steigeren.. hoe af te leren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soleillover

steigeren.. hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:02

Mijn 4-jarige KWPN Tuigpaard Wigiandra steigert de laatste tijd erg veel. Ik heb haar al een tijd met een halstertouw van haar halster naar haar singel gereden, en dat hielp heel goed. Nu ik vandaag weer eens zonder reed (moet ze toch ook kunnen) was er eerst niets aan de hand. Ze liep netjes aan de teugel, mooi verzameld, etc. Maar het was aardig warm, dus toen mevrouw ging zweten (al na 20 minuutjes ofzo dus) wou ze niet meer lopen. Ik spoorde haar aan, gewoon heel normaal aansporen, en ineens begint ze daar weer te steigeren, en echt hoog! ze knalt net niet achterover, maar het blijft er niet ver uit de buurt! Koe

er is niets mis met haar rug oid, maar het is echt vervelend doen. Als ze iets niet wil, gaat ze steigeren. Een paar gekke bokkesprongen vind ik geen probleem, maar dát doet ze niet. Ze steigert alleen maar > wat dus best gevaarlijk is. Ze doet t namelijk overal. Op de weg, in de bak, in de wei, op het erf, etc.

Het is ook een probleem als ze bij andere paarden weg moet. Als ik met háár op buitenrit ga, en de rest blijft thuis, dan gaat ze ook weer steigeren. (met het vertrek dus, daarna niet meer, dan denkt ze er niet meer aan)

Een tik met de zweep helpt niet. (longeerzweep wel, maar ik kan moeilijk altijd iemand mee laten rennen Clown ) Als ik niet op het steigeren reageer, of alleen met stem, gaat ze gewoon door.
Ik denk aan het proberen van sporen, maar ik vind dat afschuwelijk rijden. Zowieso ben ik van mening dat je je paard zonder sporen moet kunnen laten lopen.. maar zo gaat het ook niet langer.

Iemand tips?

Sash

Re: steigeren.. hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:05

mijn paard steigert ook snel, vooral als ik haar vanuit de galop teveel terugneem of als een ander paard buiten al doorloopt en zij moet wachtten. Tiara reageert ook niet op een schreeuw of een tik tegen haar hals, ik rijd bij haar niet met zweep dus wat ik dan soms doe is een kleine tik tegen dr oor. maar ik hou het even in de gaten ik vind steigeren namelijk best wel eng

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:08

Sash schreef:
mijn paard steigert ook snel, vooral als ik haar vanuit de galop teveel terugneem of als een ander paard buiten al doorloopt en zij moet wachtten. Tiara reageert ook niet op een schreeuw of een tik tegen haar hals, ik rijd bij haar niet met zweep dus wat ik dan soms doe is een kleine tik tegen dr oor. maar ik hou het even in de gaten ik vind steigeren namelijk best wel eng

de paardenhandelaar waar ik rijd zegt ook altijd: 'gewoon een tik tussen of tegen de oren!' maar dat helpt ook niet. Ik wil daar ook niet te hard slaan, omdat t daar natuurlijk best gevoelig is..! Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:09

wat zegt je instructrice ervan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:11

wilde het net vragen Lachen

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:12

Wat doet ze aan de hand.
Als je naast haar staat en je loopt bij een groep die dan wegrijden. Wat is haar reactie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:13

Dat dacht ik al

Zal volgende keer vragen:
Kim en ik vroegen ons af wat je instructeur er van zegt Lachen

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:23

Heb je les? Dit lijkt me een goed punt om aan te werken in de les. Vervelend dat je paard dit trucje nu door heeft.
Mijn ervaring is dat tussen de oren slaan of met zakjes water werken geen nut heeft, dat zou alleen kunnen werken als je paard het voor de eerste keer doet. Nu heeft ze al door dat het een leuk trucje is en dat ze daar mee onder het werk uit kan komen (ik ga er even van uit dat je paard niets medisch mankeert).

Ik heb ook een paard gereden dat steeds op zijn achterbenen ging staan als hij iets niet wilde. Ik merkte bij hem dat op het moment dat hij op twee benen staat, eigenlijk niets helpt, ook niet tegen 'm roepen ofzo. Maar als hij weer op 4 benen ging staan, dan moest ik 'm goed naar voren rijden, desnoods met een tik van de zweep er bij. En zorgen dat je je paard van voren absoluut loslaat! Als je paard druk in haar mond voelt, gaat ze waarschijnlijk weer omhoog. Ik reed altijd een paar rondjes flink naar voren, en dan zocht ik voorzichtig weer contact met de mond. Maar pas als je zeker weet dat je paard echt weer vooruit wil.
Veel succes er mee, ik hoop dat je snel een oplossing kunt vinden voor dit probleem.

ps. Pas op met een halstertouw aan de singel maken! Als een paard steigert, heeft hij zijn hoofd en hals nodig om in balans te blijven, dat kan hij niet als zijn hoofd vastgebonden zit. Met een beetje pech verliest je paard z'n evenwicht en kiept 'ie achterover (en dan lig jij er onder).

