Gallopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinell

Gallopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:26

Hallo allemaal, Pling

Ik heb even een vraagje, ik rij op een 4-jarige pony en ik zou haar graag de gallopswissel willen leren. Maar hoe doe je dat.
Ze kan ik de goede gallop maar contra lukt ook.

Help!!! Duivel

Groetjes Quinell Knipoog

Urielle

Re: Gallopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:06

Voor dressuurwerk of springen?
Hoe is je verzamelde galop en kan je paard de eenvoudige wissel al zonder op de voorhand te vallen?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:57

waarom wil je sowieso een 4 jarige dat al leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:58

Dat is ook mijn vraag
waarom moet een 4 jarige een wissel kennen?
Wat is je doel daarmee?
Voor in het parcours of gewoon zo?

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:54

De vraag van mij is ook waarom je een vierjarige dat wil leren, die moet leren dat ie netjes een B proefje kan rijden. Behalve als je natuurlijk al in 't L1 of L2 zit, dan is het logisch, want dan wil je wat meer vragen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:57

zelf als je in het L1 of L2 start heb je nog geen galopswissel nodig.. vind het een beetje overbodig en ook wel wat zielig naar het beestje toe dat je dat er nu al in wil hebben.. Zorg eerst is dat je de basis er goed in hebt/ krijgt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:31

waarom zou je het een vierjarige niet aanleren?? die van mij kan het ook alleen dan niet de dressuur wissel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:32

Zielig is het niet
Maar je moet er wel een doel voor hebben, anders heeft het weinig nut
Zeker niet als je later een fijne wissel in de Z wilt maken kom je in de knoei als je nu zomaar wat doet Lachen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:33

Mijn vierjarige zit ook in 't L2, de basis zit er goed in en hij leert heel snel.
De b is veel te makkelijk voor hem

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:07

myxlea schreef:
Mijn vierjarige zit ook in 't L2, de basis zit er goed in en hij leert heel snel.
De b is veel te makkelijk voor hem

L2 is nog geen Z2. De vliegende wissel zit niet voor niets in het Z2.

Quinell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 19:59

Ik wil haar graag een gallopswissel leren voor een par le deux. We willen dat graag proberen maar ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:01

Niet...
Je leert een wissel omdat je er aan toe bent
Niet omdat je stoer wilt zijn in een show

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:05

moet je wel alleen al weten hoe je het schrijft... Vork
pas de deux

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:14

het is niet eenvoudig om te leren, en ik snap niet waarom je het een 4 jarige leert. ik zou eerst alle basis dingen hem goed laten begrijpen en dan pas verder werken.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:24

Als je het je pony wilt leren zou ik les nemen ipv het op bokt te vragen want zo kan je het je pony toch nooit goed aanleren lijkt mij als je het alleen een keer op internet hebt gelezen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:27

als je het echt perse wilt leren, zorg dan dat je goede instructie hebt.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:29

Dat doe ik ook hoor met mijn 3 jarige (maar niet om hem dat aan te leren).
Als hij namelijk verkeerd aanspringt willen we zelf hebben dat die om springt en niet dat we er aan moeten klooien om hem om te zetten.
Maar dat is denk ik een hele andere reden (het scheeld later voor mij wel weer met de wissels "als ik daar ooit kom". Mijn instructrise zegt ook dat ze het later ook veel makkelijker kunnen).
Zelf doet zij het ook met jonge paarden en niet met het super verzamelen maar het heel relaxt en gemakkelijk omspringen en dat gaat erg netjes en soepel (later zal ze het wel verzamelen en dan komt het bewust naar een wissel rijden voor een wat hoger niveau).

ik ben het eens met dat je het beter kan doen of leren met een instructeur erbij want anders gaat het geheid mis.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:24

de wissel aanleren omdat je een pas de deux wil rijden lijkt me niet de juiste instelling! en wissel MOET je echt onder begeleiding aanleren. want als ze eenmaal verkeerd aangeleerd worden is het heel moeilijk om goed te krijgen. als je pony ze bijv. leert om vanvoor eest om te springen krijg je dit moeilijk weer goed. en het is moeilijk te voelen of ze ze goed springt als jij het voor het eerst doet. dan kun je beter een ervaren ruiter het je paard aan laten leren. ik zou je adviseren er nog maar even mee te wachten. het kan ik in je nadeel gaan werken als je straks contragalop moet rijden als ze dan in één x overspringt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:33

