niet meer willen lopen na een stappauze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

niet meer willen lopen na een stappauze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:57

Ik rij tegenwordig met mijn merrie weer dresuur. Alleen nu ziet ik met het probleem ik rij haar 1st goed los en dan nog even doorwerken. Alleen dan mag ze even stappen maar daarna doet ze dus niks meer. Alleen het hoofd in de lucht en een beetje vervelend doen terwijl ze voor het stapen keurig loopt.

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen

Germatje

Re: niet meer willen lopen na een stappauze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:00

Ja ik herken dit probleem dus maar al te goed helaas...
Als ik in de les bv even een paar rondjes lange teugel stap of hals laat strekken dan is het feest daarna over, kop in de lucht en geen zin meer hebben.
Het gaat nu al stukken beter, de eerste tijd deed ik gewoon geen lange teugel, alleen in draf af en toe een stukje hals laten strekken, daarna in stap, en dat gewoon telkens uitbreiden van een paar meter naar een heel rondje.
Ik heb wel nog steeds dat als ik echt gewoon eeen paar rondjes heb gestapt dat ze er geen zin meer in heeft maar het gaat al beter, ik moet er gewoon rekening mee houden.
En goed oefenen!
Maar ik ben wel benieuwd naar andere tips van mensen...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:02

Let er in ieder geval dat je paard tijdens de pauze goed blijft doorstappen. Vaak zie je paarden helemaal inzakken en rondsloffen tijdens de stappauzes. Lekker de spieren ontspannen, maar wel actief doorstappen, zodat ze er met hun koppie bijblijven!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:16

Mijn merrie doet dat ook...niet het hoofd omhoog, maar ze is dan heel moeilijk weer ontspannen te krijgen. Dit komt ook omdat ik altijd uitstap aan de lange teugel, ze denkt dan dat we klaar zijn en dan wil ze niet meer. Ook koelt ze dan wat af, dat kan ook meespelen. Ik oefen de laatste tijd door tussendoor lange teugel te geven, een paar rondjes te stappen en dan weer aan het werk te gaan. In het begin is ze dan moeilijk, dan probeer ik niets te forceren aan de voorkant en eerst een paar voltes te draven en de achterhand goed te activeren. Dus kont naar buiten zetten op de volte en wat schoudervoor, schijnovergangen rijden, recht richten. Op een gegeven moment komt ze dan wel weer. Dan rijd ik nog een paar rondjes en mag ze daarna echt uitstappen aan de lange teugel.
Blijf in ieder geval altijd van achter naar voren rijden door de achterhand aan het werk te zetten. Hoofd omhoog betekent dat de achterkant niets doet, dus daar zit je oplossing, goed je benen er aan houden. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:03

Je zegt dat je "weer dressuur" met het paard rijdt. Wat deed je daarvoor met dit dier? En kwam dit probleem toen niet voor?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:12

Goed laten opletten in stap al.
Dat deed mijn pony eerst ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:16

Tijdens de stappauze aan het werk houden. Actief blijven lopen, veel figuren en overgangen binnen de stap zelf.
Zorg dat ze nog steeds in de 'houding' loopt, niet gelijk teugels los gooien ect.

Waarschijnlijk krijgt ze het idee dat ze aan het uit stappen is en klaar is, niet meer aan het werk hoeft dus. Actief blijven houden kan dan veel helpen. Het is toch een stapje terug dat ze even rustig aan kan doen, maar blijft wel aan het werk.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:28

Ik herken dit probleem ook. Ik stap wel tussen het rijden door, maar dan wel nog goed voorwaarts en niet van voren losgooien. Gewoon goed in contact houden en door stappen. Je paard kan ook op deze manier even 'uitrusten'.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:18

Lastig he!
Ik had precies hetzelfde probleem. In mijn les deden we dan expres extra vaak stukjes 'pauze' houden en daarna weer oppakken. Ik moet zeggen dat het hierna een stuk beter is gegaan! Vaak doen zodat ze niet denkt van lange teugel=stoppen!

En wat de andere zeggen lekker actief doorstappen. Reageert je paardje al niet op je been gewoon aan de lange teugel eens aandraven en op je zit weer terug na een paar pasjes! Dus ook bij lange teugel vlug aan het been! Je paardje let dan als het goed is nog steeds op jou!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:25

Kennelijk vindt ze zelf dat ze klaar is na de eerste ronde, slim paard. Lachen Maar misschien heeft ze er ook een reden voor. Ik begrijp uit je post dat jullie een tijdje geen dressuur hebben gereden, dus misschien ontbreekt het haar simpelweg aan conditie en spierkracht.
Probeer haar tijdens het stappen aan de gang te houden, maak je pauzes niet te lang, en ga bijvoorbeeld vaker korte stukjes tussendoor stappen.

Zelf ben ik er meer een voorstander van om rustig los te werken, dan op te pakken en dan af te ronden en dan dus niet nóg een keertje op te pakken. Is wel zo duidelijk tegenover het paard en je beperkt de inspanning.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:36

Ik rijd meestal 30 min tot uur maar als ik tussendoor stap rijd ik gewoon heel laag waardoor ik het paard wel bezg hou maar dat hij zich ook even kan rekken en kan ontspannen en dit kan je eventueel steeds meer uitbouwen tot dat je gewoon met een los teugeltje buiten kan stappen Lachen

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 09:40

Sonja schreef:
Je zegt dat je "weer dressuur" met het paard rijdt. Wat deed je daarvoor met dit dier? En kwam dit probleem toen niet voor?

ik heb geen bak in de winterperiode dus dan rij ik alleen buiten. Ik let er dan ook wel op op hoe ze loopt maar nu zijn we dus weer in een soort van bak bezig (weiland).

joy76 schreef:
Kennelijk vindt ze zelf dat ze klaar is na de eerste ronde, slim paard. Lachen Maar misschien heeft ze er ook een reden voor. Ik begrijp uit je post dat jullie een tijdje geen dressuur hebben gereden, dus misschien ontbreekt het haar simpelweg aan conditie en spierkracht.

De conditie heeft ze wel stilstaan heeft ze niet gedaan. Ik blijf der wel flink rijden alleen dan kan het echte dresseren niet omdat ze te heet wordt als ik het echt buiten ga doen. Daarom kan ik alleen als het droog is echt gaan rijden want dan kan ik in een wei.