Paard laten corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzie1

Paard laten corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:42

Ik heb op het forum gezocht maar ik kon er (zo snel) niets van vinden dus plaats ik dit topic. Ik ben opzoek naar mensen die (goede) ervaring hebben met het laten corrigeren van hun paard. Ik heb met mijn eigen paard een aantal (grote) rijtechnische problemen en we zitten in een visuelecircel en komen daar zelf, ook met behulp van goede instructie, niet uit. Ik heb hem lichamelijk helemaal na laten kijken en behandelen waar nodig maar hierdoor zijn niet alle problemen opgelost. Ik heb goede instructie (zij verdiend haar brood met het rijden en verkopen van paarden en lesgeven) maar ook daar loop ik tegen mijn eigen verkeerde gewoontes en die van mijn paard aan. Nu wil ik gaan proberen mijn paard door een (ervaren spring)-ruiter te laten corrigeren. Wellicht kan hij/zij mijn paard helpen en op een goede en juiste manier duidelijk maken wat de bedoeling is en dan kan ik daarna, onder begeleiding, hopelijk de juiste draad weer oppakken. Maar nu weet ik dus niet zo snel wie dat kan doen (en dan ook nog betaalbaar). Bij deze dus mijn vraag wie van jullie heeft hier (goede) ervaringen mee en wellicht kan ik daar dan wat verder mee komen. Hoop dat ik goede reacties krijg, want op dit moment zit ik met mijn handen in het haar en is zowel mijn paard als ik niet blij.

Nanna

Re: Paard laten corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:46

dat hebben wij ook gehad met mijn pony en hebben toen 3 keer een andere man erop laten rijden en toen ging het al stukken beter. en het heeft ons toen geloof ik 30,- gekost

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:46

Misschien is het handig om er in het kort bij te zetten wat voor problemen je hebt met je paard? Ik begrijp dat het met springen te maken heeft aangezien je om een springruiter vraagt??

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:50

bij de meeste grotere stallen heb je ook wel een mannetje die paarden kan corrigeren. (degene die op alle probleemgevallen mag)

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:53

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:59

een paard maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die de ruiter hem bied, je kan dat paard wel laten corrigeren, geen probleem.......... maar ik kan je wel verzekeren dat als JIJ je niet ook laat corrigeren dat je dan binnen de kortste keren weer die problemen hebt. Het paard weet het allemaal wel Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:06

Misschien ook wel handig om te vertellen waar in de buurt je iemand zoekt.
Verder ben ik het met kiwiko eens.
Echter is het meestal wel makkelijker om eerst het paard te corrigeren en daarna veel les te nemen om de problemen op te lossen/voorkomen.

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:30

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het grotendeels door de onkunde van de ruiter (ik zelf in deze) komt dat een paard "moeilijker" in het rijden wordt. Maar aangezien ik zelf dus ook moet leren hoe het wel moet en niet tegelijker tijd mijn paard ook daarin kan corrigeren, heb ik het plan gevat om mijn paard naar iemand toe te brengen die hem weer op de goede weg kan helpen en daarna mij en mijn paard, want anders wordt het nog niets. Ik sta opstal in Harmelen (provincie Utrecht). Ik las ook dat er iemand dacht dat het een spring probleem was, maar dat is het niet. Het is puur een probleem met de basis. Kort gezegd, die is er niet. Mijn paard heeft zich, door mijn verkeerde rijden, verkeerd ontwikkeld. Zijn onderlijn (hals en buikspieren/broek) is erg sterk ontwikkeld en zijn bovenlijn is juist nog steeds erg slap. Zijn zwakke punt is ook zijn achterhand. Zijn manier van protest is met zijn hoofd in de lucht, onderhals erop en heel hard gaan rennen. Door hier jaren mee aangemodderd te hebben (niet bewust en ook niet expres) weten we nu beide niet meer hoe hier uit te komen. Hij loopt niet op zijn eigen benen, is scheef en wil niet graag zichzelf oprekken en over de rug komen. Telkens loopt het rijden uit op een soort gevecht en dat is voor het paard en voor mij niet leuk. Ik ben dus opzoek naar iemand die hem de basis bij kan brengen en mij daarna erbij kan helpen om dit ook goed bevestigd te houden. Nou ik hoop dat ik zo iets duidelijker ben geworden in het verhaal. O ja, nog even terugkomend op de springruiter. Ik ben van mening dat springruiters (over het algemeen) wat "relaxter" rijden dan de dressuurruiters. Meer het paard op zijn manier laten lopen dan volgens het boekje. Maar begrijp me niet verkeerd, ik wil nu absoluut geen discussie ontketenen over welke rijstijl goed/fout is of iets dergelijks.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:35

hele goede instelling Ozzie Lachen

In de buurt van Utrecht zitten wel wat mensen die je goed kunnen helpen Lachen

ik zal eens wat rondvragen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:18

Ik heb je profiel gelezen en de "geschiedenis" die je hebt met Ozzie. Sinds 4 jaar zelf ingereden, nu 11.

Mag ik vragen wat voor tijd je voor de correctie voor ogen hebt en wat je nog wilt bereiken? Mocht dat namelijk zijn dat je ooit nog eens een parcourtje wilt gaan rijden dan ben ik bang dat je de mededeling zult krijgen: niet met Ozzie.

