hals laten strekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

hals laten strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 19:02

Ik kan het echt niet Koe , hoe zorg ik dat mijn paard netjes laag gaat met haar hoofd en hals? Verder gaat het eigenlijk best goed. Tempo, goed voor het been, goede ontspannen aanleuning, recht richten kan soms iets beter maar ook dat lukt na enig oefenen. Ik probeer om haar uit te laten kauwen en dat lukt een paar passen, waarna ze vrolijk haar hoofd weer omhoog brengt. Dan vraag ik weer een paar passen gaat het goed, en dan gaat haar hoofd opnieuw omhoog. Wordt er dan een beetje gaar van en om nou 15 min lang achtereen te oefenen op het halsstrekken lijkt mij ook weer zo wat.
Tips? Ben overigens net B gestart, mijn paard is een echt leerpaard, zij heeft al M dressuur gelopen dus aan haar ligt het niet.

Deleted

Re: hals laten strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:17

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn vorige pony.
Ik heb het opgelost door veel te oefenen met deze methode:

1. probeer eerst eens de hals te laten strekken in stap en als dit lukt ga je verder met stap 2.

2. probeer het nu eens in een iets vlottere stap als dit lukt ga je naar stap 3.

3. als alles goed is gegaan in stap 1 en 2 probeer het dan nu eens in een langzame draf en als dit lukt ga dan steeds iets sneller draven...

Het is mij binnen 2 weken gelukt door elke dag eventjes te oefenen voor het intensieve werk. Maar je moet er ook wel moeite voor doen, (maar je krijgt er iet groots voor terug) Haha!
Nou veel succes hiermee en hoop dat het je lukt.
PS het is een goede oefening voor ruiter en paard en als je paard het al kan en het ligt aan de ruiter zelf dan is dit ook zeker een goede oefening. Bloos

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 19:37

Ciaraaa schreef:
PS het is een goede oefening voor ruiter en paard en als je paard het al kan en het ligt aan de ruiter zelf dan is dit ook zeker een goede oefening. Bloos

Hoef je je niet voor te schamen hoor deze op merking, ik had zelf ook al geconstateerd dat het aan mij lag Knipoog. Van paardrijden leer je zelfreflectie, ookal willen sommige mensen in het algemeen dit niet inzien Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:38

een paard dat goed in aanleuning loopt, doet ook goed halsstrekken
doet een paard geen halsstrekken, dan heb je ook geen goede aanleuning!!

aanleuning wil zeggen dat je het paard de hand kan laten volgen vanuit je been, doet deze dit niet, is er geen sprake van echte aanleuning, maar van een neprkul

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 19:58

@ crossmonster: ze kauwt wel af en strekt haar hals, maar ik kan dat niet lang vasthouden, dat is de cleu van het probleem. Ik ben heel blij met je reactie, maar al die uitroeptekens zijn volgens mij niet nodig.
Dus heb je misschien een tip hoe ik haar kan ondersteunen bij het halsstrekken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:22

ga dan eerst korte stukjes oefenen, goed voelen wanneer ze omhoog WIL gaan, en dan weer ronder en korter in de hals vragen, en dan weer laten zakken
zowiezo tijdens het rijden regelmatig hoger en lager instellen, om de harmonikabeweging van de rug te verbeteren.
komt vast wel goed Knipoog

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:26

Als je paard wel naar beneden komt, maar daarna weer snel omhoog, dan vul je het gat niet voldoende naar voren op. Op het moment dat je paard begint met halsstrekken, moet je blijven werken aan nageeflijkheid en voorwaartsheid. Dus steeds blijven drijven en iets vragen met je hand om de nageeflijkheid te blijven bewaken. Wellicht moet je je paard wat dieper instellen en dan met kleine stukjes naar beneden steeds weer uitnodigen om wat verder omlaag te komen. Dus niet loslaten! Steeds voorwaarts blijven rijden en de aanleuning behouden (natuurlijk met een lichte hand om het naar beneden komen uit te nodigen, maar wel contact blijven houden). Ook goed op je tempo blijven letten, niet sneller of langzamer dan je zelf wilt.

Succes!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 17:12

Bedankt voor de tips, ga lekker aan het oefenen!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:17

Goede aanleuning maar je paard doet halsstrekken niet?
Verlies je geen impuls tijdens het halsstrekken? Zorg dat je paard in hetzelfde tempo blijft lopen tijdens het halsstrekken en als je het idee hebt dat ie weer omhoog gaat komen met het hoofd vraag je hem gelijk weer iets lager. Hier moet je een beetje handigheid en snelheid in krijgen..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:25

crossmonster schreef:

aanleuning wil zeggen dat je het paard de hand kan laten volgen vanuit je been, doet deze dit niet, is er geen sprake van echte aanleuning, maar van een neprkul

Geldt dit ook als het paard nooit eerder halsstrekken heeft gedaan? Ik rij nu een paard (momenteel even niet ivm kreupelheid) die ong een half jaar onder het zadel is, ik start er nu een maandje of 2 wedstrijden mee, maar absoluut nog niet halsstrekt. Stelling vind hij lastig maar lukt wel en de hoek door..tja dan moet ik m praktisch trekken. Maar dit gaat over het halsstrekken. Ik weet ook dat hij dit moeilijk vind, hij heeft het immers nooit gedaan, maar hoe leer ik dit hem aan? Tot nu toe heb ik aardige jury's gehad die me een 5 gaven en sommige zelfs een 6 maar als ik eerlijk ben is het nog geen eens een 4 waard..

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 12:43

Dinsdag en gisteren geoefend en het gaat al stukken beter! Ik denk dat als ik dit elke keer eventjes oefen het wel goed gaat komen, iedereen bedankt voor de tips!

