van jou ook net zo reageert als die van mij.. met het rennen en bokken tegelijk.. Clown
groetjes

Caroline2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:15

samantha21 schreef:
Blijven oefenen? En probeer zelf zo min mogelijk aandacht te besteden aan de caravan. Ga aan de andere kant van de bak op een volte rijden, en ga zo beetje bij beetje uitbreiden. Als ze er naar kijkt, niet laten doen. Houdt haar aandacht bij jou!

Ik denk hetzelfde

rosjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:07

Blijven oefenen langs de caravan te rijden. Hem ook de tijd geven dat die weet dat het niet eng is en neit gevaarlijk. Veel succes!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:52

dat probleem had ik eerst ook bij een tractor
maar toen ben ik er langs gaan staan en haar heel vaak bij een tractor gezet ( hadden we geleend van iemand) En iedere dag maar weer.
toen ben ik er op een gegeven moment op gaan zitten vond ze het nog steeds eng maar al minder.. en heeft mijn papa haar bij de teugels gepakt en haar langs de tractor gezet, ze liep zo mee, en heeft ze heel de tractor afgesnuffeld en nu kan ik er gewoon langs lopen zonder hulp

sorry voor dit lange verhaal k hoop dat je er iets an hebt
en verder probeer er niet de hele tijd naar te kijken, gewoon onstpannen en doe net of dat ding er niet staat ( als je aan de andere kant van de bak aant rijden bent)

succes...!!

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 08:00

okee dankje wel, ik zal is gaan proberen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:43

En als je nu eens je paard aan de hand bij de caravan in de buurt leidt en daar opstapt? Kijk eens hoe dat gaat, aangezien ze aan de hand er geen problemen mee heeft vraag ik me af of tijdens het opstijgen en erna dit bij de caravan in de buurt omslaat.

Probeer ook iedere keer als je er net op zit je paard even de tijd te geven om die caravan te bekijken/ besnuffelen. Probeer steeds een stapje dichterbij en voorkom het punt dat je paard wil gaan omdraaien en wegrennen. Probeer voorzichtig, maar toch duidelijk te zijn dat je van je paard verwacht dat deze met dat enge ding bezig blijft.

Ik vermoed dat na enkele keren rustig dat object benaderen je paard alwel anders reageert, alhoewel je er paarden bij hebt zitten die eeuwig blijven reageren op bepaalde voorwerpen. Knipoog

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 11:29

ja ik ben er nou ook elke dag mee bezig geweest enne zo doet het steeds beter.. ik ben ook niet de enige van de manege want er zijn echt veel paarden bang van die caravan.. maar komt goed

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:11

kikkygirl13 schreef:
ik heb hetzelfde probleem maar mijn paard is bang voor de deur in de binnenbak..

Dat lijkt me onzin. Je paard zit je gewoon in de maling te nemen.
Kom op, bang voor een deur?

Corine1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:43

Eten vinden paarden heerlijk, dus hooi of bix geven bij de caravan en bij goed gedrag(na bijvoorbeeld langslopen) belonen met snoepjes. Je paard gaat dan de caravan associeren met iets lekkers en dus iets leuks. Suc6

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 07:57

haha tis gelukt;) ze is niet meer van van de caravan;) goed blijven oefenen dus:D

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:54

Misschien het paard laten wennen aan een caravan door er bv. een voor de stal te zetten (als ze een buitenluik heeft) of er een in de wei zetten als ze hier weleens in komt. Succes

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:48

Ik heb ook zo'n situatie meegemaakt.
Ik stond toen op een stal waar we langs de kantine moesten lopen om bij de rijbak te komen. Toen stond daar opeens ook zo'n grote doodenge caravan heb eerst een kwartier lopen kl*ten en toen maar gewoon een plastic zak gepakt achter haar kont gaan rammelen en liep toen zo de stal in.
De 2e X wou ik het hek van de bak dicht doen en liet mijn paard los. Een jongen in de rijbak zei je paard loopt weg.
Ik zeg die loopt toch niet ver omdat hij niet langs die caravan wilt. Nou die trien stond mooi om de hoek pal naast de caravan op mij de wachten!!!
Dus misschien speelt jou paardje ook wel zo'n spelletje met je