doorzitten = heel snel gaan draven!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

doorzitten = heel snel gaan draven!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 11:00

Ik heb een probleem met het doorzitten.
Op mijn bijrijd fjord lukt het redelijk maar op mn eigen paard helemaal niet!!

Van het moment dat ik ga doorzitten begint hij sneller en sneller te draven. Ophouding geven lukt niet want dan staat hij gewoon stil. Als ik dan opnieuw ga lichtrijden loopt hij terug heel rustig.
Het heeft vast iets met mij te maken dat ik onbewust doe : handen niet stilhouden/op hun plaats houden, bene geven misschien, iets met mn zit,...

Ik weet het echt niet!!
Ik krijg wel les maar doorzitten doen we niet vaak omdat ik echt last krijg van steken in mn zij en dat ik echt volledig door elkaar geklutst ben. Als hij echt snel begint te lopen word ik precies meters uit het zadel gegooid!!
Ik heb een dressuurzadel ( wintec) gekocht en nu is het al beter. Voorheen reed ik met een Kieffer VZH en toen kon ik gewoon niet doorzitten.

Heeft iemand een verklaring hiervoor?
Wat kan ik daaraan doen dat ie zo snel begint te draven?

Alvast bedankt!!!

Farouche

Re: doorzitten = heel snel gaan draven!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:03

ik denk dat het komt omdat je alleen gaat doorzitten als het echt moet, dus bij het aangspringen naar galop. Klopt het dat je paard graag galoppeert? Dan is dat waarschijnlijk de reden.
Probeer gewoon af en toe een stukje door te zitten, al is het alleen maar de lange zijde, gewoon zodat jij het beter gaat kunnen, en je paard ziet dat je ook andere momenten gaat doorzitten Knipoog Succes

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:38

Ik denk dat jij jezelf 'op slot zet' als je gaat doorzitten, dat zou ook de reden kunnen zijn dat het bij jou niet lukt. Dat hoeft niet aan het zadel te liggen, natuurlijk kan het in een zadel met diepe zit beter gaan, maar je zou eigenlijk in ieder zadel gewoon moeten kunnen doorzitten.
Als je jezelf zo vastzet, kun je ook niet goed inwerken met je zit, misschien klem je met je benen wat ook een oorzaak voor dat harde draven kan zijn? Probeer daar eens naar te kijken. Ik denk dat jou paard jou gewoon niet meer begrijpt als je zo op en neer stuitert en geef hem eens ongelijk Knipoog Probeer gewoon te ontspannen, desnoods een paar zitlessen zonder beugels. Als jij onafhankelijk en ontspannen kan zitten, is het probleem misschien al verholpen.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:05

ik heb dit probleem ook, je zet je zelf dan op slot wat marije_ruben ook zegt,, je gaat er dan helemaal gespannen opzitten, als je gaat doorzitten ga dan is als een slappe banketstaaf opzitte haha... ma dat werkt wel zo heb ik het ook aangeleerd en het doorzitten gaat nu beter... ik ging altijd alleen ma doorzitten als ik na de galop toe ging..
krijg je ook les dan? want de instructeur kan je er dan mee bij helpen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:01

Ik denk dat je zelf het paard gaat blokeren in de beweging zodra je doorgaat zitten in draf. In galop is de gag zo dat je al wat mee gaat met beweging. Oefen het gewoon in stap goed aan te voelen hoe een paard zijn rug beweegt eventueel zonder zadel.