Dressuurmatig opnieuw opbouwen trek er 2 jaar vooruit, het eerste half jaar door een professionele ruiter. En ga er vanuit dat je iemand moet zoeken met ervaring met dit "soort" paarden, makkelijk is dat niet. En ervaren springruiters hebben weinig zin in dit soort problemen.

#PS ook nog even over Springruiters:
Kijk je er vreemd van op dat de echte succesvolle springruiters (Beerbaum, Lansink en consorten) hun paarden tot bovengemiddeld dressuurmatig rijden of laten rijden? 90% Van het springen is dressuur.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:15

Na twee jaar is dit paard nog maar 13 die kan dan makkelijk nog een parcousje rondspringen.

Okee ik ben het ermee eens dat omtrainen tijd vergt maar of dat nu twee jaar moet zijn vraag ik me af.

Ik zou allereerst beginnen het paard met bijvoorbeeld een wiener zugel ( dreieckzugel of een simpel stootteugeltje tussen de voorbenen door uit te binnen. Resultaat is het niet meer omhoog kunnen brengen van het hooft voor beide partijen beter.
Verder veen overgangen en proberen het paard rond te houden over de rug heen.
Als je goede instructie hebt en de wil om het te leren kun je het zelf ook heel goed doen hoor.
Ik heb al veel paarden gecorrigeerd en meestal zie je als je ze goed terug doet naar de vaste ruiter dat het dan toch weer dreigt mis te gaan. Liever corrigeer ik dan bijvoorbeeld ook de ruiter. Je zou feitelijk de eerste tijd gewoon iedere dag les moeten nemen, maar je kunt ook bijvoorbeeld je stalgenoten, vader moeder partner vragen van luister let er op dat ik dit of dat niet doe.
Heel veel sucses ermee.
En een hele goede stap is al gemaakt onderkenning van het probleem.

elvis2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:39

KiWiKo schreef:
een paard maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die de ruiter hem bied, je kan dat paard wel laten corrigeren, geen probleem.......... maar ik kan je wel verzekeren dat als JIJ je niet ook laat corrigeren dat je dan binnen de kortste keren weer die problemen hebt. Het paard weet het allemaal wel Lachen

Precies wat je zegt er is zelfs een spreuk voor; Een ruiter die zijn eigen problemen niet erkent komt op den duur met elk paard het zelfde probleem tegen.
Zoek een ervaren instrukteur die jou èn je paard kan helpen!
Bijv Edwin Hoogenraad. Hij geeft ook tweede en derde fase ORUNcursus op Ermelo

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:48

Bedankt voor jullie input Haha! . Ik ben op dit moment bezig met het zoeken naar iemand bij mij in de buurt die wellicht mijn paard een tijd(je) onder zijn/haar hoede kan nemen Pling . Heb via mensen bij mij op stal een aantal namen doorgekregen en ik ben bij hen aan het informeren. Tot die tijd blijf ik lessen bij mijn instructrice en blijven wij er zelf ook aan werken. Het gaat mij er niet om dat het lang zal gaan duren en mijn paard hoeft ook geen topniveau te gaan lopen, maar ik wil graag een paard onder me, waarvan ik het idee heb dat hij zich prettig voelt en het werk leuk vind om te doen, dat is en blijft mijn streven. Pling

Ik hou jullie via bokt wel op de hoogte en nogmaals dank voor jullie ideeen, suggesties tips en commentaar. Ik blijf open staan voor advies. Tong uitsteken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:58

Ik krijg een hele goede basis mee van de dressuurtak van centered riding (Moniek Leblanc), zij is net zoveel met het paard bezig als met mij en zo zijn we samen aan het groeien. Ze heeft ervaring moet moeilijkere paarden en kan erg goed zien wat de gevolgen van de acties van de ruiter zijn. Ik heb er erg veel aan gehad, misschien is het iets om het een keer te proberen (bereid je voor op veel spierpijn Tong uitsteken)
Ik weet niet of ze ook in utrecht lesgeeft, maar als je iemand van CR zoekt, let er dan op dat hij/zij een dressurachtergrond heeft, anders ben je alleen met jezelf bezig en niet met je paard.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:03

ozzie1 schreef:
Bedankt voor jullie input Haha! . Ik ben op dit moment bezig met het zoeken naar iemand bij mij in de buurt die wellicht mijn paard een tijd(je) onder zijn/haar hoede kan nemen Pling . Heb via mensen bij mij op stal een aantal namen doorgekregen en ik ben bij hen aan het informeren. Tot die tijd blijf ik lessen bij mijn instructrice en blijven wij er zelf ook aan werken. Het gaat mij er niet om dat het lang zal gaan duren en mijn paard hoeft ook geen topniveau te gaan lopen, maar ik wil graag een paard onder me, waarvan ik het idee heb dat hij zich prettig voelt en het werk leuk vind om te doen, dat is en blijft mijn streven. Pling

Ik hou jullie via bokt wel op de hoogte en nogmaals dank voor jullie ideeen, suggesties tips en commentaar. Ik blijf open staan voor advies. Tong uitsteken

Ik vind dat persoonlijk een hele goede basis om het proces in te gaan. Probeer ook tussendoor gewoon veel te lessen (zitlessen), dressuur etc. op andere paarden. Daar leer je het meeste van, want je moet gewoon die onafhankelijke zit met goede inwerking hebben.

Veel succes!