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:25

Mijn merrie deed dit soms ook in het begin maar dit heb ik haar afgeleerd door haar hardop terecht te wijzen (dus bijvoorbeeld heel hard "Hé!!" roepen) en haar dan goed naar voren rijden. Inmiddels doet ze het nooit meer.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:48

ik heb geen les met haar iig. en het probleem met naar voren rijden is weer, dat ze eigenlijk zo goed als niet op de grond komt. Zodra ze ook maar iets de grond raakt, gaat ze weer omhoog, omdat ze anders dus vooruit moet...

met een touw kon ze juist haar hoofd niet in de lucht gooien en durfde ze al niet goed te steigeren. als ze het al deed, was het maar een paar centimeters...

en aan de hand trekt ze gewoon erg hard+rondjes rennen om je heen. dan steigert ze dus niet, maar dat zou d'r dan toch niet helpen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:50

dan lijkt les nemen me een heel, heel goed begin Lachen, en wil je dat niet dan kan je inderdaad gewoon de kop vastbinden met een touwtje

niet serieus bedoeld dat laatste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:52

En als ze dan toch eens probeert omhoog te komen raakt ze haar evenwicht kwijt en knal je samen achter over (als aanvulling voor ts)

Zelfs Anky heeft les, dus wij hebben dat allemaal zeker nodig...

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:58

Ik heb eens gehoord dat iemand wanneer zijn paard stijgerde een ei stuk maakte op het paard z'n hoofd! & het werkte ook nog .. zeiden ze! Koe
Ik vind het eigelijk een belachelijk idee, maar mischien zijn er hier meer mensen die hier eens van gehoord hebben? Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:58

wel eens van gehoord, alleen ben ik op dat soort momenten met andere dingen bezig dan een ei uit mijn zak frummelen

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:00

Tja het is best duidelijk wat KiWiko en RK zeggen: Les!
Je wilt toch niet dat er straks iets gebeurd omdat je geen les wou en je met paard en al achterover kiepert?
Dat kan natuurlijk ook gebeuren als je les hebt maar je instructice kan je wel tips geven tegen het steigeren!
Succes

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:02

een kort springzweepje.. en dan andersom vasthouden met het uiteinde richting de oren..
komt ze rechtop een tik tussen de oren!
helpt erg goed.. misschien niet de vriendelijkste manier maar altijd beter dan eronder komen..
na 1 tik doen ze het niet zo snel weer

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:05

Citaat:
en aan de hand trekt ze gewoon erg hard+rondjes rennen om je heen

Hier maak ik uit op dat ze aan de hand zich al niet weet te gedragen. Daar zou ik al als eerste verandering in proberen te brengen. Als ze geen respect voor je heeft terwijl je naasdt haar staat waarom zou ze dat dan wel hebben als je erop zit.

Zo'n touwtje kan misschien een handige oplossing lijken maar pakt dus zoals je al gemerkt hebt het probleem niet aan.
Als al het medische is uitgesloten en je zeker weet dat het zadel goed zit zou ik toch gaan oefenen met iemand op de grond erbij.
Dus als ze omhoog gaat en op jou niet reageert iemand ernaast met desnoods een zweep waar ze wel op reageert. Die haar dan dus wel naar voren krijgt.

Het is inderdaad lastig om dan elke keer iemand erbij te moeten hebben maar hoe eerder je dit gedrag afleert hoe beter. Het is misschien al een automatisme van haar en hoe langer ze dit kan doen hoe erger het wordt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:10

Een tik tussen de oren is onzin. Bij mijn paard kon ik het gedeeltelijk aanvoelen komen, als ik dat voelde, was ze al halverwege, omdat het uit het niets kwam. maar mijn reactie was dan binnenhand extreem van de hals en omtrekken, daardoor raakt ze uit balans en kan ze niet goed meer omhoog. Ook ben ik een tijd zo blijven rijden, met extreme stelling naar binnen, dan kán ze niet omhoog namelijk. Maargoed, allereerst les inderdaad, in je eentje kun je een hoop dingen verprutsen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:12

Als ik dit zo lees én geen instructie, dan denk dat dit paard jou iets wil vertellen.
Dat jij teveel aan de teugels zit.
(trekken aan de teugels en benen geven = voor het paard maar 1 oplossing en dat is omhoog, het zijn immers tegengestelde opdrachten die ze krijgt.)

Oplossing, van voren (teugels) ontspannen (niet aan de teugel willen/laten rijden) en veel tempo rijden. als hij naar voren gaat, kan hij nooit omhoog.