Steken in de zij. probeer goed te ADEMEN en je lichaam te onspannen, want doordat je niet goed doorademt ga je ook automatisch spannen wat weer op je buikspieren werkt hierbij die kramp ( heb ik zelf ook moeite mee Knipoog )

vraag eventueel aan je instructeur zit les . Lachen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:04

marije_ruben schreef:
Ik denk dat jij jezelf 'op slot zet' als je gaat doorzitten, dat zou ook de reden kunnen zijn dat het bij jou niet lukt. Dat hoeft niet aan het zadel te liggen, natuurlijk kan het in een zadel met diepe zit beter gaan, maar je zou eigenlijk in ieder zadel gewoon moeten kunnen doorzitten.
Als je jezelf zo vastzet, kun je ook niet goed inwerken met je zit, misschien klem je met je benen wat ook een oorzaak voor dat harde draven kan zijn? Probeer daar eens naar te kijken. Ik denk dat jou paard jou gewoon niet meer begrijpt als je zo op en neer stuitert en geef hem eens ongelijk Knipoog Probeer gewoon te ontspannen, desnoods een paar zitlessen zonder beugels. Als jij onafhankelijk en ontspannen kan zitten, is het probleem misschien al verholpen.

het zonder beugels is goed idee maar ik vind ( persoonlijk ) dat je je paard eerst in stap ook moet gaan voelen. Want ga je direct zonder beugels rijden kan het zijn dat je nog steeds meer gaat spannen.

Stapwerk is gewoon supergoed om je paard te leren voelen! Eventueel daarna kleine stukjes draven en dan weer stappen en dan leren voelen hoe de beweging is bij het aandraven enz enz. Hoop dat je het een beetje snapt Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:57

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden. Of het paard is gewend aan te moeten galopperen als de ruiter gaat doorzitten en maakt alvast wat vaart, of jij klemt, zonder dat je het doorhebt, met je kuiten om in evenwicht te blijven. Hierdoor zal je paard snelheid maken. Zelf denk ik dat dit aan de hand is, zeker omdat je zegt dat je moeite hebt met doorzitten. Lijkt me handig om dit eens aan een instructeur voor te leggen, die het ook ter plekke kan bekijken.

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:24

Het zou misschien een goeie optie zijn om een hele les zonder beugels te rijden en let op, rechtop zitten, hakken uitdrukken, benen laten hangen, DUS niet klemmen, kin omhoog. Probeer dit eerst eens, misschien ligt het aan je houding.
Denk er om, klem niet. Dit kan ongeveer hetzelfde effect hebben als dat jij knijpt in een stuk zeep, dat glibbert ook tussen je handen weg. Zo kun jij je evenwicht verliezen door te klemmen wat als gevolg kan hebben dat je zit onstabiel is.

Ook andere oefeningen die je kunt doen voor een goeie zit is o.a. je ogen dicht doen (eerst in stap en langzaam opbouwen), iemand anders laten lijden die veel (scherpe)bochten maakt. Jij met je ogen dicht moet het paard voelen en je evenwicht houden. Dit kan het beste zonder zadel!
Wat je ook kan doen is, iemand naast je pony laten lopen OP de hoefslag en dan je concenteren op de bewegingen van je pony, zo voel je, je pony goed en als het in stap goed gaat ga dan eens over naar een rustig drafje!

Hoop dat je er wat aan hebt, en veel succes met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:16

Volgens mij heeft je pony het verband tussen 'galop' en 'doorzitten' gevonden. Ga afentoe een klein stukje doorzitten(1 zijde ofzo) en daarna lichtrijden, en probeer om niet te lang door te zitten voor je galopeert. Als je gaat galoperen, corrigeer je paard als ie te hard gaat, want ook al ga je galoperen, moet dat vanuit een rustig draftempo ook kunnen.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:21

Bedankt voor de erg nuttige tips allemaal!!!
Het rare is wel : als ik echt ga galloperen, bijvoorbeeld in de hoek na C ga ik bij C doorzitten en dan spring ik zo aan... Dan blijf hij lekker rustig draven.
Het is pas als ik 1 zijide of zo zit dat ie begint te rennen..en dan begin ik echt te botsen en word alles door elkaar geschud.

