Paardje doet tong over het bit tijdens rijden.. help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Paardje doet tong over het bit tijdens rijden.. help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 07:10

Heyhey,

Ik rij sinds een poosje een hele leuke haflingerruin, maar nu viel het me laatst op (omdat er iemand anders opzat) dat hij steeds zijn tong over het bit doet tijdens het rijden, dit lijkt me niet echt de bedoeling. Nu vraag ik me af waarom hij dat doet, en of ik er misschien iets aan kan doen? Het is niet mijn eigen paard, maar als ik weet of ik er iets aan kan doen, kan ik met de eigenaar overleggen. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes!

Pluttersput

Re: Paardje doet tong over het bit tijdens rijden.. help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 07:16

Ik kende een haflinger en die deed hetzelfde, maar dat kwam omdat ze normaal voor de koets liep, en dan een dubbel bit had. Dus dit heben ze ook op haar gewone hoofdstel ggedeen. Dus gewoon 2 bitjes zeg maar die tot een gemaakt zijn. Weet even niet hoe zo'n ding heet, maar goed. Dan deed ze het dus niet meer.
Groetjes, mij

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 07:28

het is erg vervelend als ze de tong over het bit doen, je kunt een tonglepel gebruiken zodat er simpelweg geen ruimte meer is om de tong over het bit te doen. maar wat ook wel gedaan wordt is om een panty te nemen en die een slag om de tong en onder de kaak vastmaken denk er wel om dat je hem niet te strak hebt (je kan de tong dan afbinden) en als je het te los hebt werkt het niet want dan heeft hij zn tong er zo uit.

je doet het hoofdstel er gewoon overheen.

succes er mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:57

Persoonlijk zou ik liever eerst kijken waarom hij dat doet, zeker voordat ik zou beginnen met lompe praktijken als tong vastbinden (gekkenwerk). Maar dat kan wel aan mij liggen, misschien word ik te soft op m'n ouwe dag.

Doet hij het alleen bij die ruiter? Of ook bij anderen? Is het gebit gecontroleerd? Is regelmatig een reactie op haken op de kiezen, als pijnreactie gaan ze dan lopen klooien.
Als het dat allemaal niet is, wat doet hij dan met een ander bitje? Bijvoorbeeld een ongebroken mondstukje?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:58

dacht altijd dat je dit vaak ookal met een sperriempje op kon lossen??
volg dit even..

anne9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:11

dat van die panty werd mij ook aangeraden,,
maar ik vind dat iets heel naars,, maar misschien werkt het wel
ik reed altijd met een dubb neusriem en dat ging goed
tot dat ik een westernhoofdstel kocht zonder neusriem en jahoor, tong over het bit heen
ik vind het erg gevaarlijk als ze dit doen,
heb eerst een tonglepel gebrobeerd,, en daar kreeg ze dr tong ook gewoon over heen,
toen een ander bit, maar dat lukte haar ook,
toen de tandarts gebeld,, alles was prima in orden,
maar hij zei dat mijn paard een hele korte mondhoek heeft, en daardoor het bit lager hangt
dus dat het dan makkelijk is om dr tong er over te krijgen,
ik ben nu over gegaan op bitloos rijden, heb ik geen gezeur meer met een tong over het bit heen

suc6
anne

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:12

Tongproblemen zijn vaak aanleuningsproblemen, en als ze het dan eenmaal keenen word het vaak een nare gewoonte.
Pony dus goed vanuit je been naar je hand toe blijven rijden zodat er een correcte aanleuning ontstaat.
Wat je tot die tijd kan doen is een losse tonglepel aan je bit vast maken of een bit met daaraan een tonglepel gebruiken zodat hij in ieder geval zijn tong niet meer over het bit kan gooien.

anne9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:18

nou ik kon rijden wat ik wilde maar gewoon de tong erover heen hoor,,
en ook met een tonglepel

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:09

brr ik krijg rillingen van die panty

heb eens een tong van een paard gezien waarbij dit gruwelijk mis is gegaan, paard heeft er een misvormde tong aan overgehouden...

ten eerste zou ik het bit wat hoger hangen, zo wordt het eroverheen gooien al een stuk moeilijker
ten tweede zou je een stangetje kunnen proberen, een stang , mits niet te dun, is niet scherper dan een enkel of dubbelgebroken bit,
vaak zelfs juist zachter , gewoon een simpel recht stangetje, liefst een dikkere met busjes.
tonglepel is wat mij betrefd een latere optie.
ga werken aan de aanleuning, en zorg dat er een ruiter op rijdt met een zachte hand

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:14

Ik zou eerst kijken of hij geen last heeft van zijn gebit. Daarna is het mss een idee om een neusriem te gebruiken maar dat was je al van plan.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:02

het kan wel zijn dat hij zijn tanden aan het wisselen is, verder is er gelukkig niks met zijn gebit aan de hand Lachen Dingen zoals de tong vastbinden en dergelijken zijn absoluut niet mijn bedoeling, dat vind ik eigenlijk gewoon zielig! Ik probeer al met de eigenaar een ander hoofdstel te regelen, want deze kan gewoonweg niet korter meer :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:06

