hoofdschudden, mond open bij aanleuning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

hoofdschudden, mond open bij aanleuning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 07:20

Sinds kort rijden we Sander onder het zadel, hij doet het allemaal boven verwachting goed, zelfs de aanleuning zit er nu aan te komen.
Maar nu doet ie dus dit na een tijdje rijden en wanneer hij meer ontspannen begint te worden:
hij gaat zijn mond open doen(tijdens halthouden en ooit tijdens rijden) en tijdens het rijden schudt hij af en toe met zijn hoofd. (niet echt voor de vliegen)
Is hij verder aan het zoeken naar aanleuning?
We hebben zelf al gekeken en we hebben een normale contactteugel, er wordt nooit getrokken of een sterke hand gemaakt, dus daar kan het mondopenen niet van zijn.
Dit doet hij trouwens wanneer hij aan het afbuigen is.

p.s. Sander is 16 en er is verder nog nooit op gereden, wel heeft hij altijd voor de kar gestaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Megan_

Re: hoofdschudden, mond open bij aanleuning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:06

Schudden zomaar? Geen irritatie of iets dergelijks / medisch?

Schudden opzich kan komen omdat er niet voldoende activiteit komt van de achterhand.

Het openen van de mond kan omdat er veel druk in de mond wordt gelegd, als verzet. Maar het kan ook openen zijn tijdens het nageven.

Mijn merrie doet extreme kauwbewegingen als ze nageeft. Dan doet ze ook haar mond open.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:02

het mond openen doet hij inderdaad tijdens het kauwen op het bit.
Wellicht komt het hoofdschudden van zweet, daar heeft hij altijd wel wat last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:07

Als je paard zijn mond opent omdat hij op het bit kauwt, is hij neem ik aan gewoon nageeflijk ? Want als hij het ineens zomaar doet, zou het kunnen zijn dat hij pijn in zijn mond heeft.
Xx

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:50

Hmm, gewoon een soort van protest. Ik zou dan zelf met minder druk op de teugel gaan rijden. Ga je wel genoeg mee met je hand in stap? Voor mijn gevoel moest ik altijd té overdreven meegaan, maar dat lijkt maar zo.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:55

Hij doet dit niuet voor de wagen, echt alleen onder het rijden? Want anders zou ik zeggen: laat de tandarts eens kijken. Trouwens, het kan natuurlijk ook komen door het bit, want ik neem aan dat je met mennen een ander bit gebruikt?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 22:47

Ik geef mijn handen genoeg mee, en soms misschien te veel, misschien dat hij meer contact zoekt?
Voor de wagen deed hij het minder, maar daar reden we vooral recreatief mee en niet echt dressuur, wel war altijd opvallend dat hij aan het einde van de rit met zijn hoofd begon te schudden, zijn hoofd was dan vaak wel wat bezweet.
Hij is onlangs nog bij de tandarts geweest, dus dat is het ook niet.

Ik heb vanmiddag weer gereden en hij deed het een stuk minder (dat schudden), het was nu ook niet zo warm als van de week. Misschien ligt het dan toch aan het zweet.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:29

dat de mond open is komt waarschijnlijk door het kauwen op het bit
hoofdschudden ben ik ook best wel benieuwd naar.. Bloos
mijn merrie heeft dat ook tijdens het rijde als ze in aanleuning is..
ik hou dit even in de gaten veel suc6 verder Knipoog