En natuurlijk veel les nemen! zoals gezegd, kun je alleen zonder begeleiding een hoop verknallen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:14

Ja, maar hij doet het dus ook aan de hand.. Dus het kan een combinatie zijn van etteren en te veel druk. Maar het feit blijft dat hij het aan de hand doet

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:17

Ik herinner me ineens iets wat mij gezegd is en wat na 1x direct heeft geholpen. Mijn paard steigerde onder het zadel, en daarna ging ze het aan de hand ook ineens doen. Toen heb ik als tip gekregen om een zweepje mee te nemen, en zodra ze omhoogkomt bij de uier een tik te geven, NIET EROP, maar er in de buurt, hoeft niet heel hard, maar hier schrikken ze flink van. Het is een ehh. privéding van je paard zge maar, en ze doen er alles aan om dit te beschermen. Mjin paard heeft hierna nooit meer aan de hand gesteigerd, omdat ze doorhad dat ze haar edele delen in die positie niet kon beschermen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:18

een steigeraar krijgt van mij gewoon een draai om de oren, en wel gelijk. Wat dat betreft heb ik een los rechterhandje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:20

dat is een questie van niet consequent genoeg zijn.
geen spanning op het touwtje, maar ook geen te lang touw en bij een poging gelijk optreden. Daarna weer onspanning.
Bij mij hebben ze dat gelijk door Rolleyes

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 22:49

ik vind dat jullie wel een beetje extreem aanvallen.. ik les zeker wel, maar ik kan lijkt mij moeilijk elke week naar woudenberg gaan (minstens 25 minuten fietsen als je echt door fietst) met m'n paardje..
ik rij dus andere paarden in de les. M'n instructrice komt overigens volgende week oid een keer langs, maar ik dacht, laat ik eens om tips vragen, misschien hebben sommige bokkers handige trucjes.
En zoals ik al zei, met het halstertouw durft ze vanzelf niet te steigeren, en dan doet ze het dus ook niet. Dat ín de trant van 'bind d'r kop maar vast' vind ik dus zeer ver gezocht.
Maar blijkbaar denkt men meteen weer vanalles. Nagelbijten / Gniffelen

Dat aan de hand gaat steeds beter. Maar het is nogal lastig als je een paard van zo'n 1.68m hebt, dat ook nog eens een flinke krachtpatser is... Voor m'n vader heeft ze ook zeker wel respect, maar als ze eenmaal weg moet van anderen is het gelijk klieren. Niet dat ze doordouwt, maar het is gewoon vervelend.

En dat van druk op de teugels dat is zeker niet waar. Ik heb juist altijd (bijna tot scheldens toe Vork ) de instructie gekregen om voorover te gaan zitten en de teugels te laten 'hangen' zogezegd. Dat is dus al automatisch. En zowieso rij ik over het algemeen zeer gestressde paarden omdat ik door de handelstal waar ik rijd vaak vervelende/verpeste paarden onder m'n kont krijg. Daar zitten dus ook vaak paarden bij die bv. mishandeld zijn en weer helemaal het vertrouwen moeten hebben. Dan leer je echt wel om ze los te laten!

Het stelling-trucje werkt jammer genoeg ook niet. Ze gaat gewoon elke keer dat ze neerkomt weer omhoog... desnoods scheef...

Dat met het zweepje ga ik toch nog maar een keer proberen. ik ben er een beetje huiverig voor, maar als het helpt...

Verder is er ook nooit wat aan de hand eigenlijk. Ze leert snel (wat nu dus even een nadeel blijkt te zijn Tong uitsteken ) en is best braaf. Het blijft een moeilijk paard, maar ze is absoluut niet gemeen of iets dergelijks. Het is gewoon met het weggaan bij anderen en bv. galop als ze 'vind' dat ze genoeg heeft gedaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 23:49

superwoman schreef:
Als ik dit zo lees én geen instructie, dan denk dat dit paard jou iets wil vertellen.
Dat jij teveel aan de teugels zit.
(trekken aan de teugels en benen geven = voor het paard maar 1 oplossing en dat is omhoog, het zijn immers tegengestelde opdrachten die ze krijgt.)

Oplossing, van voren (teugels) ontspannen (niet aan de teugel willen/laten rijden) en veel tempo rijden. als hij naar voren gaat, kan hij nooit omhoog.

En natuurlijk veel les nemen! zoals gezegd, kun je alleen zonder begeleiding een hoop verknallen.

mee eens. daarnaast heeft ze ook aan de hand niet de fijnste manieren, goede begeleiding is ook daarin belangrijk. verder grondwerk om haar te leren dat werken ook leuk kan zijn, om goodwill en een goede relatie te kweken. tenminste dat is wat ik direct zou doen.