Klassieke dressuur.. enkele vraagjes..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tomm

Klassieke dressuur.. enkele vraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 08:46

Hallo, ik wist niet goed waar dit te posten... dus als ik verkeerd ben alvast men excuses.

Ik heb eindelijk terug de tijd gevonden en terug de stap gezet om paardrijlessen (dressuur) te gaan volgen.
Nu, waar ik zou beginnen zijn de dressuurlessen gericht op de "klassieke dressuur".
Nu vroeg ik me af is dit aan te raden of net niet,... wat is het grote verschil dan met het (engelse) "gewone/normale dressuur" ?
Zal ik bij het volgen van klassieke dressuur dan ook de hedendaagse (dus die je meestal ziet) dressuur kunnen rijden...??
Neem nu bijvoorbeeld ik ga naar een andere stal/manege waar het gewone dressuur is, zal ik dan terug vanaf nul moeten of kan ik dan gewoon verder waar ik gekomen was?

Ik heb dus altijd al dressuurruiter willen worden...
Nu ik eindelijk de stap zal zetten en ermee wil doorgaan wil ik natuurlijk de juiste stap gaan zetten Knipoog !!!
(ik zou dus graag terug bijna vanaf 0 beginnen, want met men paardrij verleden ben ik nooit verder geraakt dan wat de persoon voor mij volgen tijdens de groepsles, dus qua niveau was ik nog maar een prutsruiter Bloos of het moest een heel braaf paard zijn Bloos )
Ik zou graag in men leven nog een tamelijk goed niveau willen behalen als dressuurruiter, dus alle hulp is welkom.

Vriendelijke groetjes,
Tom.

maudy_89

Re: Klassieke dressuur.. enkele vraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:49

een hele goede instructeur en het beste (doe ik ook) trainen op een goede dressuurstal !
ik weet niet of je er wat aan hebt Lachen

groetjes maud

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:45

Het grote verschil tussen "klassieke dressuur" en "normale dressuur" is dat de normale dressuur over het algemeen wedstrijdgericht is en klassieke dressuur puur op ontwikkeling van paard en ruiter.
In principe komt het op hetzelfde neer, in de praktijk helaas niet. Wat ik je dus zou aanraden is op zoek gaan naar een goed lesgeefmens, waarbij het niet geeft of ze in de klassieke hoek of de normale hoek zitten. Het gaat erom dat er niet naar een plaatje gewerkt wordt, maar met een paard. Er zijn ook lesgeefmensen in het "wedstrijd circuit", die dit soort degelijke les geven, dus kijk niet teveel naar een etiketje, maar kijk naar de kwaliteit. Ga kijken en luisteren bij verschillende lesgeefmensen en probeer op basis daarvan een geschikte persoon te vinden voor jou en je paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:58

Ik denk dat het er maar net aan ligt wat jij verstaat onder 'dressuurruiter worden'. Wat voor beeld heb je daarbij?
Wil je leren hoe je een paard kunt scholen of ga je puur voor de wedstrijden?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:52

Hedendaagse dressuur (die van de KNHS) is de engelse, klassieke dressuur. Of tenminste, daar is het op gebaseerd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:05

cindysponys schreef:
Hedendaagse dressuur (die van de KNHS) is de engelse, klassieke dressuur. Of tenminste, daar is het op gebaseerd.

Haha, laten we daar de discussie maar niet over beginnen denk ik zo... volgens mij heeft het daar namelijk weinig meer mee te maken.
En ik denk ook dat je bij deze lessen meer in de richting zal moeten denken van Branderup enzo?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:55

NH -> RT-P

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:12

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:58

Ik vind dit ook best een moeilijk onderwerp.
Dit is mijn standpunt. Dressuurwedstrijden zijn ontstaan zodat je door middel van een aantal oefeningen kan laten zien hoe soepel en geschoold je paard is. Het uitgangspunt van de klassieke dressuur dus (je paard goed gymnastiseren), met als gevolg dat je de oefeningen die gevraagt worden met goed gevolg kan laten zien. Het is het míddel, die oefeningen.
Tegenwoordig, zijn de oefeningen op zich, eigenlijk het doel geworden. Snap je wat ik bedoel?

Ik heb zelf voor de klassieke dressuur gekozen. Omdat ik vind dat bij deze 'methode' (eigenlijk zienswijze vind ik) minder korte termijn oplossingen worden gezocht, en het doel echt blijft, je paard gymnastiseren, waardóór je paard soepel word en je dus met goed gevolg wedstrijden kan lopen. Ik ben zelf absoluut geen wedstrijdruiter, snap het nut van witte rijbroeken en knotjes niet zo Haha! Maar ik wil wél mijn paard gezond houden en ik vind dressuur dus wel noodzakelijk.

Ik denk ook niet dat je terug bij af bent, als je met klassiek begint en naar 'modern' overstapt. Misschien heb je zelfs wel een voorsprong Tong uitsteken Ligt er ook gewoon heel erg aan hoe er les gegeven word. Veel 'moderne' instructeurs zijn hardstikke goed en hebben het principe van de dressuur van vroeger uit begrepen. Anderen zijn meer van het 'geen ge*** in de krul' (in meer of mindere mate), even zwart/wit gezegd.

