Paard springt regelmatig balken eraf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Paard springt regelmatig balken eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:56

Ik rij nu al 5 maanden een paard (Wanda) en vanaf de eerste maand ben ik begonnen met springen (kon ze al). Al vanaf toen merkte ik dat ze heel slordig was: ze is al niet van de lichtste, maar wil dan nog eens haar benen niet goed opheffen ook. Zeker als het om lage hindernissen gaat. We komen (bijna) altijd goed uit, maar ze laat de benen hangen en vaak tikt ze de balk ervan af. Ik gebruik heel goed mijn stem en benen en heel af en toe zelfs de zweep. Het wil niet altijd helpen. 1 op de 2 keer ligt de balk eraf. Het gekke is, dat ik al cross met haar heb meegedaan met (vaste) hindernissen tot 1.10 meter, omdat ze over vaste hindernissen altijd redelijk ruim springt. Maar zodra we weer overgaan naar 'gewone' hindernissen wordt ze weer lui en lomp.
Ik heb een beetje raad nodig:is het door de 'sleur' van in steeds dezelfde piste en over steeds dezelfde hindernissen te springen? Of doe ik iets fout?
Wie kan tips geven?
(balken met andere kleuren zijn onmogelijk, het springmateriaal is niet van mij: het zijn allemaal witte balken)
bedankt!

Valentinow

Re: Paard springt regelmatig balken eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:59

Springt ze balken met voor of achterbeen?
Mss eens schriksprongen maken (pionnen eronder) dan zou ze normaal gezien wel wat ruimer moeten springen.

Mss ook eens voorleggen aan ja instructeur.
Er is nog een oefening waar je ze wat voorzichterger mee kan maken (geen beren oid) maar een beetje onverantwoord alsje het alleen doet, dus ga ik het hier niet zetten.
Maar als je vraagt aan jue instructeur om wat voorzichtig maak ofeningetjes te maken ..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:03

Het zijn vooral de voorbenen die ze laat hangen.
Daar heb ik ook al aan zitten denken, aan bv een jas erover of pionnen, maar zal het dan niet zo zijn, dat ze dan weer in die 'sleur' terecht komt?
Is het dan niet zo dat ik als weer 'gewoon' wil gaan rijden, ik terug in hetzelfde patroon kom te zitten?
Sorry voor de vragen, zit momenteel beetje vast Knipoog

Ik heb maar om de 2-3 weken les van mijn instructrice, louter om alles wat 'bij te schaven'. Het was een beetje de bedoeling om het alleen op te kunnen lossen. Maar ik kan het (over een tweetal weken) wel eens voorleggen aan mijn instructrice. Mag ik vragen wat het 'trucje' inhoudt?
Geen zorgen, als het me te gevaarlijk lijkt (ben al geen extreme durver) zal ik het niet uitproberen Knipoog

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:04

Wacht ik stuur wel een PB-tje (je weet maar nooit als er mensen zijn die het zomaa uitproberen).

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:49

Ja, laten we stroom gaan gebruiken!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:33

Of prikkeldraad! Vork
Of 2 mensen de balk snel laten optillen!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:35

ik bind de balken gewoon altijd vast..de eerste keer valt ze maar daarna doet ze tenminste dr best Vork

Nee, wat bij mn vzpaardje nog wel es wil werken is een handdoekje over de balkjes heen..

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:00

Wat bij onze pony hielp was het verzamelen voor de sprong, en dan 2 passen ervoor te laten verruimen. Het kan namelijk zijn dat je er te veel vasthoud.. ook al denk je zelf van niet.. ik weet wat het is haha! Maar dat hielp bij ons wel.. je moet hem/haar gewoon even vlug voor het been hebben en dan gaat het allemaal een stuk gemakkelijker!

Succes ermee!

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:39

ook actief maken helpt vaak op de manege rijd ik ook over 1 meter heen kan ze makkelijk ze kan over 1.40 maar als ze niet actief is laat ze haar benen hangen

dus gewoon van tevoren veel overgangen maken dat moet werken

alleen als dat het probleem is hè

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:58

Hoe vaak spring je per week? Doe je het niet te vaak, dat je ook indirect al aan sleur denkt?
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 04-05-07 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:00

Ik ken het probleem....
Ik ga nu beginnen met veel In-uitjes te springen, dat zijn een aantal hindernissen achter elkaar waarbij er geen galopsprong tussenzit, het paard moet dus meteen springen.
Dit is wel een goede oefening, wel moet je erop letten dat de hindernissen dan precies goed staan.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:38

Lijnen, in-uit zijn goed voor behendigheid en kracht, of het de voorzichtigheid van een paard helpt te ontwikkelen is een heel andere vraag. Daarvoor moet je ook goed weten wat de geschiedenis van een paard is en wat de ervaring is van de ruiters die hem hebben gereden bij het springen.

