in verkeerde galop aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

in verkeerde galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 21:10

Ik help mijn schoonzusje een beetje met rijden, zij is echt springruiter en wil toch graag een beetje dressuurles Knipoog en ik loop tegen een probleem op, het paard springt steeds in de verkeerde galop aan. Extra stelling werkt niet, binnen been lichtrijden ook niet etc etc. Heeft er iemand tips? Lachen

Xsander

Re: in verkeerde galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:12

Misschien met een balkje proberen? dan galloperen ze erover heen.. en dan land die misschien wel goed Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:13

extra stelling gaat ook niet werken... dan krijg de buitenschouder alleen maar meer ruimte om als 1e weggezet te worden.
vraag wat stelling naar buiten, neem de buitenteugel aan en geef een ophouding. binnenteugel blijft loslaten en geeft wat ruimte. dan geef je de hulp.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:18

Heb je het al geprobeerd op een volte en dan op het verkeerde been lichtrijden en eventueel met stelling naar buiten? of inderdaad met een balkje.
Misschien ook een optie om het paard even te laten nakijken door fysio of osteopaat om uit te sluiten dat ie vast zit.
Springt het paard in beide kanten verkeerd aan of op een kant en doet ie dat alleen bij je schoonzusje of bij iedereen?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:21

De ruiter over haar eigen buitenschouder schuin omhoog laten kijken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:45

de kont wat naar binnen zetten.. een beetje het travers idee.. zo moet ie wel in de goede galop aanspringen. .maar denk dat het meer een probleem van soepelheid is bij het paard..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:12

Balans oefeningen, achtjes gewoon in draf. Niet op een verkeerd been of wat dan ook gaan laten lichtrijden. Paard moet zijn lichaamin balans hebben om aan te springen in de goede galop Knipoog

Laat haar veel op binnen hoefslag rijden en veel wendingen op buitenbeen buitenteugel rijden met daarbij een wakend binnenbeen zodat hij niet wegvalt aan de binnenkant. Lachen

Daarna galopwerk. Ga gewoon langs doe hoefslag. Let erop dat je buitenkant goed begrensd zodat het paard die erook bij moet dragen waarbij je hem dus al wat op zijn binnenachterbeen zet. Hierbij lichte stelling en dan galop hulpen.

Wat ik vaak zie dat paarden die verkeerd aanspringen gewoon niet in balans zijn en niet begrenst worden waardoor ze daar doorheen kunnen breken en makkelijk in de verkeerde galop aan kunnen springen Knipoog

Heel verhaal sorry Lachen

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:18

ik ga met de laatste 2 mee. het is geen oplossing, dat is de soepelheid, maar het paard naar buiten laten kijken en kont naar binnen.
sommige paarden hebben moeite met galop, dus vooral met het aanspringen. op deze manier worden ze gedwongen goed aan te springen. misschien moet het paard wat meer souplesse en spieren in de achterhand kweken. balkjes draven helpt ook voor meer kracht en ondertreden van de achterhand.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:29

mellamoshan schreef:
ik ga met de laatste 2 mee. het is geen oplossing, dat is de soepelheid, maar het paard naar buiten laten kijken en kont naar binnen.
sommige paarden hebben moeite met galop, dus vooral met het aanspringen. op deze manier worden ze gedwongen goed aan te springen. misschien moet het paard wat meer souplesse en spieren in de achterhand kweken. balkjes draven helpt ook voor meer kracht en ondertreden van de achterhand.