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:07

Veel benen geven en dan je teugels mee naar voren laten nemen!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:05

Ik moest ooit eens schrijven bij een jury, en die zei telkens dat als het paard nageeflijk liep, hij ook veel makkelijker zou hals strekken. En daar had hij gelijk in.

Dus ik weet niet of je je paard ook nageeflijk rijd, zoja, dan gewoon telkens wat meer teugel geven, maar verder het zelfde blijven rijden (dus contact houden met de mond en been aan houden!). Vooral NIET de teugels losgooien, maar rustig mee gaan naar voren. Het hoeft niet 123 lang te zijn, het mag best even duren. Ja

Als je je paard niet nageeflijk hebt lopen, wil het wel eens helpen om je paard vóór het halsstrekken even wat korter te pakken, dan wil ie daarna vast wel graag halsstrekken.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 14:39

Ze loopt verder wel lekker nageeflijk. Het gaat ook al stukken beter ik ga zometeen weer even oefenen Knipoog

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:16

Hej
Ik neem aan dat je je pony oko wel aan de teugel rijd,
eignelijk is het simpel, je pony moet er gewoon behoefte aanhebbe
ik doe altijd 1x doorvrage beide kanten en dan teugel geven, dan gaat mijn pony omlaag.
Ik weet anders ook niet precies
maar je kan dit eens proberen

Miss_Brabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:08

inderdaad wat WiskyBokjes zegt, vragen en ontspannen, je pony moet er zekerweten behoefte aan hebben, dan zakt ze beter door! succes ermee!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 15:29

Mijn PAARD doet het nu heel goed, gaat steeds beter. Nu maar hopen dat ze het ook doet als we in een spannende omgeving zijn op concours Knipoog

Regina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:40

Hallo,

Halsstrekken is lastig, want daarmee valt een combinatie die de basis (niet alleen aanleuning, maar ook het aan de hulpen staan en de lossigheid) nog niet voor elkaar heeft meteen door de mand. Dat is op zich geen schande, helemaal niet voor iemand die B-dressuur rijdt. Halsstrekken is zeker geen "trucje" dus alleen maar op het halsttrekken oefenen lijkt mij op de lange duur geen enkele zin hebben. Zorg dat je paard goed aan de hulpen staat, dan kan je het in bijna elke gewenste hoofdhouding laten lopen. Het paard volgt dan namelijk jouw hand. Probeer, zodra je het gevoel hebt dat je je paard fijn aan het lopen hebt, steeds een klein beetje hals te laten strekken, niet meteen helemaal naar beneden. Daarna de teugels weer aannemen en later weer eens proberen. Belangrijk is dat het paard zijn aanleuning niet verliest, als je moeite hebt om dat te voelen, dan is het ook in zekere mate te zien aan de gebogenheid van de hals. Dus zodra jij het gevoel hebt dat je paard de aanleuning kwijt is, ben je eigenlijk al te ver gegaan. Dit merk je ook aan het feit dat het paard eventjes niet meer "aan de teugel" is bij het teugels op maat maken. Oefen het bij voorkeur op de volte, dat is gemakkelijker. Kijk wel uit dat je het buitenschouder goed blijft begrenzen zodat je paard niet over het schouder naar buiten valt. Wanneer je je paard tot aan de hoogte van de voorknie kunt laten halsstrekken en de teugels daarna weer op kunt pakken zonder de nageeflijkheid te verliezen, dan verdien je een dikke voldoende in de proef.
Veel succes!
Regina

Regina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:46

friendly schreef:
crossmonster schreef:

Geldt dit ook als het paard nooit eerder halsstrekken heeft gedaan? Ik rij nu een paard (momenteel even niet ivm kreupelheid) die ong een half jaar onder het zadel is, ik start er nu een maandje of 2 wedstrijden mee, maar absoluut nog niet halsstrekt. Stelling vind hij lastig maar lukt wel en de hoek door..tja dan moet ik m praktisch trekken. Maar dit gaat over het halsstrekken. Ik weet ook dat hij dit moeilijk vind, hij heeft het immers nooit gedaan, maar hoe leer ik dit hem aan? Tot nu toe heb ik aardige jury's gehad die me een 5 gaven en sommige zelfs een 6 maar als ik eerlijk ben is het nog geen eens een 4 waard..

Halsstrekken is geen trucje, maar een bewijs dat een paard goed aan de hulpen en goed in balans is. Het is dus niet iets wat een paard "kan" of "niet kan". Jouw paard is nog niet lang onder het zadel en moet waarschijnlijk zijn balans nog vinden. Zodra het paard nageeflijk en goed aan de hulpen is (en dus beslist geen moeite meer heeft met wenden en stelling!) dan zal het ook makkelijker halsstrekken. Oefen dus vooral die basis, dan komt het vanzelf!
Succes!
Regina

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:55

Niet je hele teugels laten zakken meteen en je paard goed laten doorlopen. Hou contact met het paard en hou je paard in een lekker tempo.
Meestal heb ik hiervoor dan ene 7

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:28

door voltes te rijden en af te wenden heb je meer kans dat je paard zn hals gaat strekken. Je moet je paard wel laten weten dat jij hem toestemming geeft om zn hals te laten strekken. Als jij in een keer de teugels losgooit is meteen het contact tussen jou en het paard weg. Eerst je handen meer naar voren, voel of je paard daarop reageert en zijn hals wil strekken, dan kan je verder proberen de teugels langer te maken. Als je paard weer zijn hoofd omhoog haalt, probeer je het gwoon op nieuw.