Lijkt me handig als je het aanleert onder goede begeleiding,
Ook hoe je met je zit en hulpen inwerkt, zodat je paard het niet uit zichzelf gaat doen,

Ook moet de basis in orde zijn,
Je kan ook met de pas de deux een mooie overgang terugrijden, omstellen en weer aanspringen Knipoog

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:49

Zoals TS aangeeft is haar paardje al aardig aan de basishulpen en klaar voor de galopwissel. Allhoewel het mij echt zou verwonderen dat het een optimale achterhand gebruik heeft op zo'n jonge leeftijd wat je wel nodig hebt om dus een vloeiende galopwissel te kunnen maken waarbij het paard gelijktijdig zowel met achter-als voorbenen wisselt. Ik zal toch even de moeite doen om uitleg neer te pennen.

Het vliegend changement : Wanneer het paard op de hulpen van de ruiter tijdens het zweefmoment omspringt van de ene galop in de andere, spreken we van een changement of galopwisseling. Het omspringen dient altijd met voor- en achterbenen op hetzelfde moment te gebeuren. Het is dus verkeerd wanneer de voorbenen na de achterbenen wisselen of omgekeerd. Een voorbereiding op deze oefening is de eenvoudige galopwisseling of eenvoudig changement.
De hulpen voor het vliegend changement : Geef in de rechtergalop een halve ophouding. Breng het linkerbeen iets naar voren en ontspan deze. Het rechterbeen brengt u achter de singel om het paard attent te maken om het naar de linkergalop te brengen. Rijd goed voorwaarts met de zit maar verlicht deze op het moment van changeren.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:12

De 'meeste' 4-jarige zijn hier zeker niet aan toe, om vele redenen, de meeste hebben nog niet een optimale achterhand, niet genoeg evenwicht om de galopswissel recht te maken, ze kunnen nog niet / nog niet helemaal voldoende verzamelen waardoor het ook al een stuk moeilijker word !! Ik denk ook echt niet dat je je hiermee bezig moet houden, je werkt met een 4 jarige aan vele andere dingen, een eenvoudige galopswissel kan wel, hierdoor word zijn balans ook beter, en krijgt hij meer achterhand om de vliegende te kunnen uitvoeren, of een pasje wijken (Mocht tie dat niet kunnne natuurlijk) er zijn nog vele andere manieren om op te vallen met een pas de deux (par le deux is trouwens WATER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Ik denk niet dat als je nu snel snel via internet (mensen kunnen het ook verkeerd omschrijven wat ze bedoelen he !! daar al eens aan gedacht? kan namelijk ook) je pony een wissel kan aanleren die hij eigelijk pas lekker op latere leeftijd moet/kan leren, hier heb e instructies voor nodig die niet zo snel kunnen worden uitgelegt met typwerk, je houding moet ook goed zijn, is je eigen houding dan ook helemaal goed? heb je dit al wel eens geproefd bij een ander paard zodat je weet hoe dit aanvoeld, want als je pony dit nou verkeerd zou doen, weet je niet of hij t nou wel of niet verkeerd doet.. Ik zou iets anders leuks verzinnen om iedereen versteld te laten staan, bedenk bijvoorbeeld iets met het uiterlijk?! Dat is ook heel leuk, en zorg eerst dat je netjes alles rijd ipv galopswissels waar hij op zo'n leeftijd eigelijk nog geeneens aan hoeft te bedenken..

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat ik niemand heb beledigt (kan namelijk nog wel eens gebeuren hiero)

Cheyenne

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:30

par le deux = water?? En ik altijd maar denken dat "eau" water betekende....

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:35

zowiezo vind ik dat je de foute instelling heb waarom je het wil leren..
maar ik denk dat je dat nu wel snapt aan de reacties van andere..

verder als je dressuur wil rijden en je leert het fout aan of je paard gaat het heel gemakkelijk vinden
heb je grote kans dat je jezelf tegen ga komen zodra je de contra galop moet gaan leren..

maar als je het hoe dan ook toch wil doen zou ik het de volgende manier aanpakken..

balkje in de midden van de bak en en een rustig gesloten galop tempo erop gaan over het balkje heen in de verlichte zit en hem licht omstellen.. dus je maakt 8tje over het balkje en wel grote voltes aanhouden...

ga alsjeblieft niet lopen trekken en alle gekkigheid want wat je wil met je pony is eigenlijk gewoon nog teveel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:38

dat is de tip voor een wissel gesprongen in 2en als je pech hebt Lachen

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:39

als het voor springen is doe het met een balkje...
zo leer ik het de mijne ook voor het springen