Maar dwingend bedoel ik het niet he dat verhaaltje van mij Tong uitsteken. Je moet hem juist zo rijden dat hij in balans komt waardoor hij zelf makkelijk aan kan springen. Doormiddel van zulke oefeningen (teminste zo doe ik het dan)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:35

@maysie: snap ik, maar friesje (ras heeft vaak ook moeite met aanspringen Tong uitsteken) vertikte het gewoon om in de goede galop aan te springen op de rechterhand. door haar op deze manier te dwingen en de oefeningen die jij omschijft Knipoog (heel vele achtjes en op de binnenhoefslag rijden) ging het haar steeds makkelijker af. Ze moest er alleen wel even doorheen zeg maar want het was ook een gewoonte geworden. Lachen
dus vandaar Lachen Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:47

Oh zo bedoel je ja ik snap het sorry Lachen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:08

op je goede zitbeenknobbel gaan zitten.. daar is die van mij heel gevoelig op....

als het dan lukt kleine stukjes galop en veel overgangen rijden..

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:09

Aanspringen in een hoek, of op een volte?
Balkje werkt meestal ook goed

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:18

mijn pony deed dat ook altijd:
ik heb dit gedaan:

bv. bij c afwenden en dan met linkerstelling (overdreven)
naar de M rijden.
het is wel stelling en zo maar bij mij werkte het.

Tip:
in het begin heel overdreven doen en dan zul je zien dat het op een gegeven moment vanzelf gaat

succes!

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:29

Dit heeft mijn pony ook gehad, op de linkerhand wou ze niet in de goeie galop aanspringen. Ik heb toen de tip gekregen om een zo klein mogelijke volte te rijden en haar daar in galop aan te laten springen. Dit werkt meestal wel omdat ze dan beter evenwicht kunnen houden in een zeer korte bocht.
Veel succes er nog mee.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:52

@maysie: maakt niet uit, las het terug en was ook niet bijster duidelijk Tong uitsteken

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:00

Heeft de pony die ik op de manege rij ook welleens last van. Mij werd verteld dat ik 'm juist eventjes naar buiten moet laten kijken (dus naar de muur) en dán in de hoek moet aanspringen. Veel oefenen, zou ik zeggen; Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:59

Ik zal zeker wat doen met deze tips!

Het paard word voor zove rik weet alleen door haar gereden en is (vind ik) beslist nog niet soepel genoeg. Dat was idd ook al het eerste wat ik opperde (dat hij stijf was aan die kant want aan de andere kant springt hij gewoon juist aan) maar ze wilde toch eens dat ik het hier plaatste zodat we een paar tips kregen.

Ik weet niet of ze het paard met de achterhand naar binnen gereden krijgt gezien het dressuur niveau van beide Nagelbijten / Gniffelen

aaspringen o volte of in de hoek werkte niet Lachen Ook niet op een kleine volte dus het lijkt me sterk als een paard zo tegendraads is Ach gut

Hoop dat ik geen vragen gemist heb Bloos

Met balkje, ga je ze dan niet aanleren om in 'twee delen' aan te springen zeg maar?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:23

Heeft ze goed haar buitenteugel erbij? Probeer anders eens wat lichte stelling naar buiten, daardoor moet ze bijna wel aanspringen met haar binnenbeen naar voren.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:40

Misschien eens een ruiter erop die het allemaal wat meer in de vingers heeft. Lukt dit dan nog niet, zou ik toch eens een fysio of iets dergelijks er naar laten kijken.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:44

Ja fysio kan geen kwaad, maar dan moet je wel een goede hebben! Pijnlijke spieren of een beklemde zenuw in de nek of rug kunnen ook oorzaak zijn. Die van mij gaat elk jaar min 1x voor een soor APK Tong uitsteken ff alles checken zodat meneer lekker in zijn vel zit. Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:22

Het is gelukt! Met buitenstelling sprong hij gewoon meteen goed Lachen

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:31

mijn fries gaat altijd overkruist soms gaat ie goed is wel jammer dat ik zelf niet voel of hij verkeerd zit is net als auto rijden als je dat verkeerd aanleerd weet je ook niet hoe het goed moet

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:41

pharagirlke schreef:
Het is gelukt! Met buitenstelling sprong hij gewoon meteen goed Lachen

Mooi zo! Haha!
Dit werkte ook in het begin bij mij..nou de stelling steeds wat verminderen..en dan komt het helemaal goed!

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:39

Gelukkig dat het nu goed gaat Lachen