Ik krijg 1x week priveles dressuur.
Ik ga het maar even aan mn instructrice voorleggen dan...Maar zij zal waarschijnlijk zo ongeveer wel zeggen wat jullie zeggen. Doorzitten zonder beugels is onbegonnen werk : ik lig er meteen al naast omdatk mijn evenwicht niet kan houden Verdrietig

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:25

is hij niet per ongeluk western ingereden?
ik had laatst een lesje western gereden, en als je dan in draf achterover leunde ging het paard sneller draven, vandaar dat ik hieraan denk.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:28

McSquizzy schreef:
Het rare is wel : als ik echt ga galloperen, bijvoorbeeld in de hoek na C ga ik bij C doorzitten en dan spring ik zo aan... Dan blijf hij lekker rustig draven.
Het is pas als ik 1 zijide of zo zit dat ie begint te rennen..en dan begin ik echt te botsen en word alles door elkaar geschud.

Ik ga het maar even aan mn instructrice voorleggen dan...Maar zij zal waarschijnlijk zo ongeveer wel zeggen wat jullie zeggen. Doorzitten zonder beugels is onbegonnen werk : ik lig er meteen al naast omdatk mijn evenwicht niet kan houden Verdrietig

Dan is het toch een balans probleem succesm met oefenen Lachen

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:34

Marigold schreef:
is hij niet per ongeluk western ingereden?
ik had laatst een lesje western gereden, en als je dan in draf achterover leunde ging het paard sneller draven, vandaar dat ik hieraan denk.

Nee hij is heel erg dressuurmatig ingereden.
Bij mijn instructrice heeft hij dit niet, dus het ligt natuurlijk aan mij en mn houding.

Wat kan ik dan doen om mijn balans te verbeteren? Oefenen, oefenen, oefenen,...
Ik zal er zeker opletten goed te ademenen en niet te klemmen!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:10

Misschien wil je nu zo graag dat hij rustig wordt dat je jezelf gaat vastklampen aan het zadel
( gespannen en echt proberen stil te blijven zitten)
Dit had ik namelijk en omdat ik dan niet stil zit vind hij het moeilijker om rustig te blijven draven en ging hij harder om onder mijn
'gebonk' uit te komen.

probeer dus gewoon te ontspannen (in het begin voelt het als of je er gewoon afstuiterd, maar na een tijd je zit je veeeeeel lekkerder!)

Succes!

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:23

Als je zonder beugels draaft laat er dan eerst iemand naast lopen om je pony in een goed tempo te krijgen (dus niet te snel), en dat jij het nog kan volgen. Vervolgens dit langzaam opbouwen naar een snellere draf. Ook belangrijk is dat je echt op je kont zit, je kan ook eventueel een plukje manen vastpakken Knipoog

Roetjelove14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:46

mischien denl je paard dat hij/zij in galop mag

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:49

McSquizzy schreef:

Dan moet je der wat aan gaan doen. Is beter voor jullie allebei Ja

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:57

Het kan dus zijn dat jij te gespannen gaat zitten of dat het paard de galop wel een hele gave oefening vind en dan maar gaat versnellen.. Het kan ook zijn dat het paard onder je weg probeert te draven om zijn rug te ontlasten..
In ieder geval succes..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:49

Ja ik denk ook dat hij óf verwacht elk moment te gaan galopperen, óf dat je inderdaad klemt en daardaar aandrijft. In beide gevallen zou je het best gewoon vaker kunnen gaan doorzitten, zonder te galopperen en na een hele poos kun je vast wel ontspannen doorzitten, dwz zonder te klemmen. Nog een tip: probeer niet teveel andere dingen te doen, zoals figuren, maar je moet er ook niet op letten dat je doorzit, dan gaat het fout, als je bijvoorbeeld de hele tijd gewoon simpel van hand veranderd op de diagonaal, dan ben je daar mee bezig en niet met het doorzitten, terwijl het figuur niet moeilijk is en je dus niet veel extra hoeft te doen omdat je 'rechtdoor' gaat.
Succes!

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:52

paar tips...

- probeer ontspannen te blijven
-je buik opzetten (dus propbeer je buik zo dik mogelijk te maken meestal doe je je heupen dan op de goede manier kantelen)