Een paard wat eens voorzichtig was kan ook door bepaalde redenen dat niet meer zijn.

Handelingen om een paard extra-voorzichtig te maken (afgeleiden van methode Schockemoehle) hebben dan denk ik ook weinig zin meer.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:43

Witte balken zien paarden over het algemeen slecht! Misschien is dat wel het probleem Knipoog Spring je alleen thuis over die witte balken? Of spring je ook op andere plaatsen met gekleurde balken? Want als je al een cross hebt gereden, dat zijn meestal geen witte balken, en je mag maar 6 balken hebben wil je mogen crossen. Als de balken niet van jou zijn, misschien kun je aan de eigenaar vragen of je ze mag schilderen?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:14

Wat dacht je van in-uitjes gewoon in een rij of in een slalom of in een halve volt Knipoog dingen om een paard voorzichtig te maken en snel te maken. Cavaletti's met schuine balken en dan heel verschillend opbouwen zodat ze moeten kijken waar ze lopen. Zo hou je het ook intressant voor je paard Lachen

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:22

Ik zou zorgen dat ze wat meer springkracht krijgt , en het voorleggen aan je instructreur. Het zou ook heel goed kunnen dat ze deze hindernissen niet interresant vind. Dus leg er bijvoorbeeld Pionnen onder , een deken eroverheen . Sliertjes aan de balken bevestigen. Zoals Maysie zegt , een paar in uitjes. Gewoon goed wakker maken voor de hindernissen , zodat ze ook leert omgaan met haar benen. Balkjes draven die iets verhoogt zijn , b.v een baksteen eronder aan 1 kant maakt ze soms ook wel wat oplettender met hun beengebruik.
Succes ermee ! Lachen

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:04

Wij moete hem nog leren springen, en leggen daarom een balkje voor de hindernis daardoor springt hij. als wij het zonder dat voor balkje doen zal ik maar zege springt hij er ook zo lekker lomp en nonchalant overheen.

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:15

Ik wou even zegen wat ik denk.. Tong uitsteken
Nou ik denk dat je pony de lage sprongetjes niet zo goed ziet
misschien is het een goed idee om net iets voor de sprong iets vel gekleurds te leggen dat helpt vast wel.. Clown
je moet voor je gaat springen ook heel belangrijk goed lostappen draven en galopperen probeer vooral eerst ff aan de teugel te rijden dan is ze ook goed warm.. Pling
1 Tip: Spring niet te vaak
want ik heb een pony daar gingen we elke woensdag mee springen dat is niet goed gegaan dus nu heeft ze spat
dus goed opletten dat je pony als 1e op zn voorbenen komt
veel suc6 met je pony
ps misschien kun je ook in de dressuur gaan starten als ze daar goed in isz Haha!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 14:35

Dankje voor de tips!!
Ik heb gisteren zadeldekens boven de hidnernis gelegd en ze is iets voorzichtiger gaan springen. Ook heb ik per sprong een klein tikje gegeven met mijn zwaapje: net genoeg zodat haar concentratie erbij blijft. Het gaat al iets beter Lachen

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:17

Let wel op met dingen op de sprong teleggen. Want als het echt op de bovenste balk licht kan de balk er niet af ALS ze tikt. Beter kan je doen is: 2 balken erop leggen (onder elkaar) en op de onderste je dekje oid leggen.
Veel succes

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:42

voor of achter benen? niet te vroeg af zetten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 06:28

en sommige paarden leren het gewoon nooit. Die vinden het niet erg om hun benen te stoten, en laten ze altijd hangen. Daar doe je weinig aan uiteindelijk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:58

Hoevaak spring je nu per week? Probeer namelijk ook variatie en uitdaging te houden in de keren dat je springt, doe een keer een triple. Varieer een keer met een pittig parcoursje voor jezelf. Werk de volgende keer puur aan de techniek. Misschien heb je mogelijkheden om een hekje te springen als afwisseling.
Maar sowieso niet te vaak willen springen, sla ook eens een weekje over (springvrij) of wissel het springen onder het zadel in voor een keertje vrij springen. Oneindig lang herhalend en veel springen zal het niet op lossen denk ik.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:25

Lielle schreef:
en sommige paarden leren het gewoon nooit. Die vinden het niet erg om hun benen te stoten, en laten ze altijd hangen. Daar doe je weinig aan uiteindelijk.

Ja, sommige paarden hebben gewoon geen respect voor het hout en zullen nooit goede springers worden....

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 15:37

dat denk ik inderdaad ook, t'is geen natuurtalent zal ik maar zeggen Knipoog
Ik spring 1 keer in de week Lachen

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:44

Ik heb ook vaak gehoord en gezien dat paarden die cross gereden hebben, zoals je zei vaste hindernissen, lui worden en met gewone hindernissen dan hun benen laten hangen. Misschien dat het daar aan ligt.