Perla schreef:
het is erg vervelend als ze de tong over het bit doen, je kunt een tonglepel gebruiken zodat er simpelweg geen ruimte meer is om de tong over het bit te doen. maar wat ook wel gedaan wordt is om een panty te nemen en die een slag om de tong en onder de kaak vastmaken denk er wel om dat je hem niet te strak hebt (je kan de tong dan afbinden) en als je het te los hebt werkt het niet want dan heeft hij zn tong er zo uit.

succes er mee

Wat zijn dit voor praktijken?! Boos! Boos!

Het paardje doet hoogstwaarschijnlijk z'n tong over het bit omdat hij ergens last of pijn van heeft. Het is erg belangrijk dat je zijn gebit goed laat nakijken en behandelen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:09

Je kan ook het bit een gaatje hoger hanger of de neusriem een gaatje losser. Mijn paard deed het ook wel eens bij het aanleren van nieuwe oefeningen. Dan moest ik wel stoppen om zn tong goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:12

gatverdamme wat een advies
kan ik niet snappen..bah

paard geeft aan dat er wat mis is, dan probeer je de oorzaak te vinden, dan ga je niet je paard half martelen...bah

laat de tanden na kijken
kijk of het bit op de juiste plek hangt
of er genoeg plek in de mond is voor het betreffende bit
En kijk wat de handjes van de ruiter doen, vaak is het een probleem van teveel hand waar het paard zich aan wil ontrekken

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:14

Bedoel je mijn advies RK?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:16

Perla schreef:

succes er mee

vastbinden van de tong? Wat een gekkenwerk, dit kan toch niet goed zijn?

Edit, ik had nog niet gezien dat er al een paar mensen voor mij ook zo gereageerd hadden Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sammyy op 08-05-07 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:17

nee, tuurlijk niet Lachen
Dat van Perla uiteraard Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:18

Let wel dat als je paard er eenmaal mee begonnen is, (om wat voor een reden dan ook) ze het vaak blijven herhalen. Ook al is er uiteindelijk niets meer aan de hand! Dus dat onderscheid moet je straks wel herkennen/maken.

Bij mij hielp trouwens wel een ander bit (na écht alles uitgesloten te hebben); het rotorybit. Gewoon een anatomisch verantwoord fijn bit, heel zacht en vriendelijk voor de mond verder..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:22

Tong vastbinden wordt bij koerspaarden gedaan tijdens de koersen. Ik zou het absoluut niet aanraden aan iemand die gewoon dressuur rijdt. Een paar minuten is geen probleem, maar als je er geen ervaring mee hebt...

Mijn dravermerrie deed het ook, maar die had meer problemen met het bit. Ik ben overgestapt op een myler met tongvrijheid, nu doet ze het niet meer. Bij een van mijn vorige dravers ben ik met een lepelbit gaan rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:35

Zoek het antwoord in: het soort bit, de spanning in je eigen lijf, en het gewicht dat je in je handen (dus op het bit) hebt. Pas als je paard bij iedere goede ruiter hetzelfde doet, en lichamelijk geen problemen heeft, zou je aan een hulpmiddel mogen denken om het PAARD te helpen!! (en geloof me, zover komt het niet..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:36

Dat is idd mooi omschreven Ja

anne9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:57

die tong vastbinden met een panty is zeker niet mijn stijl
maaaaar
ik kreeg het wel als tip mee van divosa

heb het niet geprobeert hoor

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:52

waardeloos van divoza dan. uiteraard eerst alle mogelijk ongemakken die dergelijk gedrag kunnen veroorzaken uitsluiten. laat je instructeur ook eens kijken, die heeft er oog voor en kan je tips meegeven voor het rijtechnische gedeelte.
verder kan ik bitloos rijden erg aanraden, het is net zo fijn rijden als met bit, maar voor veel paarden een stuk comfortabeler dan met bit rijden. wat voor bit het je op dit moment in gebruik?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 06:58

momenteel ligt er gewoon een enkel gebroken bitje in Lachen waarschijnlijk ga ik hem vanmiddag weer rijden, dus ik zal eens goed in de gaten houden of hij het weer doet, en proberen erachter te komen waarom hij het doet Lachen

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 16:47

Ik heb op stal nog een "gewoon" hoofdstel gevonden (dus met een passende neusriem) die heb ik hem ingedaan, en het bit 1 gaatje hoger gehangen, voor zover ik het kon zien deed hij nu niet weer zijn tong steeds over het bit (zat er zelf op deze keer, denk dat mijn handen ook wat zachter voor hem zijn dan die van zijn andere verzorgster) Dus nu maar kijken hoe dat gaat Lachen