Ik denk dat als je je volledig wil concentreren op wedstrijden en daar zo snel mogelijk (imo vaak te snel, maar das een andere discussie) resultaten van wil je zien, je beter voor de 'moderne' methode kan kiezen.
Wil je je echter vooral concentreren op de ontwikkeling van je paard, en vooral ook jezelf (nog een aanvulling, de klassieke dressuur kijkt meer naar de ruiter en hoe dat effect heeft op het paard heb ik het idee), wil je liever langer de tijd nemen voor bijvoorbeeld die belangrijke basis, kan je imo beter voor klassiek kiezen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:54

Klassieke dressuur: oprichting, aanleuning, durchlassigkeit, schwung, recht richten, verzameling. Mag ik zeggen dat moderne engelse dressuur hierop gebaseerd is, of heeft het niets met elkaar te maken? Knipoog

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:37

naar mijn mening is het min of meer hetzelfde en blazen veel mensen het verschil, voor zover dat er is, nogal op.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:00

cindysponys schreef:
Klassieke dressuur: oprichting, aanleuning, durchlassigkeit, schwung, recht richten, verzameling. Mag ik zeggen dat moderne engelse dressuur hierop gebaseerd is, of heeft het niets met elkaar te maken? Knipoog

Het is er idd op gebaseerd. Maar dus is het toch duidelijk anders.Wat ik al zei over het verschil tussen methode of doel. Maar ook de manier waarop naar het zogenaamde doel toegewerkt word.
Wat ik veel zie in moderne dressuur is dat men zich eigenlijk volledig op het paard richt. De ruiter moet natuurlijk netjes zitten, maar er worden veel trukjes, hulpmiddelen, quik fix oplossingen gebruikt voor het bereiken van het doel, de oefeningen goed rijden.
Bij de klassieke dressuur word naar mijn idee veel meer verantwoordelijkheid bij de ruiter gelegd. Sowieso krijgen paarden vaak langer de tijd zich te ontwikkelen tot een goed gegymnastiseerd paard, ze hoeven niet met 5 jaar al in het M te lopen bijv. Verder word er imo veel meer naar de houding, inwerking, zit, ontspanning, etc. van de ruiter gekeken, hoe de RUITER het paard beter kan begeleiden, hoe de ruiter zichzelf het beste aan kan passen aan het paard. Ipv wat men nou het beste het paard kan laten doen om het zover te krijgen.
Verder word er meer gekeken naar de oude meesters, die honderden paarden en leerlingen opgeleid hebben, die het paardrijden als een kunst zien. Ipv naar mensen die hun paarden zo snel mogelijk hoog in de sport gekregen hebben, zo lang mogelijk aan de top blijven etc.

Het is gewoon een hele andere manier van tegen het paardrijden aankijken. Niet alleen de rijstijl verschilt (in meer of mindere mate), maar de hele beleving van het rijden, het streven naar.... vul maar in, is gewoon anders.

Vind ik Tong uitsteken

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:26

Ik zou eerlijk gezegd geen manege weten waar ze volgens het 'klassieke' dressuur systeem lesgeven. Als je gewoon 1 keer in de week les wil wordt dat volgens mij erg moeilijk.
Bij dressuurstal van Balen rijden ze volgens de klassieke manier, maar dat is alleen voor eigen paarden...
Misschien bij een stal waar de instructie ook les heeft van iemand die volgens het 'klassiek' systeem rijdt...

Wat je misschien ook kan doen is het boek 'Gymnasium des Pferden' kopen en je daar een beetje in verdiepen en de aanwijzingen toepassen tijdens de lessen onder begeleiding van de instructie (dat die toeziet of het goed gaat enzo)...

Tomm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 00:59

Wendy schreef:
Ik denk dat het er maar net aan ligt wat jij verstaat onder 'dressuurruiter worden'. Wat voor beeld heb je daarbij?
Wil je leren hoe je een paard kunt scholen of ga je puur voor de wedstrijden?

Wat ik versta onder 'dressuurruiter worden' is dat ik gewoon goed dressuur kan rijden Lachen of vb dat je ziet in wedstrijden knhs etc..... , maar die wedstrijden hoeven echt niet hoor. Zou al heel tevreden zijn dat ik goed dressuur kan rijden, maar laten we beginnen met paardrijden Knipoog . Waarom zei ik ook dressuurruiter, omdat ik niet aan juming ben, bedoel dan om zelf te doen.
Gewoon goed een dressuurproef kunnen rijden en goed kunnen doorzitten etc.... dat bedoel ik meer.
En dat ik op een paard die ik totaal niet ken kan stappen en ermee rijden kan...

Een paard scholen..? Dus dat ik het paard dingen aanleer..? Neen denk dat ik nog veeeeeeeeeeeeel te veeeeeeeel zelf moet leren daarvoor Knipoog , dus mijn doel is nu zelf goed te kunnen rijden en dit met verschillende paarden.. vb dat men zegt: "doorzitten in verzamelde draf..." dat dat dan ook lukt, zo'n dingen... Ik hoop dat ik me ietsje duidelijker gemaakt heb Haha!

Tomm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 01:03

O ja, aan allen bedankt voor jullie antwoorden!!
Ik ben ondertussen terug begonnen, dus op die manege waar men dressuur, maar klassiek gericht geeft.
Vrijdag eerste privéles gehad en ik moet zeggen, super! Heb al nieuwe dingen ontdekt die je kan met je lichaam om je paard te laten reageren waarvan ik nog nooit gehoord had... alleen is het weer anders dan vroeger.. vb om af te wenden, moest ik vroeger men benen verleggen, binnen en buitenbeen.. Nu praat men daar niet over.... of mss nog niet Lachen
Nou ja, dus ik zie het helemaal zitten!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:48

Met privéles leer je het snelst. Ja Ik denk dat je meer moet kijken naar welke instructeur/instructrice je het meest aanspreekt qua manier van lesgeven, dan naar het etiket (klassiek of 'modern'). Je kunt altijd nog rondvragen aan mensen uit je buurt van wie zij les hebben, op welke manier de les wordt gegeven en hoe het bevalt.
Succes ermee!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:44

Goed zo! Leuk dat het bevalt!